Welke megatrends zullen het onderwijs de volgende jaren beïnvloeden en transformeren?

Submitted by christel on vr, 06/21/2019 - 08:56

De toekomst bestuderen zit in onze menselijke natuur. We zien de wereld echter vaak vanuit de gekleurde bril van onze eigen leefwereld en gaan hierdoor vaak voorbij aan de realiteit zoals die zich werkelijk voordoet. Eén van de manieren om de toekomst te verkennen, is door te reflecteren over trends en megatrends.

Wat bedoelen we juist met een megatrend? Een megatrend is een complexe aggregatie van meerdere trends. Megatrends zijn onderling geconnecteerd, wat betekent dat je synergetische opportuniteiten kan ontdekken door ze te bestuderen. Megatrends hebben bijkomend een levensduur van ten minste 10 à 15 jaar, waardoor de neiging hebben om de effecten ervan op korte termijn vaak te overschatten en de effecten ervan op lange termijn daarentegen te onderschatten. Megatrends hebben bovendien een impact op de manier waarop we leven, consumeren en werken.

Aan welke huidige megatrends binnen onze samenleving denken we dan zoal? En welke daarvan zijn bijkomend meer dan te moeite waard om te onderzoeken in functie van hun impact op het onderwijslandschap van de volgende jaren? We sommen er hieronder reeds een aantal belangrijke op:

  • informatieovervloed: informatie is overal en altijd en overvloedig beschikbaar;
  • tweerichtingsmarkten: consumenten worden mee producenten, voortdurende interactie tussen marktpartijen;
  • duurzaamheid en de confrontatie met de toekomstige beperktheid van (natuurlijke) bronnen;
  • de netwerksamenleving: iedereen is geconnecteerd met iedereen en we zien de voordelen van netwerkontwikkeling;
  • ontdekken van de échte gezondheidszorg: van sickcare naar échte healthcare;
  • vernieuwde samenlevingsvormen en individualisering: help jezelf (met de hulp van technologie), ruimte wordt een hoog gewaardeerd goed: van intieme ruimte, over persoonlijke ruimte naar sociale ruimte en publieke ruimte;
  • technologisering van onze samenleving: de generatie alpha wordt geboren mét technologie op het lichaam.

Nieuwe generaties en het ‘hyper-geconnecteerd zijn’ vandaag de dag veranderen onze leerbehoeften alsook de modellen om onderwijs aan te bieden in sneltempo. Vooruitgang in de cognitieve wetenschappen, beschikbaarheid van informatie, nieuwe leeropvattingen en de nadruk op levenslang leren, hebben een sterke invloed op het globale onderwijslandschap en de intelligentie van toekomstige generaties.

Tenslotte sommen we nog enkele ‘gewone’ trends op, die we ontdekten vanuit onze begeleidings-praktijk en onze voortdurende onderzoeksmodus:

  • Van onderwijs gefocust op de eerste levensjaren van een mens naar leren doorheen je volledige leven;
  • Van een eerder academische ‘geletterdheid’ naar een verscheidenheid aan nieuwe vormen van geletterdheid zoals ‘digitale geletterdheid’ en ‘levenslang leren geletterdheid’;
  • Van gestandaardiseerde en massavormen van leren naar meer gepersonaliseerde vormen van leren;
  • Van onderwijs aangeboden door voornamelijk gesubsidieerde en door de overheid gelimiteerde actoren (silo’s) naar een zeer divers palet van onderwijsaanbieders, al dan niet geaccrediteerd;
  • Van mensen die leren naar mensen én machines die leren;
  • Van onderwijs bijna exclusief gekoppeld aan ‘schoolgebaseerd leren’ naar onderwijs aangeboden in een grote diversiteit aan vormen.

Domo de refontiro heeft een jarenlange ervaring in het begeleiden van organisaties met betrekking tot toekomstdenken.  We ontwikkelden verschillende tools om de impact van (mega)trends op jouw organisatie te onderzoeken en een concrete vernieuwende aanpak vorm te geven.  Wat denk je van een innovatielab of een toekomstlab?  Contacteer ons gerust!

#futureproof #weareeducationaldesigners #educationaldesign