Leiderschap delen loont! 

Ingediend door YVES op

Scholen in Vlaanderen introduceren hoe langer hoe meer vormen van teamleiderschap

  • Leiderschap

Verschillende studies hebben aangetoond dat leidinggevenden met een distributieve leiderschapsstijl de tevredenheid (Deci, Connell & Ryan, 1989) en prestaties van medewerkers positief beïnvloeden (Benware & Deci, 1984; Koestner, Ryan, Bernieri & Holt, 1984).

Dat schoolleiderschap ertoe doet en zelfs een belangrijke impact heeft op de leerresultaten van leerlingen dat wisten we al langer. We schreven er al over naar aanleiding van de publicatie van het rapport van de Wallace foundation, zie artikel: "De schoolleider doet er sterk toe!"

Maar uit onderzoek blijkt nu ook dat leiderschap delen loont. Het type leiderschap van een schoolleider is immers van invloed op de schoolprestaties en een distributieve vorm van leiderschap (gedeeld leiderschap) laat hierin de beste resultaten zien, ook door de mogelijkheden die met deze vorm van leiderschap worden gecreëerd voor de leerkrachten. Deze scholen hebben meer kenmerken van een lerende organisatie en kunnen zich beter aanpassen aan veranderende omstandigheden en ze behalen beter de gestelde doelen. (Janssen, T., 2016)

Tijd dus om werk te maken van het delen van leiderschap. De verantwoordelijkheden gekoppeld aan hiërarchisch leiderschap blijven uiteraard bij daartoe gemandateerde schoolleiders.  Denken we daarbij bijvoorbeeld aan de aanwerving van nieuwe leraren en  een evaluatieprocedure voor disfunctionerende medewerkers.  Maar er ontstaan naast hiërarchisch leiderschap ook vormen van teamleiderschap waarbij leraren een leiderschapsrol opnemen in een team van mede-collega’s.  Onderzoek naar de succesfactoren van teacher teams leert dat het ondersteunen van teamleiders uiterst belangrijk is: teamleiders professionaliseren in een workshoptraject, enkele keren per jaar intervisie organiseren met alle teamleiders, schoolleiders die één-op-één teamleiders mentoren.  Verwacht met andere woorden niet automatisch dat leraren ten volle de verantwoordelijkheden van een teamleider kunnen opnemen zonder enige ondersteuning.

Teamleiders spelen ook een cruciale rol in het ontwikkelen van teacher teams tot professionele leergemeenschappen.  Leraren die samen leren en goede onderwijspraktijken ontwikkelen.  Die een diversiteit aan leeractiviteiten ontwikkelen en die niet enkel vanuit intuïtie werken maar ook data-informed.

We kunnen je schoolteam ondersteunen om gedeeld leiderschap oordeelkundig te ontwikkelen of om de transitie van teacher teams naar professionele leergemeenschappen oordeelkundig te begeleiden. Wouter Schelfout en Pieter Sprangers schreven het boek team school en zijn het geknipte duo om je school hierin te begeleiden. Ontdek ons begeleidingsaanbod rond teacher teams hier.

Contacteer Ons

Telefoon
+32 14 43 95 05
Adres
Molenstraat 31
2300 Turnhout
Alle velden zijn verplicht
Wij nemen het beschermen en respecteren van uw privacy ernstig. We gebruiken uw persoonlijke informatie om uw account te beheren en u updates te sturen over de inhoud die u heeft gedownload.
Indien u ervoor gekozen heeft onze maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen, danken wij u alvast van harte. Uiteraard kan u zich te allen tijde opnieuw afmelden.
Voor meer informatie over hoe wij uw privacy willen beschermen en respecteren, kunt u ons Privacybeleid raadplegen.
Door u gegevens in te geven gaat u akkoord met bovenstaand privacybeleid.