ACADEMIE VOOR SCHOOLBESTUURDERS

exclusief bedoeld voor (potentiële) schoolbestuurders
Een school actief besturen is een grote verantwoordelijkheid die een belangrijke mate van professionaliteit vereist. We ondersteunen schoolbestuurders in hun professionalisering via een gedoseerd aanbod van expertenopleidingen.
Het is een meerwaarde dat je onze opleidingen als bestuurder samen met een directeur van je school/scholengroep volgt. We benadrukken het delicate ‘samenspel’ tussen bestuurders en schoolleiders om co-creatief de beleidsverantwoordelijkheid op te nemen.
De rol van het schoolbestuur in het vormgeven van een hedendaags HR-beleid
Intern communiceren over je schoolbeleid
Schoolmarketing. Aantrekkelijke verhalen delen met je community
De schoolbestuurder die actief en effectief bestuurt (ENKEL IN-COMPANY BESCHIKBAAR)
Leershot onderwijsbeleid voor mandatarissen
Workshop: Het design van onderwijssystemen | De school voorbij …
Leden van VLVO genieten van een korting van 10% op ons volledig aanbod van opleidingen in open aanbod.
Wil je de (wissel)werking van jouw schoolbestuur verder professionaliseren? We gaan graag vrijblijvend in dialoog over jullie noden en maken samen een traject op maat op.
Neem contact met ons op.
STERK EN ACTIEF SCHOLEN BESTUREN, WAT BETEKENT DAT NU?
Een inspiratieworkshop over hoe proactief en toekomstgericht scholen besturen.
Thema’s die ondermeer aan bod komen:
- Theoretisch kader rond de rol van het schoolbestuur en proactief besturen;
- Het belang van de context van de school / scholengroep;
- De persoonlijke drijfveren van de schoolbestuurder;
- De verschillende rollen van een schoolbestuurder;
- Schoolbestuurders en ethische dilemma’s;
- Ondersteunen van schoolleiders;
- Strategische ambitie tonen;
- Spanningsveld belanghebbenden;
- Het belang van een goede professionele relatie tussen schoolleider en schoolbestuurder.
DE ROL VAN HET SCHOOLBESTUUR IN HET VORMGEVEN VAN EEN HEDENDAAGS HR-BELEID
Een inspiratieworkshop voor schoolbestuurders die werk willen maken van een écht mensgericht personeelsbeleid voor hun school, scholengroep en/of scholengemeenschap
Thema’s die ondermeer aan bod komen:
- Visie en kaders binnen HR en link met het strategisch beleid van de school
- employer branding
- werkgeluk – welzijn van medewerkers
- professionalisering
- psychologische veiligheid
- disfunctionerende medewerkers
- gesprekscyclus en professionele dialogen
- loopbaanbeleid
- leeftijdsbewust personeelsbeleid
- typische HR-kaders voor onderwijs
INTERN COMMUNICEREN OVER JE SCHOOLBELEID
Doeltreffende communicatie voor meer gedragenheid
Thema’s die onder meer aan bod komen, zijn:
- Belang interne communicatie
- Plan van aanpak interne communicatie
- Doelstellingen
- Doelgroepen
- Participatieladder
- Formulering kernboodschappen en taaltips
- Informatiebehoeften
- Communicatiemiddelen en -kanalen
- Timing
- Feedback en evaluatie
- Link met strategisch beleid, schoolleiderschap, employer branding
SCHOOLMARKETING. AANTREKKELIJKE VERHALEN DELEN MET JE COMMUNITY
Communiceer over jouw Unieke School Positie
Thema’s die onder meer aan bod komen, zijn:
- Unique Selling Proposition (USP)
- Marketing-communicatie aanpak
- Contentmarketing
- Communicatiedoelstellingen
- Doelgroepen
- Informatiebehoeften
- Communicatiemiddelen en -kanalen
- Tekststructuur
- Formulering
- AI
- Link met strategisch beleid, employer branding
WORKSHOP: HET DESIGN VAN ONDERWIJSSYSTEMEN
De school voorbij … ?! Bewust je school ontwerpen!
Dalende onderwijskwaliteit, bore-out bij leerlingen, lerarentekort, taalarmoede, verminderde ouderbetrokkenheid … Met een modewoord benoemen we dit vandaag als ‘wicked problems’. Met de traditionele kwaliteitszorg-aanpak en PDCA-cycli lossen we deze uitdagingen niet langer op. Een systemische doorbraak dringt zich op. Onderwijsinnovatie naar een next level gebracht: ‘het (re)design van onderwijssystemen’.
Thema’s die onder meer aan bod komen, zijn de volgende:
- Verkenning van de complexiteit en noodzaak tot herontwerp van onderwijssystemen;
- Definiëring van een onderwijssysteem;
- Introductie van 'scientific educational design research' in onderwijsonderzoek;
- Het Model voor het (her)ontwerp van onderwijssystemen: specifiek model gericht op versterken van adaptief vermogen van scholen;
- Praktijkvoorbeelden zoals nomadisch ©, opleidingscrafting en bewegend leren;
- Nieuwe beroepsrol: de ontwerper van onderwijssystemen ondersteunt scholen bij vernieuwing;
- Concreet aan de slag met onderwijs-systeem-ontwerp.
LEERSHOT ONDERWIJSBELEID VOOR MANDATARISSEN
Welke dimensies zijn aanwezig binnen onderwijsbeleid?
Hoe kan je als mandataris één of meerdere scholen actief en effectief besturen? Welke verantwoordelijkheden neem je op om je gemeentelijke scholen mee wind in de zeilen te geven? Hoe ondersteun je je schooldirecteur(s)?
Thema’s die onder meer aan bod komen:
- Theoretisch kader rond de rol van het schoolbestuur en proactief besturen;
- Het belang van de context van de school /scholengemeenschap;
- De persoonlijke drijfveren van de schoolbestuurder;
- De verschillende rollen van een schoolbestuurder;
- Schoolbestuurders en ethische dilemma’s;
- Ondersteunen van schoolleiders;
- Strategische ambitie tonen als mandataris verantwoordelijk voor onderwijs;
- Spanningsveld belanghebbenden;
- Het belang van een goede professionele relatie tussen schoolleider en schoolbestuurder.
