Professionele leergemeenschappen in hoger onderwijs

Ingediend door YVES op

Beleidsmakers lerarenopleiding kiezen voor professionele leergemeenschap om krachtig werk te maken van eigen professionalisering ...

Beleidsmakers van de lerarenopleiding van de AP hogeschool Antwerpen startten vorig academiejaar een ‘professionele leergemeenschap’(PLG) op om krachtig werk te maken van het eigen leren.  Ze experimenteerden met de professionele leergemeenschap om inzichten te verwerven over de kracht en de valkuilen van deze waardevolle leervorm.

De PLG bleek een trigger te zijn voor een mooi leeravontuur dat de deelnemers ook in nieuwe werelden bracht.  ‘Heerlijk om terug tijd te maken om samen onderzoekend te verdiepen’, was één van de gehoorde reacties.   

Er zijn wel heel wat randvoorwaarden om de werking van de professionele leergemeenschap succesvol te maken.  Onderwijsprofessionals die van en met elkaar leren en ook goede onderwijspraktijken ontwikkelen ervaren de voordelen als er ‘progress’ is, ze zelf thema’s kunnen prioriteren die voor hun beroepspraktijk relevant zijn en waarover ze willen leren, ze duidelijke rollen met daaraan gekoppelde verantwoordelijkheden bepalen binnen de PLG en er ook een vorm van leiderschap is. Duidelijke verwachtingen zijn ook belangrijk zoals bv. voorbereidend ‘huiswerk’ om de PLG-sessies effectief te laten verlopen.  Pieter Sprangers en Eveline Vanbogaert (adviseur onderwijs- en kwaliteitsontwikkeling) namen het leiderschap van de PLG op door methodologische voorbereiding, cureren van kennisbronnen en aandacht voor de samenwerking.

Het verrassingselement in sommige sessies van de PLG werd ook duidelijk gesmaakt: zo werd één van de sessies met als thema ‘zelfsturing en eigenaarschap bij studenten’ ‘gehackt’ door twee studenten van ‘the Performatory’ in Breda.  De studenten volgen een bachelor-opleiding sociale innovatie en wilden als leerkans met 15 Vlaamse onderwijsprofessionals activerend en lerend aan de slag gaan rond dit thema.  De studenten klaarden de klus met verve en stimuleerden de kritische reflectie via goed doordachte werkvormen. 

Af en toe namen stakeholders in één of meerdere sessies van de PLG een ‘lege stoel’ in: studenten van de lerarenopleiding en onderzoekers wierpen hun licht op één van de geprioriteerde leerthema’s. 

Wil je alles weten over teacher teams en meer specifiek over professionele leergemeenschappen in onderwijs, lees dan zeker het boek TEAM SCHOOL, leergemeenschappen creëren in onderwijs waarvan Pieter Sprangers co-auteur is.

Contacteer Ons

Telefoon
+32 14 43 95 05
Adres
Molenstraat 31
2300 Turnhout
Alle velden zijn verplicht
Wij nemen het beschermen en respecteren van uw privacy ernstig. We gebruiken uw persoonlijke informatie om uw account te beheren en u updates te sturen over de inhoud die u heeft gedownload.
Indien u ervoor gekozen heeft onze maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen, danken wij u alvast van harte. Uiteraard kan u zich te allen tijde opnieuw afmelden.
Voor meer informatie over hoe wij uw privacy willen beschermen en respecteren, kunt u ons Privacybeleid raadplegen.
Door u gegevens in te geven gaat u akkoord met bovenstaand privacybeleid.