Professionaliseringsbeleid & professionaliseringsplan

Waarom bewust beleid voeren rond de professionele ontwikkeling van alle medewerkers? 

Er zijn heel wat goede en gegronde redenen om een professionaliseringsbeleid te voeren en een professionaliseringsplan op te stellen:

  1. Kwaliteitsverwachtingen: het referentiekader voor onderwijskwaliteit benadrukt het belang van een systematisch professionaliseringsbeleid. Hierbij staan de professionaliseringsnoden van teamleden en de prioritaire doelen van de school/scholengroep/scholengemeenschap centraal. Het bevordert de professionele dialoog, reflectie over leren en onderwijzen, en stimuleert de interne en externe expertisedeling.
  2. Cruciale bouwsteen binnen een strategisch HR-beleid: strategische organisatiedoelstellingen van je school en/of scholengroep/scholengemeenschap dwingen je soms tot transities waarbij het noodzakelijk en wenselijk is je medewerkers te ondersteunen in hun professionele ontwikkeling om het pad van de gewenste transitie mee te bewandelen.
  3. Ondersteuning van medewerkers: een kwaliteitsvol en doordacht professionaliseringsbeleid ondersteunt alle medewerkers bij hun ontwikkeling. Het moedigt de implementatie van professionaliseringsinitiatieven aan en volgt de effecten ervan op. Beginnende teamleden krijgen passende begeleiding. Bewust inzetten op de dimensie ‘Professionele ontwikkeling’ heeft bovendien een belangrijke impact op de motivatie van je medewerkers en jouw profilering als aantrekkelijke werkgever.
  4. Wettelijke basis: volgens het kwaliteitsdecreet (artikel 8) moet elke onderwijsinstelling jaarlijks een professionaliseringsplan opstellen. Dit plan omvat alle vormingsinspanningen die gericht zijn op het ontwikkelen, verbreden of verdiepen van de kennis, vaardigheden en attitudes van het personeel, evenals begeleidingsinitiatieven voor organisatieontwikkeling. Zie ook het professionaliseringsbeleid en het professionaliseringsplan van het Departement Onderwijs en Vorming.
  5. Samenwerking en innovatie: oordeelkundige professionalisering stimuleert kritische reflectie, samenwerking en innovatie. De school evolueert op deze wijze verder naar een lerende organisatie.

Waar kan domo de refontiro je mee helpen?

Cocreatiesessie met het beleidsteam van je school/scholengroep/scholengemeenschap: 

'Drie-dimensionele aanpak van je professionaliseringsbeleid':

  • Evidence-informed keynote: welkom in de wondere wereld van het leren in een professionele context. Inzichten vanuit de wetenschap, innovatiecases en best practices;
  • Professionaliseringsbeleid binnen een strategisch HR-beleid;
  • Aan de slag met de unieke tool ‘ontwerp een ondersteunende leeromgeving voor je team’ – ontwikkeld door ons eigen team van onderwijsdesigners;
  • Cocreatieve opmaak van een plan van aanpak ‘professionalisering’ voor je school/scholengroep/scholengemeenschap.
  • De cocreatiesessies leiden dus tot concrete eindproducten.

Inspiratie-keynote voor je volledige schoolteam: ‘Hoe kan ik als medewerker de architect van mijn eigen leren worden’?

Op zoek naar meer informatie, lees ook:

Neem vrijblijvend contact met ons op. We gaan graag met jou in dialoog.