Verlies en rouw op de werkvloer

Verlies en rouw integreren geeft kans op impactvolle verandering bij transformatieprojecten

In een snel veranderende wereld rolt een school van de ene transitie in de andere. Professionele veranderingen zoals een mislopen project, een nieuw evaluatiesysteem, een nieuw gebouw, een vertrekkende schoolleider, naamswijziging, reorganisatie, fusie…vragen een verkenning van geleden verlies en hun mogelijke impact

Het ontkennen van verlies en vermijden van afscheid leiden tot stilstand. Op die manier wordt verandering nooit transitie, maar resulteert ze eerder in weerstand of apathie.

Waarom moet je deze opleiding nù volgen?

Voor welke transities staan jullie met jullie school?

De Commissie van Wijzen deed enkele ophefmakende voorstellen voor noodzakelijke transitie in het onderwijs. Zij predikt echter geen revolutie maar een duurzame en moedige hervormingsstrategie. 

Maatschappelijke uitdagingen zoals inclusiviteit en diversiteit, structurele schaalvergroting, levenslang professionaliseren, globalisering en interconnectiviteit, digitale transformatie zijn noodzakelijk in de 21ste eeuw. De roep om transitie is dus onontkoombaar, maar gaat ook gepaard met een proces van verlies van oude methoden, structuren en overtuigingen.

Om deze transities een kans tot impact te geven, moeten we strategieën ontwikkelen binnen onze organisatie om bewust afscheid te nemen en de weg te openen naar rouw en integratie.

Zo een strategie houdt rekening met de eigen context, aldus Peggy De Prins, PhD duurzaam HRM. Zij stelt in haar boek The Dark Side dat het vooral belangrijk wordt om contexten zoals een werkvloer te leren lezen, te kalibreren. Daarvoor dien je dus samen met de werknemer in ‘the dark side’ te gaan staan, in de schaduw van verlies en rouw.

We maken dus tijd om in dialoog te gaan met de werknemer over afscheid nemen van oude gewoontes.

Het recent impactonderzoek DRIVE van KUL bevestigt dat de impact van zo een transitieproces afhangt van de context. Meer nog, de onderzoekers voor het Departement Werk en Sociale Economie  stellen dat dit een traag en duurzaam proces is. Mensen uitnodigen om in een rouw- en integratieproces te stappen vraagt tijd en goede begeleiding. Maar enkel langs deze weg is er terug ruimte voor impactvolle vernieuwing.

Voor wie is dit traject vormgegeven?

Deze creatie-opleiding is bedoeld voor schoolleiders, beleidsondersteuners, coördinatoren en schoolbestuurders van basis, secundair, buitengewoon onderwijs, Centra voor Volwassenonderwijs en Centra voor Basiseducatie.

Waarom kiezen voor deze creatie-opleiding?

Je kiest voor een creatie-opleiding met een boeiende mix van leeractiviteiten die je nieuwe inzichten bijbrengen, maar die ook leiden tot een eerste plan van aanpak voor je verlies- en rouwbeleid.

Doorheen de opleiding bieden we je een sterke combinatie van inspiratie, keynote, co-creatie en interactie. Je mag je verwachten aan een evenwichtig samenspel tussen evidence-informed inzichten en onmiddellijk inzetbare tools.

Je kan – vertrekkend van een concreet voorbeeld van een transitie in je school – een plan van aanpak opmaken van hoe je concreet verlies, rouw en afscheid nemen van bestaande structuren en overtuigingen bespreekbaar kan maken

Thema’s die ondermeer aan bod komen, zijn de volgende:

  • school in transitie
  • transformatief schoolleiderschap
  • verliesbeleid
  • rouwmodellen en rituelen
  • rouwen als non-lineair proces
  • human potential of de leraar als mens en professional
  • holding space en liminal space
  • link met het strategisch beleid van de school

Na deze opleiding:

  • Heb je een grondige basiskennis over belangrijke dimensies van een hedendaags transitiebeleid voor een school/scholengroep;
  • Ben je in staat verlies en rouw bij veranderingsprocessen in je school bespreekbaar te maken;
  • Beschik je over tools om dimensies van veranderingsprocessen als verlies, rouw en integratie co-creatief vorm te geven in je eigen school en erover in dialoog te gaan;
  • Ben je je bewust hoe je transformatief leiderschap kan vorm geven in je school;
  • Beschik je over een eerste plan van aanpak voor een vernieuwd transitiebeleid;

Door wie zal je begeleid worden in dit traject?

Anja Deferm gaf als germaniste Engels-Duits in eerste instantie les in een secundaire school. Na enkele jaren als coördinator nam ze van 2010 tot 2022 de rol van pedagogisch directeur in de school op zich. In verbinding gaan met leraars, zodat zij in hun kracht kunnen staan, samen met hen zoeken naar boeiende leeromgevingen voor de jongeren, samenwerkingsverbanden binnen en buiten de schoolmuren opzetten, dat alles werd voor haar een passie, een missie op zich.

Daarnaast is ze ook als ritueelbegeleider actief tijdens auladiensten. Onder het motto ‘éénieder heeft een kleine goedheid in zich’ is ze nu aan de slag als verbindingscoach en procesbegeleider bij domo de refontiro. Haar sterkte: samen in verbinding gaan, werken aan een bewustwordingsproces, veranderingsprocessen op gang brengen met krachtige medespelers als de natuur, je eigen kwetsbaarheid, je eigen groeimogelijkheden.

Wat je praktisch moet weten?

Waar? 

Crescendo CVO

Crescendo CVO

Adres en bereikbaarheid:

Vaartdijk 86
2800 Mechelen
Crescendo CVO ligt op 5min. wandelafstand van het station van Mechelen.

Wanneer?

Maandag 17 februari 2025 | 9:30 - 16:30 

Prijs?

Je investering bedraagt 395 euro per deelnemer (inclusief BTW).
We adviseren je om met twee personen van dezelfde school/scholengroep in te schrijven.  Je investering bedraagt in dat geval 745 euro voor twee personen (inclusief BTW)

Schrijf je nu in, want het aantal plaatsen is beperkt! 


VLVO
Leden van VLVO genieten van een korting van 10% op ons volledig aanbod van opleidingen in open aanbod. Voor deze opleiding betaalt u als VLVO-lid 355,50 euro (inclusief BTW) per deelnemer.
(kortingen kunnen niet gecombineerd worden met andere kortingen)

Welke actie onderneem je nu? Schrijf je in via deze link