Naar een eigentijds kwaliteitslabel: Sint Jan Berchmanscollege 2.0

Ingediend door YVES op

De tijden veranderen, de uitdagingen worden groter, de antwoorden complexer. Voor het eerst schakelde het Sint Jan Berchmanscollege in Westmalle een externe partner in. Samen met Domo de Refontiro vernieuwden ze hun personeelsbeleid, onderwijsconcept en organigram.

FOTO: © Ami Amis/ Sebastiaan Franco

Het Sint Jan Berchmanscollege in het landelijke Westmalle is een katholieke school met ruim duizend leerlingen en een goede honderd leerkrachten. Aan de Kasteellaan zijn de lagere school en de secundaire ASO-school gevestigd. Het directieteam bestaat uit vier personen: een algemeen directeur, een directeur logistiek, financiën, veiligheid en welzijn, een pedagogisch directeur voor de eerste graad en een pedagogisch directeur voor de tweede en derde graad.

“De tijden veranderen en dat brengt veel vragen met zich mee”, vertelt algemeen directeur Eric Van Huffelen over de reden waarom zijn school aanklopte bij Domo de Refontiro. “Het secundair onderwijs wordt gemoderniseerd, de regelgeving rond de evaluatie van het personeel verandert, er zijn de digisprong en het hybride leren… Die vragen kunnen niet afzonderlijk beantwoord worden, je moet ze samen nemen. Daarom hebben we beslist om met een externe partner in zee te gaan.”

Dat was geen evidentie voor het Sint Jan Berchmanscollege. Domo de Refontiro was de eerste externe partij waarmee zij samenwerkten. “We hadden al veel positiefs over hen gehoord. Je kan jezelf niet met je eigen bril bekijken, je hebt een klankbord nodig om dat te overstijgen. Ook om te vermijden dat we zomaar dingen zouden doen, was die externe input noodzakelijk.”

Veel te veel

Het proces begon met een gesprek met het directieteam. “We waren onder de indruk van wat de mensen van Domo uit hun eerste analyse gedistilleerd hadden”, aldus Eric. “Zo herinner ik me dat ze ons erop wezen dat we met veel te veel tegelijk bezig waren. Daarom zijn we aan de slag gegaan met onder meer gedeeld leiderschap en een professioneel HR-beleid. We wilden bovendien ons onderwijsconcept optimaliseren. De term ‘college’ moest een kwaliteitslabel blijven maar het mocht meer eigentijds.”

Tijdens enkele cocreatiedagen stelde het directieteam een code voor zichzelf op, ook om het goede voorbeeld te kunnen geven bij het updaten van het personeelsbeleid. “Vroeger moesten we met alle collega’s een evaluatiegesprek doen. Dat kregen we gewoon niet rond. Nu zetten we meer in op professionele dialogen en doen we enkel nog formele gesprekken bij slecht functioneren.”

Bollensysteem

Ook het organigram van het Sint Jan Berchmanscollege onderging in dit stadium een gedaanteverwisseling. “Tijdens een oefening waarin we functies leerden benoemen, werd ons duidelijk gemaakt dat een leider niet per se een hiërarchische meerdere hoeft te zijn”, legt Eric uit. “Daarna hebben we ons organigram omgegooid. In plaats van traditioneel verticaal of horizontaal hebben we, na een suggestie van Domo de Refontiro, gekozen voor een bollensysteem. Dat staat nu ook op onze website en laat mooi zien hoeveel er gebeurt in een school. Ons onderwijsconcept hebben we op dezelfde manier vorm gegeven. Het bollensysteem gebruiken we overigens ook als communicatiemiddel. Als we bijvoorbeeld een brief meegeven voor de ouders over een uitstap, geven we zo ons onderwijsconcept mee.”

Ondertussen worden de ruwe schetsen voor de directiecode, het personeelsbeleid en het onderwijsconcept verder uitgeschreven. “We willen voor onze medewerkers goed verwoorden hoe we willen werken, waar we voor staan, waar mensen elkaar op kunnen aanspreken. Die zorgpunten afbakenen is moeilijker terrein. Het is een proces waar we zelf ook nog benieuwd naar zijn.”

Het Sint Jan Berchmanscollege is een instituut met een naam. Hoe lastig is het dan om mee te gaan met de nieuwste ontwikkelingen? “De wereld is ontegensprekelijk complexer geworden. We gaan de dialoog aan en volgen die dynamiek. We lopen niet voorop bij elke vernieuwing maar geloven wel in evolutie. Sommigen noemen dat misschien conservatief maar we kiezen ervoor om de goede dingen niet overboord te gooien. Zo staan we organisatorisch heel sterk. Een directie moet vooral zorgen dat de leraar zijn of haar ding kan doen. Daarnaast blijven we veeleisend op het vlak van leerstof.”

 


We blikken terug op een erg fijne samenwerking met het Sint-Janberchmanscollege, een school die werk maakt van een professionele schoolcultuur, gedeeld leiderschap, en een vernieuwd personeelsbeleid. 

Wilt u hier ook werk van maken in uw school? Neem contact met ons op, we gaan graag met u in dialoog. 

Contacteer Ons

Telefoon
+32 14 43 95 05
Adres
Molenstraat 31
2300 Turnhout
Alle velden zijn verplicht
Wij nemen het beschermen en respecteren van uw privacy ernstig. We gebruiken uw persoonlijke informatie om uw account te beheren en u updates te sturen over de inhoud die u heeft gedownload.
Indien u ervoor gekozen heeft onze maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen, danken wij u alvast van harte. Uiteraard kan u zich te allen tijde opnieuw afmelden.
Voor meer informatie over hoe wij uw privacy willen beschermen en respecteren, kunt u ons Privacybeleid raadplegen.
Door u gegevens in te geven gaat u akkoord met bovenstaand privacybeleid.