TEAMLEIDERS IN ONDERWIJS

Teacher teams en professionele leergemeenschappen leiden in onderwijs

Unieke verdiepende opleiding voor teamleiders en teamcoaches van schoolteams.  Gefundeerd vanuit wetenschappelijke inzichten én vanuit onze grondige en jarenlange praktijkervaring van teacher teambegeleidingen.

Waarom moet je deze workshopreeks nù volgen?

Je wil als teamleider/teamcoach/procescoach van een teacher team aan de slag gaan. Je wil leiderschap ontwikkelen in een team van collega’s zonder daarom hiërarchisch leiderschap op te nemen, waarvoor de verantwoordelijkheid bij een directielid ligt.

Je weet dat teacher teams – in de vorm van professionele leergemeenschappen – de meest effectieve vorm van professionalisering zijn voor onderwijsprofessionals.  Verder ben je ervan overtuigd dat krachtige teacher teams de onderwijsontwikkeling in je school vooruit stuwen en dat ‘teacher team efficacy’ een grote impact heeft op onderwijskwaliteit.  

Je hebt in je lerarenopleiding wel competenties verworven voor het implementeren van krachtig klasmanagement, maar hoe je een team van collega’s aanstuurt, daarvoor wil je je nu verder bekwamen.  Je wil je dus professionaliseren als teamleider om met een team van collega’s effectief aan de slag te gaan rond onderwijsontwikkeling of schoolontwikkeling. Dan is deze opleiding geknipt voor jou!

Voor wie is deze workshopreeks vormgegeven?

Voor teamleiders, teamcoaches, procescoaches, coördinatoren die één of meerdere teacher teams professioneel willen aansturen.  Geschikt voor basisscholen, secundaire scholen, scholen voor buitengewoon onderwijs, CVO’s, CBE’s, academies en hoger onderwijsinstellingen.

Deze opleiding kan ook ‘in-company’ ingericht worden in je eigen school om zo meteen 10 à 15 teamleiders op te leiden. Vraag meer informatie HIER

Waarom kiezen voor deze workshopreeks?

Je weet wat een teacher team is en in welke verschijningsvormen teacher teams voorkomen;

Je weet wat een professionele leergemeenschap (PLG) is en welke kenmerken een effectieve PLG heeft:

Je krijgt concrete tools aangereikt om je team waarvoor je verantwoordelijk bent als teamleider op te starten en de acties waarvoor het team verantwoordelijk is in de steigers te zetten;

  • Je weet hoe je aan de slag kan gaan met de verdeling van de rollen binnen je team;
  • Je weet wat gedeeld leiderschap is en kan de principes ervan toepassen binnen de context van je team;
  • Je krijgt tools aangereikt om je team te laten evolueren naar een 'lerend' team;
  • Je kan samen met je teamleden prioriteren aan welke uitdagingen je wil werken en tot welke (onderwijs)producten jullie willen komen;
  • Je weet hoe je een team 'onderzoekend' kan maken en naast intuïtie ook een plaats kan geven aan data-analyse;
  • Je kan een team van medewerkers waarderend coachen;
  • Je kan de dynamiek binnen je team behouden;
  • Je detecteert wat er goed loopt in je team;
  • Je detecteert waar je team tegenaan loopt;
  • Je kan professionele dialogen voeren met je teamleden;
  • Je kan psychologische veiligheid bespreekbaar maken in je team.

Meer informatie over teacher teams en professionele leergemeenschappen, vind je terug op onze themapagina.

We verwijzen ook naar het boek ‘TEAM SCHOOL, leergemeenschappen creëren in onderwijs, uitgeverij Lannoo Campus (2019)’ waarvan één van onderstaande opleiders coauteur is.

Ons team van onderwijsdesigners kan je school ook begeleiden bij het coaching van ‘probleemteams’, ‘intervisie van teamleiders’ en ondersteuning van schoolleiders bij het oordeelkundig opzetten van een teamorganisatie.

