GA VAN START MET TEACHER TEAMS IN JOUW SCHOOL

Hoe faciliteer en ondersteun je als schoolleider teacher teams?

Als schoolleider wil je actief inzetten op gedeeld leiderschap en het installeren en ontwikkelen van professionele leergemeenschappen binnen je school.  Maar hoe zorg je ervoor dat de randvoorwaarden voldaan zijn om er succesvolle teacher teams van te maken?  Hoe faciliteer en ondersteun je deze PLG’s en hoe zorg je ervoor dat jouw teacher teams effectief kunnen uitgroeien tot professionele leergemeenschappen?

Waarom moet je deze opleiding nù volgen?

Je weet dat teacher teams – in de vorm van professionele leergemeenschappen – de meest effectieve vorm van professionalisering zijn voor onderwijsprofessionals.  Verder ben je ervan overtuigd dat krachtige teacher teams de onderwijsontwikkeling in je school vooruit stuwen en dat ‘teacher team efficacy’ een grote impact heeft op onderwijskwaliteit.  Je wil te weten komen hoe je ‘wat uitgeleefde’ groepen in je school kan activeren en ombuigen tot professionele teacher teams.

Maar aan welke voorwaarden moeten teacher teams nu voldoen om effectief te zijn en impact te hebben op de onderwijsontwikkeling? Hoe kan je als schoolleider beleid voeren om teams te faciliteren en te ondersteunen?  Waar zit je verantwoordelijkheid als beleidsmaker om een teacher team werking mogelijk te maken? Kortom hoe maak je een teacher team werking in je school mogelijk en welke verantwoordelijkheid heb je daarin als schoolleider?

Voor wie is dit traject vormgegeven?

Voor schooldirecteurs en coördinatoren in scholen die succesvol teacher teams willen opzetten en ondersteunen in hun school en die hun beleidsverantwoordelijkheid daartoe ten volle willen opnemen. Geschikt voor basisscholen, secundaire scholen, scholen voor buitengewoon ondewijs, CVO’s, CBE’s, academies en hoger onderwijsinstellingen.

Deze introductie workshop richt zich exclusief tot beleidsverantwoordelijken van een school die vanuit beleidsperspectief teacher teams benaderen.

Waarom kiezen voor deze introductie-workshop?

  • Je weet wat een teacher team is en welke soorten van teams bestaan;
  • Je weet wat gedeeld leiderschap is en kan de principes ervan toepassen binnen de context van je teams;
  • Je kan teamleiders/teamcoaches/procescoaches installeren in je school om leiderschap op te nemen over een teacher team en weet hoe je hen mandaat kan geven;
  • Je weet welke randvoorwaarden belangrijk zijn om een effectieve teacher team- werking mogelijk te maken;
  • Je weet hoe je als beleidsmaker succesvol teacher teams kan ontwikkelen;
  • Je bent je bewust van het ‘tijdsperspectief om teacher teams mogelijk te maken’ en de school-organisatorische doorbraken die daarvoor nodig zijn:
  • Je weet hoe je teamleiders/teamcoaches kan waarderen voor hun leiderschapsverantwoordelijkheid die ze opnemen;
  • Je weet hoe je teamleiders/teamcoaches kan ondersteunen;
  • Je weet hoe je een helder teamorganigram voor je school kan opmaken;
  • Je kan psychologische veiligheid bespreekbaar maken in teams.

Meer informatie over teacher teams en professionele leergemeenschappen, vind je terug op onze themapagina.

We verwijzen ook naar het boek ‘TEAM SCHOOL, leergemeenschappen creëren in onderwijs, uitgeverij Lannoo Campus (2019)’ waarvan één van onderstaande opleiders co-auteur is.

Na deze opleiding:

… voel je je sterker om teacher teams oordeelkundig in de steigers te zetten en teamleiders/teamcoaches te ondersteunen.  Je bent je bewust van je beleidsverantwoordelijkheid die je hiertoe volwaardig opneemt en hoe je dit concreet vertaalt in ingrepen in de schoolorganisatie, personeelsbeleid en leiderschapsontwikkeling.

Door wie zal je begeleid worden in dit traject?

Pieter Sprangers (PhD) leeft in parallelle werelden. Hij is werkzaam als lesgever en wetenschappelijk onderzoeker verbonden aan de Karel de Grote Hogeschool, AP hogeschool en Universiteit Antwerpen. Hij behaalde een doctoraat in 'scientific educational design research'. Zijn wetenschappelijk onderzoek focust op 'redesign of educational systems'. Verder werkt Pieter als hoofd-onderwijsdesigner en procesbegeleider bij domo de refontiro.  Hij begeleidt bijna twintig jaar scholen in Vlaanderen en Nederland met betrekking tot de meest complexe transformaties.  Pieter is coauteur van het boek ‘TEAM SCHOOL, leergemeenschappen creëren in onderwijs (2019)’ en heeft een unieke expertise in het begeleiden van scholen bij het succesvol opzetten van een teacher team werking.

Wat je praktisch moet weten?

Waar? 

Crescendo CVO

Crescendo CVO

Adres en bereikbaarheid:

Vaartdijk 86, 2800 Mechelen
Kies voor een duurzaam alternatief! Crescendo CVO ligt op 5 minuten wandelafstand van het station van Mechelen.

Wanneer?

Donderdag 16 januari ‘25 | 13:30 - 16:30 

Prijs?

Je investering bedraagt 256 euro per deelnemer (inclusief BTW).  In deze inschrijvingsprijs zit eveneens één exemplaar van het boek ‘TEAM SCHOOL, leergemeenschappen creëren in onderwijs, uitgeverij Lannoo Campus’ inbegrepen. 

We adviseren je om met twee personen van dezelfde school/scholengroep in te schrijven.  Je investering bedraagt in dat geval 475 euro voor twee personen (inclusief BTW) inclusief twee boeken ‘TEAM SCHOOL’.

Schrijf je nu in, want het aantal plaatsen is beperkt!


VLVO
Leden van VLVO genieten van een korting van 10% op ons volledig aanbod van opleidingen in open aanbod. Voor deze opleiding betaalt u als VLVO-lid 230,40 euro (inclusief BTW) per deelnemer.

Welke actie onderneem je nu? Schrijf je in via deze link