Onze opleidingen in open aanbod

1. School besturen?! | Rondetafelgesprek voor schoolbestuurders en schoolleiders EDITIE 2
2. Workshop psychologische veiligheid in teams (Christel Ruttens & Nancy Dedeurwaerder)
3. Naar een performant vernieuwd personeelsbeleid EDITIE 3 (Pieter Sprangers, Nancy Dedeurwaerder, Peggy De Prins (AMS)
4. Van schoollijderschap naar schoolleiderschap (Veerle Scheirs)
5. Wendbaar en doordacht je school transformeren. Een introductie in organisatiecoaching. (Veerle Scheirs)
6. Workshop FLITSklasbezoeken EDITIE 2 (Nancy Dedeurwaerder)
7. Start met veranderen door te stoppen! (Pieter Sprangers)
8. Workshop professionele dialogen voeren in onderwijs (Nancy Dedeurwaerder)
9. Maak een KLASSEWERKPLEK van je school! (Nancy Dedeurwaerder)
10. Wandelcoaching: samen op weg naar vitaal leiderschap en zelfzorg. (Veerle Scheirs)
11. Leerlab doorwinterde schoolleiders
Wil je graag een van deze opleidingen/workshops ‘in-house’ voor je school, scholengroep of scholengemeenschap organiseren? Geef ons dan een seintje.
Leden van VLVO genieten van een korting van 10% op ons volledig aanbod van opleidingen in open aanbod.
1. SCHOOL BESTUREN?! | Rondetafelgesprek voor schoolbestuurders en schoolleiders EDITIE 2
Een schoolbestuur is verantwoordelijk voor het goed functioneren van één of meerdere scholen. Maar besturen we als schoolbestuur onze scholen wel actief? En hebben we wel blijvend aandacht voor een goede samenwerking en relatieopbouw met onze directeurs?
Tijdens deze boeiende en activerende avond wordt u geïnspireerd rond vormen van actief besturen en gaan we er samen met u over in dialoog.
Thema’s die aan bod komen tijdens dit onderwijsevent:
- relatie schoolbestuurders en directeurs en wederzijdse verwachtingen;
- het belang van het ondersteunen van schoolleiders;
- werk maken van een écht personeelsbeleid voor uw scholen;
- onderwijsinnovatie inclusief digitale transformatie;
- actuele uitdagingen die op scholen afkomen en de rol van een actief schoolbestuur daarbij.
WANNEER:
donderdagavond 5 oktober 2023 - 18:00 - 21:00
2. Workshop psychologische veiligheid in teams (Christel Ruttens & Nancy Dedeurswaerder)
Sterke teamwerking begint en eindigt bij vertrouwen en psychologische veiligheid!
Thema’s die onder meer aan bod komen, zijn de volgende:
- Wat is psychologische veiligheid?
- Wanneer heerst er psychologische (on)veiligheid binnen een team?
- Wat zijn de gevolgen van het gebrek aan psychologisch veiligheid binnen een team?
- Hoe kan je remediërend aan de slag gaan? Welke dimensies zijn hier van belang?
- Hoe draagt psychologische veiligheid bij tot onderwijskwaliteit, werkgeluk en de verdere professionalisering van je schoolteams?
WANNEER:
donderdag 7 december 2023 tussen 13:30 en 17:00
3. Naar een performant vernieuwd personeelsbeleid EDITIE 3
(Pieter Sprangers, Nancy Dedeurwaerder, Peggy De Prins (AMS)
Een opleidingstraject voor schoolleiders en schoolbestuurders die werk willen maken van een écht mensgericht personeelsbeleid voor hun school/scholengroep
Thema’s die ondermeer aan bod komen, zijn de volgende:
- professionele schoolcultuur (zie ook filmpje "Hoe kom je tot een professionele schoolcultuur?")
- schoolleiderschap
- werkgeluk
- teacher teams (professionele leergemeenschappen)
- duurzaam en leeftijdsbewust personeelsbeleid
- diversiteitsbeleid
- professionele dialoog (ifv vernieuwde functioneringscyclus - gespreksvoering)
- employer branding
- professionele ontwikkeling (leren)
- de leraar als professional
- link met het strategisch beleid van de school
Deelnemers aan een vorige editie “vernieuwd personeelsbeleid” vertellen over de opleiding:
Zeer kwalitatief en inspirerende tweedaagse voor schoolleiders. De verfrissende blik op personeelsbeleid is een must voor elke directeur van morgen.
- Bart Jonckers, directeur SB Alberrreke (Klassewerkplek 2022)
Deze vorming is een intensieve inspiratie sessie die overloopt van praktische tools die de leidinggevenden in een school kunnen toepassen om tot werkgeluk in het team te komen. Ik ben erg gemotiveerd om met heel wat van die tools aan de slag te gaan.
