Rondetafelgesprek: een gesprek vol nieuwe inzichten en aanbevelingen

Ingediend door YVES op

  • schoolbestuur

INSCHRIJVEN VOOR DE TWEEDE EDITIE VAN HET RONDETAFELGESPREK VOOR SCHOOLLEIDERS EN SCHOOLBESTUURDERS KAN HIER

In haar verslag “Schoolbesturen in het leerplichtonderwijs” (2019) publiceerde het Rekenhof volgende opmerkelijke cijfers en inzichten omtrent de beleidsvoering van schoolbesturen in Vlaanderen. Slechts de helft van de schoolbesturen neemt systematisch beslissingen inzake participatiebeleid en kwaliteitsbeleid. Nog een kleiner aandeel neemt beslissingen omtrent het pedagogisch beleid en het zorg -en GOK-beleid. Bovendien beoordelen 5 tot 17% van de directeurs bepaalde aspecten van de samenwerking tussen schoolbesturen en schoolleiders negatief tot zeer negatief.

Nochtans blijkt uit hetzelfde onderzoeksrapport dat het door schoolbesturen opnemen van een actieve rol in beleidsvoering – en in het bijzonder in het kwaliteitsbeleid – bepalend is voor het inlossen van bepaalde kwaliteitsaspecten in het onderwijs. Daarnaast blijkt blijvende aandacht voor de samenwerking met directeurs doorslaggevend te zijn voor een betere opvolging van leerlingen in scholen, alsook een hogere kwaliteit in het zorg- en GOK-beleid, het participatiebeleid en het beleid rond de Brede School (Rekenhof, 2019).

Het Rekenhof ijvert voor en bepleit bijgevolg het belang van schoolbesturen die op een actieve én responsieve wijze hun beleidsvoerend vermogen vormgeven.  Bijkomend vraagt de samenwerking met schoolleiders een grotere en weldoordachte evenwichtsoefening.

Maar hoe kunnen schoolbesturen in Vlaanderen op een actieve manier beleid voeren? Hoe vinden ze evenwicht in de samenwerking met schoolleiders? En vooral, wat moet er gebeuren om tot die ideale tandem te kunnen evolueren? Dit is waar een diverse groep van schoolleiders, (afgevaardigd) bestuurders, voorzitters, schepenen van onderwijs, en project- en beleidsmedewerkers op woensdagavond 12 oktober tijdens het door Domo de Refontiro georganiseerde en gecureerde rondetafelgesprek een inspiratievol debat rond voerde.

Een prikkelende keynote “Actief scholen besturen: een noodzaak en een plicht!” - gepresenteerd door Pieter Sprangers – vormde het startschot van het rondetafelgesprek en het kader voor het voeden van de diverse groep deelnemers. Een kader dat de deelnemers kort introduceerde in de huidige en toekomstige rollen van sterke, responsieve schoolbesturen en hen in functie daarvan klare inzichten bood. Een door Domo de Refontiro op maat gedesignde tool zorgde vervolgens voor een leidraad die werd gebruikt tijdens de inhoudelijk sterke debatten tussen de deelnemers.  Deze maakte het bekrachtigen van enkele klemmende aanbevelingen per opgesomd thema mogelijk.

Verschillende krachtige inzichten en aanbevelingen omtrent het professionaliseren en rekruteren van competente bestuursleden binnen schoolbesturen, rol- en machtsverheldering van bestuursleden, maar ook de stimulerende wisselwerking en complementariteit tussen schoolleiders en hun raad van bestuur vormde – vanuit de deelnemers zelf - het slotstuk van de avond. Enkele voorbeelden van de zoveel verschillende en naar waarde geschatte inzichten en aanbevelingen waren:

“Schoolbesturen moeten liefdevol druppelen: met hele kleine stappen vernieuwingen in een bottom-up en top-down samenspel binnenbrengen in scholen om finaal een kwaliteitsvolle school te creëren die meer leerwinst bij haar leerlingen voortbrengt en waar medewerkers met volle goesting elke dag het beste van zichzelf willen geven.”

“Raad en bestuur: een vernieuwende naam voor innovatieve schoolbesturen”

“Oproep naar de overheid: wat kan u als overheid voor ons betekenen om sterk besturen mogelijk te maken?”

 Het werd een inhoudelijk sterke rondetafelavond, niet in het minst door de rijke en boeiende mix aan deelnemers.  Deze stond garant voor levendige debatten en vernieuwde inzichten over wat nu juist een school actief besturen inhoudt, hoe men als schoolbestuur het best werkt aan relatie-opbouw tussen bestuurders en schoolleiders en welke actuele uitdagingen responsief vermogen van een schoolbestuur vereisen.

Tot slot willen wij vanuit Domo de Refontiro de vooruitstrevende gastschool ZAVO Zaventem – en Kurt Gommers (directeur) en Francis Trappeniers (schoolbestuurder) in het bijzonder - nogmaals hartelijk bedanken voor hun gastvrijheid alsook hun inhoudelijke bijdrage aan deze bijzonder boeiende avond.

Ben jij reeds overtuigd van deze opleiding en wil jij in de toekomst jezelf onderwijskundig meer vormen? Aarzel dan zeker niet om ons aanbod te bekijken en je in te schrijven in één van onze vele opleidingen en trajecten.

OPLEIDINGSAANBOD

Contacteer Ons

Telefoon
+32 14 43 95 05
Adres
Molenstraat 31
2300 Turnhout
Alle velden zijn verplicht
Wij nemen het beschermen en respecteren van uw privacy ernstig. We gebruiken uw persoonlijke informatie om uw account te beheren en u updates te sturen over de inhoud die u heeft gedownload.
Indien u ervoor gekozen heeft onze maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen, danken wij u alvast van harte. Uiteraard kan u zich te allen tijde opnieuw afmelden.
Voor meer informatie over hoe wij uw privacy willen beschermen en respecteren, kunt u ons Privacybeleid raadplegen.
Door u gegevens in te geven gaat u akkoord met bovenstaand privacybeleid.