Is jouw school een Klassewerkplek!?

Submitted by YVES on vr, 09/23/2022 - 12:10

  • Nancy Dedeurwaerder

Nancy Dedeurwaerder, algemeen directeur van de Kortrijkse katholieke scholengroep RHIZO, draagt werkgeluk hoog in het vaandel. VIVATO Kortrijk, één van de RHIZO-scholen, werd zelfs bekroond tot “Klassewerkplek 2022”.

Klassewerkplek is een onderzoek dat wil bijdragen tot het verhogen van het welbevinden en het geluk van leraren en medewerkers binnen de onderwijscontext en bijkomend een oplossing wil bieden voor het lerarentekort, door voorbeeldscholen aan te dragen waar het voor leerkrachten ideaal is om te werken. Klassewerkplek maakt op basis van vragenlijsten een scan van de school/scholengroep en geeft vervolgens de nodige feedback aan de school/scholengroep om hier verder mee aan de slag te gaan, al dan niet ondersteund door de onderwijsexperts en onderwijsdesigners van domo de refontiro.  “Klassewerkplekken” hebben niet tot nauwelijks nog openstaande vacatures. Want een Klassewerkplek, dat is een school waar leerlingen overgaan, en leraren blijven zitten.

Nancy formuleert vanuit haar visie en werkwijze enkele tips om van je school een aantrekkelijke en aangename (werk)omgeving te maken.

1. Formuleer een ambitieus en krachtig pedagogisch project.

Een pedagogisch project is een zeer belangrijk kader om als schoolteam uit te vertrekken. Zorg dus voor een helder geformuleerd plan dat op één A4-tje past en dat samen met de mensen, werkzaam in de organisatie, tot stand is gekomen. Het is hierbij belangrijk dat ze zich ermee kunnen identificeren, dus zorg ervoor dat je hun woordkeuze hanteert. 

2. Stel een beperkt aantal prioriteiten voorop, die de mensen raken, zodat de wil leeft om ermee aan de slag te gaan.

Het onderwijs kent heel wat uitdagingen, waardoor je soms door het bos de bomen niet meer ziet. Zorg vanuit het pedagogisch project voor een afbakening van enkele prioriteiten en streef er vooral naar dat de gekozen prioriteiten door de brede organisatie (en zijn werknemers) gedragen worden. 

3. Plaats het team centraal: samen leren, werken en ontwikkelen.

We weten het al langer, in ieder mens zit enorm veel potentieel. Dit potentieel moet benut worden door in een bepaalde teamstructuur collectief aan de slag te gaan. Vorm teams met maximum tien leden die, vanuit vertrouwen in elkaar, samen leren en ontwikkelen.

4. Falen mag!

Prijs successen, maar vier ook falen. We zijn allemaal mensen onder elkaar, waardoor we weten dat alles gaat met vallen en opstaan. Als we binnen een organisatie een cultuur creëren waarin duidelijk wordt gemaakt dat falen mag, ontstaat er bewegingsruimte om te innoveren en te experimenteren. Durf dus ook de ruimte die er voorhanden is op te zoeken en te gebruiken om te creëren en te innoveren. 

 

Hoe maak jij werk van werkgeluk in jouw school?

Maak van je school een KLASSEwerkplek en doe mee aan het Klassewerkplek onderzoek van 2023! (https://www.klassewerkplek.be)

 

Wat is dat een KLASSEwerkplek en hoe word je het?

Op 4 mei verzorgt onze collega Nancy Dedeurwaerder een co-creatieopleiding waarbij we dieper ingaan op het creëren van een klassewerkplek. Hoe maak je als schoolleider proactief werk van een waarderend HR-beleid waar werkgeluk een centrale plaats inneemt?

Bekijk ons volledig opleidingsaanbod via volgende link: https://domoderefontiro.be/onderwijs/onze-opleidingen-open-aanbod

 

Contacteer Ons

Telefoon
+32 14 43 95 05
Adres
Molenstraat 31
2300 Turnhout
Alle velden zijn verplicht
Wij nemen het beschermen en respecteren van uw privacy ernstig. We gebruiken uw persoonlijke informatie om uw account te beheren en u updates te sturen over de inhoud die u heeft gedownload.
Indien u ervoor gekozen heeft onze maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen, danken wij u alvast van harte. Uiteraard kan u zich te allen tijde opnieuw afmelden.
Voor meer informatie over hoe wij uw privacy willen beschermen en respecteren, kunt u ons Privacybeleid raadplegen.
Door u gegevens in te geven gaat u akkoord met bovenstaand privacybeleid.