- Jef Groffen, directeur De Wereldreiziger
Dit traject bracht me inzichten bij waar ik iets aan heb. De veelvuldig aangereikte tools zijn absoluut bruikbaar en vaak vernieuwend. De manier van werken en de boeiende inhoud gaven me zin om verder op een professionele én milde manier aan de slag te gaan.
- Johan Janssens, project- en beleidsmedewerker Stedelijk Onderwijs Vilvoorde
WANNEER:
Dit opleidingstraject omvat twee volledige dagen (9:30 - 16:30) op:
- woensdag 7 februari 2024
- woensdag 6 maart 2024
4. Van schoollijderschap naar schoolleiderschap (Veerle Scheirs)
Hoe als schoolleider je persoonlijk leiderschap versterken? Een opleiding voor schoolleiders die terug meer willen leiden en floreren
Na deze opleiding:
- Heb jij meer inzicht in jouw persoonlijke missie en jouw missie als schoolleider;
- Heb jij meer inzicht in wie jij bent en wat voor jou echt van tel is;
- Heb je inzicht in jouw kernwaarden, talenten en valkuilen;
- Heb jij meer inzicht in jouw sterktes/blinde vlekken/ zwaktes mbt jouw persoonlijk leiderschap;
- Heb jij meer inzicht in de belemmeringen en overtuigingen die een impact hebben op je schoolleiderschap;
- Heb je inzicht in jouw energiegevers en -vreters;
- Heb je concrete tools en handvatten gekregen om jouw persoonlijk leiderschap te versterken met impact op de dagelijkse onderwijskundige kernpraktijk in je school en werkgeluk van je medewerkers.
WANNEER:
Donderdag 14 maart 2023 tussen 9:30 tot 16:30
5. Wendbaar en doordacht je school transformeren. Een introductie in organisatiecoaching. (Veerle Scheirs)
Je kiest voor een compacte maar krachtige introductie die je als schoolleider zal uitdagen meer vanuit een systemische kijk aan de slag te gaan met veranderingstrajecten. Je maakt kennis met een vernieuwde kijk op transformatie en wordt uitgedaagd om deze aangereikte inzichten concreet toe te passen op je eigen schoolpraktijk.
Na deze opleiding:
- Heb je inzicht in het belang van een systemische benadering van veranderingsprocessen;
- Heb je kennis van enkele belangrijke verandermodellen (en kan je hier ook de nodige kritische reflecties bij formuleren);
- Weet jij hoe je je medewerkers motiveert, inspireert en effectief in beweging krijgt;
- Weet jij wat er nodig is om je school te laten evolueren naar een wendbare organisatie waar de medewerkers de motor achter het veranderproces worden.
WANNEER:
Woensdag 20 maart 2023 tussen 13:30 – 17:00
6. Workshop FLITSklasbezoeken EDITIE 2 (Nancy Dedeurwaerder)
Flitsend de klas binnen als leidinggevende…samen waarderend lerend als leraar en leidinggevende
Hoe kunnen we als leidinggevende of als collega leren van de onderwijsleerpraktijk van een leraar? Hoe kan de leraar leren van de leidinggevende of een collega? En vooral: hoe kan je met een minimale tijdsinvestering maximaal leren van elkaar?
Thema’s die onder meer aan bod komen, zijn de volgende:
- Wat is een flitsbezoek?
- Waarin onderscheiden flitsklasbezoeken zicht van de klassieke lesbezoeken?
- Wat zijn de voorwaarden om flitsklasbezoeken in te zetten?
- Hoe kan je dit inbouwen als één van de elementen in de professionele ontwikkeling van leraren/van het professionaliseringsbeleid van de school?
- Hoe draagt dit bij tot onderwijskwaliteit en werkgeluk?
WANNEER:
Dinsdag 16 april 2024 tussen 13:30 en 17:00
7. Start met veranderen door te stoppen! (Pieter Sprangers)
Stoppen is ook een optie!
Waarom is stoppen zo lastig in schoolteams? Waarom altijd maar nieuwe projecten opstarten zonder kritisch te kijken of we nog ‘dode paarden meeslepen’ en of we projecten kunnen stopzetten?
Je kiest voor een korte en krachtige workshop met een boeiende mix van leeractiviteiten die je nieuwe inzichten bijbrengen, maar die ook leiden tot een eerste plan van aanpak voor een doelgerichte ‘stop-aanpak’ in je eigen school.
Je gaat ook aan de slag met de door het ‘domo de refontiro’ team van onderwijsdesigner vormgegeven ‘stop-tool’.
Thema’s die ondermeer aan bod komen, zijn de volgende:
- Waarom stoppen?
- Stoppen, hoe doe je dat dan?
- Leiderschap tonen door stop te zetten.
- Stoppen als één van de remedies met positieve impact op werkgeluk.
