Pieter Sprangers co-auteur van nieuw boek: TEAM SCHOOL leergemeenschappen creëren in onderwijs

Ingediend door christel op

Domo de refontiro-collega Pieter Sprangers schreef samen met Wouter Schelfhout en enkele andere co-auteurs het verdiepende boek ‘team school’ waarin je alle geheimen van lerende ‘teacher teams’ verneemt.

  • TEAM SCHOOL

Domo de refontiro-collega Pieter Sprangers schreef samen met Wouter Schelfhout en enkele andere co-auteurs het verdiepende boek ‘team school’ waarin je alle geheimen van lerende ‘teacher teams’ verneemt.

In een ideale wereld werken leraren voortdurend samen om elkaar te stimuleren tot het geven van beter onderwijs. In praktijk gaat dit, vanwege tijds- en werkdruk, helaas niet vanzelf. Enkel structuren veranderen om teams van leerkrachten te vormen werkt niet. Vaak is er specifieke knowhow en aansturing nodig om leergemeenschappen op een slimme manier in het onderwijs in te voeren.
Team school is een praktische gids voor leerkrachten, procescoaches, schoolleiders en schoolbegeleiders van alle onderwijsniveaus. Het bevat praktische tips om leergemeenschappen makkelijk in de school in te voeren zodat kwaliteitsvol onderwijs centraal komt te staan. Het heeft daarbij speciale aandacht voor de procescoach en zorgt voor een werkbaar model met impact tot op de klasvloer.
Teamwerk wint steeds meer aan populariteit in het onderwijs. Door samen te werken hoeven leraren en begeleiders uitdagingen zoals het aanscherpen van expertise, de groeiende diversiteit onder leerlingen, de grote werkdruk en de veranderende regels van de overheid niet langer alleen aan te pakken. Helaas blijken in praktijk niet alle manieren van samenwerken even effectief.
 
Team school helpt om samenwerking binnen de schoolmuren en over scholen heen op een succesvolle en gedragen manier te organiseren. Aan de basis daarvan staat de creatie van leergemeenschappen om tot sterkere professionalisering van leraren en kwaliteitsvolle schoolontwikkeling te komen. 
 
Een vaak gehanteerde werkwijze van scholen is om leerkrachten op nascholing te sturen om nieuwe expertise binnen te brengen. Deze aanpak is niet effectief op zich. Nascholingen kunnen zeer inspirerend zijn en hebben hun plaats in een professionaliseringsbeleid, maar vaak is het vooral moeilijk om de transfer te maken naar de praktijk. Dat kan verschillende redenen hebben: mogelijk zijn nascholingen niet praktijkgericht uitgewerkt, ervaren leerkrachten tijdsgebrek, weten ze niet hoe ze eraan moeten beginnen, zijn ze slechts weinig gemotiveerd of wijken de nieuwe inzichten af van hun opvattingen… Bijgevolg is de leeropbrengst en de impact op schoolontwikkeling beperkt.
 
Een andere vaak gehanteerde aanpak is het doorduwen en opleggen van veranderingen in een schoolteam. Onderzoek en onze begeleidingspraktijk toont aan dat duurzame schoolontwikkeling niet bereikt wordt door top-down geïnitieerde vernieuwingen. Een bottom-up aanpak, waarbij leerkrachten betrokken worden bij veranderingsprocessen, werkt wél. 
 
Dit boek presenteert een praktijkgerichte en haalbare aanpak tot schoolontwikkeling via verschillende vormen van professionele leergemeenschappen. De aanpak is gebaseerd op jarenlange ervaring met onderwijs en wetenschappelijk onderzoek in Vlaanderen, maar ook op het vele onderzoek in Nederland inzake leergemeenschappen. Daardoor kan dit boek zeker ook voor Nederlandse collega’s een inspiratiebron zijn. We richten ons op een brede doelgroep van onderwijsprofessionals, gaande van leerkrachten/docenten, schoolleiders, (pedagogische) begeleiders, middenkaderfuncties en onderwijsondersteuners tot beleidsmakers uit alle onderwijsniveaus. 
 
Ben je geraakt door de ideeën van dit boek?  Wil je – samen met je schoolteam - zelf verder geïnspireerd én begeleid worden?   Wouter Schelfhout en Pieter Sprangers bundelen hun krachten en ondersteunen je via bijvoorbeeld volgende formules : 
  1. Keynote ‘Gedeeld Onderwijskundig en Transformatief Leiderschap via Leergemeenschappen’
  2. Keynote ‘Lerende teams als aanjager voor een innovatieve onderwijs- en schoolontwikkeling en een lerende cultuur’
  3. Keynotes worden aangepast aan het publiek (groep leerkrachten, groep schoolleiders, gemengd) en kunnen aangevuld worden tot een halve-dag programma met vraag en antwoordrondes en ‘eye-opening’ oefeningen 
  4. Visie-ontwikkelingsdag teacher teams en leergemeenschappen 
  5. Workshop voor beleidsteam om architectuur van teamorganisatie uit te tekenen voor de school (via ondermeer gedeeld onderwijskundig en transformationeel leiderschap)
  6. Opleiding voor procescoaches van professionele leergemeenschappen
  7. Schoolontwikkeltraject professionele leergemeenschappen
  1. Intervisiebegeleiding bestaande professionele leergemeenschappen
 
We bieden een complete methodologie bestaande uit het GOALL-model, het ‘domo de refontiro-teammodel’ en daaraan gekoppelde tools.  Alle info op onderwijs.domoderefontiro.be/teamschool

Wilt u een door Pieter Sprangers gesigneerd exemplaar van het boek aankopen (21,00 EUR incl. BTW en excl. Eventuele verzending), laat het ons weten en we sturen u een exemplaar toe of nemen het boek mee bij een volgende begeleiding.

Wij geven twee exemplaren weg van Team School! Stuur ons voor 10 januari via deze link uw antwoord op de vraag ‘Hoe stimuleren jullie op school vertrouwen en veiligheid om leraren onderwijskundige praktijken met mekaar te laten delen?’. Een onschuldige kinderhand selecteert de twee winnaars!

Contacteer Ons

Telefoon
+32 14 43 95 05
Adres
Molenstraat 31
2300 Turnhout
Alle velden zijn verplicht
Wij nemen het beschermen en respecteren van uw privacy ernstig. We gebruiken uw persoonlijke informatie om uw account te beheren en u updates te sturen over de inhoud die u heeft gedownload.
Indien u ervoor gekozen heeft onze maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen, danken wij u alvast van harte. Uiteraard kan u zich te allen tijde opnieuw afmelden.
Voor meer informatie over hoe wij uw privacy willen beschermen en respecteren, kunt u ons Privacybeleid raadplegen.
Door u gegevens in te geven gaat u akkoord met bovenstaand privacybeleid.