Pleidooi voor papier in de online onderwijs-wereld!

Submitted by YVES on di, 03/30/2021 - 13:46

  • Pieter Spangers

Vanuit didactisch oogpunt is het vaak aangewezen om leerlingen in tijden van afstandsonderwijs (of online onderwijs) naast hun laptop gebruik te laten maken van leermiddelen op papier. Nodig hen uit om bv. oefeningen op papier te maken, mindmaps te maken op papier om de leerinhouden van een virtuele klas samen te vatten en te structureren of een planningsoverzicht per week op papier op te maken en aan te vullen tijdens de lessen. 

Wat lezen en leren betreft, laat een groot aantal wetenschappelijke studies zien dat onze hersenen informatie beter verwerken en opslaan als we met papier werken in plaats van digitaal. Singer en Alexander (2017) vonden dat het algemene begrip van een tekst beter was voor drukwerk dan voor digitaal lezen. Ze voegen eraan toe dat het medium niet van belang was voor algemene vragen (zoals het begrijpen van het hoofdidee van de tekst), maar wanneer de leerlingen meer specifieke vragen kregen, was het begrip aanzienlijk beter wanneer de leerlingen gedrukte teksten hadden gelezen.

Schermen afwisselen dus met papier om te schrijven én te lezen!

|WE RESEARCH & EXPLORE|

 

FOTO: Katoo Peeters 

 
 
 

Contacteer Ons

Telefoon
+32 14 43 95 05
Adres
Molenstraat 31
2300 Turnhout
Alle velden zijn verplicht
Wij nemen het beschermen en respecteren van uw privacy ernstig. We gebruiken uw persoonlijke informatie om uw account te beheren en u updates te sturen over de inhoud die u heeft gedownload.
Indien u ervoor gekozen heeft onze maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen, danken wij u alvast van harte. Uiteraard kan u zich te allen tijde opnieuw afmelden.
Voor meer informatie over hoe wij uw privacy willen beschermen en respecteren, kunt u ons Privacybeleid raadplegen.
Door u gegevens in te geven gaat u akkoord met bovenstaand privacybeleid.