Na deze workshopreeks:

… voel je je sterker om teacher teams en professionele leergemeenschappen oordeelkundig aan te sturen en te coachen. … weet je hoe je cocreatief met je teamleden een visie voor het team ontwikkelt, onderwijsontwikkeling aanjaagt en je team lerend maakt. … kan je psychologische veiligheid en ‘teacher team efficacy’ in je team bespreekbaar maken en weet je hoe je professionele dialogen met je teamleden kan voeren.

Door wie zal je begeleid worden in dit traject?

Pieter Sprangers (PhD) leeft in parallelle werelden. Hij is werkzaam als lesgever en wetenschappelijk onderzoeker verbonden aan de Karel de Grote Hogeschool, AP hogeschool en Universiteit Antwerpen. Hij behaalde een doctoraat in 'scientific educational design research'. Zijn wetenschappelijk onderzoek focust op 'redesign of educational systems'. Verder werkt Pieter als hoofd-onderwijsdesigner en procesbegeleider bij domo de refontiro.  Hij begeleidt bijna twintig jaar scholen in Vlaanderen en Nederland met betrekking tot de meest complexe transformaties.  Pieter is co-auteur van het boek ‘TEAM SCHOOL, leergemeenschappen creëren in onderwijs (2019)’ en heeft een unieke expertise in het begeleiden van scholen bij het succesvol opzetten van een teacher team werking en het opleiden en ondersteunen van teamleiders.

Nancy Dedeurwaerder is reeds meer dan 20 jaar werkzaam in onderwijs: als leraar en stagebegeleider, coördinator, pedagogisch directeur en de laatste jaren als algemeen directeur van de scholengroep RHIZO. Verder is Nancy werkzaam als procesbegeleider bij domo de refontiro waar ze scholen begeleidt rond thema’s zoals personeelsbeleid, schoolleiderschap en strategisch beleid. Omdat alles in beweging is, moet ook een organisatie als een school mee. Steeds zoekend naar hoe aan nieuwe noden meer en beter kan worden beantwoord, dat kenmerkt haar streven ten voeten uit. Waarden - niet de waan van de dag - zijn daarbij haar kompas. Nancy geeft veel ruimte aan kwetsbaarheid. Die van anderen én die van haarzelf. Pas als er ruimte is voor wat niet perfect is - mildheid ook - pas dan ontstaat er een gevoel van veiligheid.

Wat je praktisch moet weten?

Waar? 

Crescendo CVO, Mechelen.

Crescendo CVO

Adres en bereikbaarheid

Vaartdijk 86
2800 Mechelen
Crescendo CVO ligt op 5min. wandelafstand van het station van Mechelen.

Wanneer? 

Reeks van drie workshopsessies van elk een halve dag.

  • Woensdagnamiddag 12 februari ‘25
  • Woensdagnamiddag 12 maart ‘25
  • Woensdagnamiddag 23 april ‘25

Telkens van 13:30 tot 16:30. 

Prijs?

Je investering voor deze experten-workshopreeks bedraagt 480 euro per deelnemer (inclusief BTW).  In deze inschrijvingsprijs zit eveneens één exemplaar van het boek ‘TEAM SCHOOL, leergemeenschappen creëren in onderwijs, uitgeverij Lannoo Campus’ inbegrepen. 

We adviseren je om met twee personen van dezelfde school/scholengroep in te schrijven. Je investering bedraagt in dat geval 925 euro voor twee personen (inclusief BTW) inclusief twee boeken ‘TEAM SCHOOL’.

Schrijf je nu in, want het aantal plaatsen is beperkt!


Leden van VLVO genieten van een korting van 10% op ons volledig aanbod van opleidingen in open aanbod. Voor deze workshopreeks betaalt u als VLVO-lid 432 euro (inclusief BTW) per deelnemer.

(kortingen kunnen niet gecombineerd worden met andere kortingen)

VLVO

Welke actie onderneem je nu? Schrijf je in via deze link.