Scholen systemisch anders vormgeven, maar hoe?

Submitted by YVES on di, 08/23/2022 - 16:47

Onze collega Pieter Sprangers behaalde in juli de academische graad van doctor met zijn wetenschappelijk onderzoek over dit thema

  • Pieter Sprangers

Wat meerdere jaren geleden startte als een utopisch manifest onder de titel ‘Edushock, breinoptimizer voor leren in de toekomst – Lannoo Campus’ is ondertussen stap voor stap een onderbouwd model geworden. Het startpunt is dat bestaande ‘educational systems’ zoals bv. scholen maar ook opleidingsafdelingen in bv. bedrijven heel wat deficiënties en fricties vertonen. In zijn wetenschappelijk onderzoek bestudeert Pieter vanuit het oogpunt van een designer onderwijs. Hij plaatst daarbij de ‘learner experience’ centraal: de ervaring die de lerende met het leren heeft.

Binnen de wetenschap gaat het om een nieuwe tak : ‘scientific educational design research’. Pieter zet ondermeer via action research onderzoeksinterventies op in échte leeromgevingen om te komen tot bruikbare en effectieve oplossingen.  Hij structureert zijn onderzoek zorgvuldig om zo theoretische concepten te ontwikkelen die het werk van educational designers in de toekomst kan ondersteunen.  Voorbeelden van experimenten zijn o.a. ‘nomadisch leren ©’ en ‘bewegend leren ©’; ze dragen elk bij tot de versterking van de concrete onderwijskundige praktijk.  En zo komen we stap voor stap dichter bij de utopie : ‘hoe kan de ervaring die de lerende heeft met het leren zo fantastisch worden/zijn dat de lerende nooit meer zou willen dat het ooit nog stopt … levenslang leren in de praktijk!’

Wetenschappelijk ‘educational design’ -  onderzoek bleek een geschikte benadering te zijn voor de studie van onderwijssystemen. “We hebben een heuristiek ontwikkeld – onder de vorm van een model en bijpassende tools -  dat ontwerpers van onderwijssystemen een oplossing biedt om onderwijssystemen te (her)ontwerpen om zodoende betere leerresultaten te bereiken en goed presterende schoolsystemen te ontwikkelen”, aldus Pieter.

Pieter behaalde op 22 juli 2022 zijn doctoraatstitel in design (scientific educational system design). Pieter voelt zich bevoorrecht zijn doctorale reis samen met zijn partner Christel Ruttens en zijn twee inspirerende promotoren Dr. António da Cruz Rodrigues en Dr. Carlos Rosa te hebben mogen lopen.

Pieter kijkt ernaar uit om zijn leerreis voort te zetten en zijn inzichten te delen en verder in de praktijk te brengen in scholen/onderwijsinstellingen. Wil je je school systemisch hervormen? Contacteer Pieter voor een gesprek.

Pieter Sprangers

Bron: Dr. Carlos Rosa

Contacteer Ons

Telefoon
+32 14 43 95 05
Adres
Molenstraat 31
2300 Turnhout
Alle velden zijn verplicht
Wij nemen het beschermen en respecteren van uw privacy ernstig. We gebruiken uw persoonlijke informatie om uw account te beheren en u updates te sturen over de inhoud die u heeft gedownload.
Indien u ervoor gekozen heeft onze maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen, danken wij u alvast van harte. Uiteraard kan u zich te allen tijde opnieuw afmelden.
Voor meer informatie over hoe wij uw privacy willen beschermen en respecteren, kunt u ons Privacybeleid raadplegen.
Door u gegevens in te geven gaat u akkoord met bovenstaand privacybeleid.