Blog

Impact van professionele leergemeenschappen op lerarentekort
YVES |
Het stimuleren van continue professionele ontwikkeling van leraren via professionele leergemeenschappen (PLG’s) heeft een positieve impact op het lerarentekort!
Read More
Sint-Michielscollege
Sint-Michielscollege, waar leerkrachten blijven zitten 
YVES |
In de zoektocht naar de beste leerkrachten voor elk vak is het zaak om je troeven uit te spelen. Over een prachtige locatie beschikte het Sint-Michielscollege in Schoten al. Een villa naast de school werd verbouwd tot een bijzonder onderwijshuis voor de leerkrachten. En met de hulp van Domo de Refontiro kwamen er ‘vakteams 2.0’. 
Read More
Start de transformatie van jouw organisatie met de opmaak van een impactgedreven visie!
YVES |
In deze VUCA-wereld is het van cruciaal belang dat organisaties niet alleen hun visie herbekijken en (indien nodig) vernieuwen, maar deze ook benaderen en afstemmen op de impact die deze organisaties willen realiseren. Met trots introduceren we ons nieuwste model. Een model dat speciaal ontworpen werd om organisaties te begeleiden bij het herdefiniëren van hun visie waarbij ook kritisch wordt nagedacht en gekeken naar dimensies zoals ethiek, integriteit, duurzaamheid en (sociale) impact.

Ons model gaat verder dan het traditionele visie-ontwikkelingsproces. Het integreert essentiële elementen zoals o.a.:
Read More
Schoolleider Mattias Paglialunga van Arcadia scholen heeft deze boekentip voor u …
YVES |
Het moet in het derde middelbaar geweest zijn, eind jaren negentig, in de auto op weg naar een skioord in Oostenrijk, met muziek via de discman, samen met mijn beste vriend, zijn broer en zijn ouders. Daar maakte ik een belangrijke klik in mijn puberbrein: lezen is beslist fijn en wie weet ga ik later wel geschiedenis studeren. De boekentip van mijn leraar lag aan de oorzaak: ‘Kruistocht in Spijkerbroek’ van Thea Beckman. Ik kon het boek – en de schooltaak – niet aan de kant leggen. De Griekse betekenis van het woord ‘school’ verwijst naar ‘vrije tijd’, zo ook op weg met hoofdrolspeler Dolf door Duitsland, een boek waarbij de leestijd - en dus ook de autorit - vervaagt. 
Read More
Een ‘prefect’ voor het hoger onderwijs?
YVES |
De centrale rol van de docent
Read More
De ‘dienende’ rol van schoolinfrastructuur
YVES |
Ga tijdig cocreatief met ons aan de slag als je bouwplannen hebt …
Read More
De toekomst van AI in het onderwijs: 13 dingen die we kunnen doen om de schade te beperken …
YVES |
Met "De toekomst van AI in het onderwijs: 13 dingen die we kunnen doen om de schade te beperken" komen Hattie, William & Hamilton (2023) naar buiten met een werkdocument dat de potentiële risico's en voordelen van AI binnen het onderwijs onderzoekt. 

De paper begint met het bespreken van de mogelijkheden van de huidige AI-systemen en hoe deze snel zouden kunnen groeien, wat mogelijk zou kunnen leiden tot een massale degradatie van mensen. 
Read More