Intern communiceren over je schoolbeleid

Doeltreffende communicatie voor meer gedragenheid

In een leraarskamer weerklinken volgende verzuchtingen bij het agendapunt van de personeelsvergadering over de nieuwe strategische doelstellingen: ‘Benieuwd wat ze nu weer hebben uitgevonden!’, ‘Geeuw...’, ‘Zou ik ondertussen wat kunnen verbeteren?’ Gelukkig zijn dit niet altijd en overal de reacties, maar ze leggen wel drie essentiële kenmerken van doeltreffende communicatie over schoolbeleid bloot: betrokkenheid, aansluiting bij de communicatiebehoeften en een gunstige timing. Kan je deze afvinken voor elke boodschap die je naar je interne community verstuurt?      

Waarom moet je deze opleiding nù volgen?

Als schoolbestuurder en schoolleider weet je dat beleid niet automatisch wordt gedragen, en dat communicatie hierbij een cruciale factor is. Onderwijswetenschappers Jan Vanhoof en Peter Van Petegem omschrijven doeltreffende communicatie dan ook als een van de fundamenten voor een sterk schoolbeleid, die de verschillende schoolse actoren mee kunnen bepalen. Zonder voorbij te gaan aan de noodzakelijke communicatie met externen, focust deze workshop op het belang van interne communicatie om het beleid vorm te geven, te verspreiden en levend te houden.

In interactie met je collega’s zet je de grote lijnen voor een plan van aanpak voor je interne communicatie uit, dat vertrekt van het bepalen van de doelstellingen, de doelgroepen en de graad van participatie die best bij de doelstellingen aansluit. Vervolgens vertaal je de doelstellingen naar eenvoudige, geloofwaardige en inspirerende kernboodschappen, en breng je de informatiebehoeften van je doelgroepen in kaart. Daaraan koppel je dan de geschikte communicatiemiddelen en -kanalen en een gepaste timing. Want voor bijvoorbeeld het informeren van je schoolbestuur hanteer je als schoolleider bij voorkeur een ander communicatiekanaal en een andere frequentie dan voor het consulteren van je team. Tot slot ga je na hoe je in elke stap input en/of feedback kan vragen en hoe je de effectiviteit van je plan van aanpak kan meten.      

Voor wie is dit traject vormgegeven?

Deze workshop is bedoeld voor schoolbestuurders, schoolleiders, interne beleidsondersteuners en communicatiemedewerkers van basis, secundair, buitengewoon onderwijs, Centra voor Volwassenonderwijs en Centra voor Basiseducatie.

Waarom kiezen voor deze interactieve workshop?

Je kiest voor een interactieve workshop waarin je het theoretische kader onmiddellijk omzet in de praktijk aan de hand van een (eigen) casus. Zo keer je naar je school of bestuur terug met een aanzet van een plan van aanpak voor de interne communicatie op basis van een concreet uitgewerkt voorbeeld. 

Thema’s die onder meer aan bod komen, zijn:

  • Belang interne communicatie
  • Plan van aanpak interne communicatie
  • Doelstellingen
  • Doelgroepen
  • Participatieladder
  • Formulering kernboodschappen en taaltips
  • Informatiebehoeften
  • Communicatiemiddelen en -kanalen
  • Timing
  • Feedback en evaluatie
  • Link met strategisch beleid, schoolleiderschap, employer branding

Na deze opleiding:

  • Beschik je over een aanzet voor een plan van aanpak interne communicatie.
  • Bepaal je de passende participatiegraad. 
  • Vertaal je je doelstellingen naar kernboodschappen.
  • Stel je de informatiebehoeften van je doelgroepen vast.
  • Selecteer je de geschikte communicatiemiddelen en -kanalen.
  • Hanteer je een haalbare timing.
  • Ga je aan de slag met feedback.
  • Evalueer je de effectiviteit van je communicatieacties. 

Door wie zal je begeleid worden in dit traject?

Katrien Jacobs (PhD) is vertrouwd met (hoger) onderwijs vanuit haar rol als adviseur kwaliteits- en curriculumontwikkeling aan de AP Hogeschool. Daarnaast wordt ze enthousiast van de betere tekst. Omdat het juiste woord op de juiste plaats het verschil kan maken. In haar loopbaan als assistent letterkunde aan de Universiteit Antwerpen, dramaturg en redacteur bij Behoud de Begeerte en medewerker bij AP scherpte ze haar pen voor verschillende soorten teksten: van wetenschappelijke en publieksgerichte artikelen tot accreditatiedossiers en beleidsnota’s. Ondertussen zet ze deze ervaring in als zelfstandig content writer en redacteur. Katrien is medeverantwoordelijk voor de content-productie bij domo de refontiro.

Wat je praktisch moet weten?

Waar? 

T.B.D. 

Wanneer?

Woensdag 4 juni 2025 | 13:30 - 17:00 

Prijs?

Je investering bedraagt 219 euro per deelnemer (inclusief btw). We adviseren je om met twee personen van dezelfde school/scholengroep in te schrijven. Je investering bedraagt in dat geval 390 euro voor twee personen (inclusief btw).

Schrijf je nu in, want het aantal plaatsen is beperkt!


VLVO
Leden van VLVO genieten van een korting van 10% op ons volledig aanbod van opleidingen in open aanbod. Voor deze opleiding betaalt u als VLVO-lid 197,10 euro (inclusief BTW) per deelnemer.
(kortingen kunnen niet gecombineerd worden met andere kortingen)

Welke actie onderneem je nu? Schrijf je in via deze link