WANNEER:
Woensdag 24 april 2024 tussen 13:30 en 17:00
8. Workshop professionele dialogen voeren in onderwijs (Nancy Dedeurwaerder)
In dialoog met een andere professional over je beroepspraktijk
Hoe kunnen we als leidinggevende professioneel de dialoog aangaan met onze medewerkers? Hoe kunnen we dat op een waarderende manier doen? En wie voert nu professionele dialogen in de school?
Je kiest voor een korte en krachtige workshop met een boeiende mix van leeractiviteiten die je nieuwe inzichten bijbrengen, maar die ook leiden tot een eerste plan van aanpak voor het implementeren van professionele dialogen in je eigen school.
Thema’s die onder meer aan bod komen, zijn de volgende:
- Wat is de performantiematrix?
- Wat is de professionele dialoog?
- Varianten van een professionele dialoog in link met het functioneren van de leraar?
- Hoe kan je dit inbouwen als één van de elementen in de professionele ontwikkeling van leraren?
- Hoe draagt dit bij tot onderwijskwaliteit en werkgeluk?
- Welke mogelijke thema’s worden besproken in een professionele dialoog?
WANNEER:
Dinsdag 7 mei 2024 tussen 9:30 en 16:30
MEER INFORMATIE
9. Maak een KLASSEWERKPLEK van je school! (Nancy Dedeurwaerder)
Omdat iedereen een klassewerkplek verdient …
In deze co-creatieopleiding gaan we dieper in op het creëren van een klassewerkplek. We vertrekken hierbij vanuit een rapport ‘klasswerkplekonderzoek’ en gaan zo samen op zoek naar de factoren die er echt toe doen.
Thema’s die onder meer aan bod komen, zijn de volgende:
- Welke thema’s zijn belangrijk in het kader van klassewerkplek?
- Hoe ga je aan de slag met een klassewerkplek-onderzoek van een school om een Klassewerkplek te blijven of te worden?
- Hoe krijg je een zicht op wat er leeft in jouw school rond deze thema’s?
- Hoe ga je concreet met één of meerdere thema’s binnen je school aan de slag? Hoe kunnen we dit co-creatief aanpakken?
- Hoe maak je een realistisch plan van aanpak?
WANNEER:
Donderdag 4 mei 2023 tussen 9:30 en 16:30
OF
Dinsdag 14 mei 2024 tussen 9:30 en 16:30
10. WANDELCOACHING: SAMEN OP WEG naar vitaal leiderschap en zelfzorg. (Veerle Scheirs)
Na deze coachingsessie:
- Heb je inzicht in hoe jij je vitaliteit pro-actief kan mobiliseren om een sterke schoolleider te kunnen zijn.
- Heb jij meer inzicht in jouw sterktes/blinde vlekken/zwaktes m.b.t. jouw persoonlijk leiderschap;
- Heb jij meer inzicht in de belemmeringen en overtuigingen die een impact hebben op je vitaliteit;
- Heb je inzicht in jouw energiegevers en -vreters;
- Kan jij doelen stellen zonder afbreuk te doen aan je eigen waarden als schoolleider;
- Heb je vier andere krachtige schoolleiders leren kennen die je kunnen ondersteunen in je verdere groei naar persoonlijke leiderschap;
- Heb je afgesloten met een lekkere aperitief en tapa’s.
Woensdag 24 mei 2023 tussen 13:30 en 17:00
OF
Woensdag 22 mei 2024 tussen 13:30 en 17:00
11. Leerlab doorwinterde schoolleiders
Dé aangepaste leerformule met mix van uitdagende kennisontwikkeling, coaching en zelfzorg
Je bent als ervaren schoolleider een meerwaardezoeker en blijft wat op je honger zitten bij traditionele opleidingen. Je bent op zoek naar een aangepaste mix van leeractiviteiten die zowel inzet op verdiepende kennisontwikkeling als op coaching en zelfzorg. Je wil én wetenschappelijke inzichten verwerven én samen leren met andere ervaren schoolleiders én via coaching werken aan leiderschapsontwikkeling. Maar je wil ook stilstaan, geïnspireerd worden en daardoor ‘andere werelden’ verkennen. Je wil via vormen van creatieleren komen tot relevante ‘producten’ voor je school. Je bent veeleisend voor je persoonlijke ontwikkeling maar wil ook via zelfzorgstrategieën je job werkbaar houden.
Dit is écht iets voor jou!
- verdieping
- sociaal leren
- experimenteren
- creatieleren
- kritische zelfreflectie
- uitgedaagd worden en provoceren
- transformatief programma
- ervaren van de kracht en steun van de professionele leergemeenschap
- professionele ontwikkeling als belangrijke dimensie voor je zelfzorg

Wil je graag een van deze opleidingen/workshops ‘in-house’ voor je school, scholengroep of scholengemeenschap organiseren? Geef ons dan een seintje.