De nieuwe EdTech golf … wat betekent dit voor ons onderwijs?

Submitted by YVES on do, 12/03/2020 - 13:20

We kunnen er niet meer naast kijken : mede door COVID in een stroomversnelling gebracht, zijn honderden EdTech bedrijven wereldwijd de ervaring die lerenden hebben met het leren en met online onderwijs aan het ‘heruitvinden’.

  • EDUTEN Playground

Waar in het verleden de nadruk lag op ‘online-lezingen’ en ‘vooraf opgenomen content al dan niet opgeleukt met een powerpoint’, maken we nu stilaan een transitie naar verbluffend onderwijs in de online wereld dat bovendien ook nog ‘sterk onderwijs’ is.

Maar zijn we daar al klaar voor in Vlaanderen?  Zijn we als individuele leraren nog bezig met elk het warm water uit te vinden en afzonderlijk virtuele klassen voor te bereiden en ingesproken powerpoints te produceren of breiden we onze onderwijskundige mogelijkheden als leraar uit door de ‘digital twin’ in te zetten?  Combineren we onze menselijke intelligentie als leraar met een kunstmatige intelligentie die ons ondersteunt in onze didactiek en in de onderwijskundige keuzes die we maken?  Voelen we ons ondersteund door EdTech die sterk gedifferentieerd werken in de praktijk mogelijk maakt, EdTech die verbluffende leer-ervaringen mogelijk maakt en die de passie voor een vakgebied bij leerlingen aanwakkert?  EdTech die via learning analytics inzichten vanuit data aanlevert over leerprestaties en leerkenmerken van leerlingen zodat u als leraar uw rijke intuïtie kan aanvullen met objectieve inzichten vanuit data?

Vroegere EdTech generaties focusten op ‘in-school-content-distributie’, denk maar aan de meest gangbare leerplatformen die in scholen ingang gevonden hebben.  De nieuwe generatie EdTech toepassingen gaat veel verder tot zelfs ‘na-schoolse en buitenschoolse educatie (schaduwonderwijs)’. 

EdTech tot nu toe

EdTech nieuwe generatie

Verkopen aan scholen

Verkopen aan scholen en aan ouders

1 leraar die aan vele leerlingen lesgeeft, zonder al te veel interactie (asynchroon en synchroon)

1 op 1 én 1 op veel (maar met rijke interactie)

Volledig afhankelijk van de leraar (instructeur)

Bijkomend ondersteund door artificiële intelligentie en software

Lineair leren

Modulair leren

Focus op het eindresultaat; kennis absorberen (test model)

Focus op continu ‘engagement’ en interactie (game model)

Sterke focus op academisch curriculum

Bijkomende ‘culturele samenwerking’ vergroot het bereik : integratie van games, YouTube influencers, …

Online curriculum

Online curriculum, learning analytics, monitoring van persoonlijke voortgang, gepersonaliseerde feedback (soms door AI ondersteund)

 

Waar YouTube nu zelfs door sommigen als een ‘online-school’ gezien wordt, is er meer dan ooit behoefte aan ‘gecureerde hoge kwaliteit live leer-activiteiten’.  Bovendien nemen meer en meer ouders het heft in handen om naast traditioneel onderwijs via aanvullend onderwijs samen met hun kinderen krachtige leer-activiteiten op te zetten via kwaliteitsvolle EdTech.  EDUTEN playground - dat wij met ‘domo de refontiro’ als excellent plaform voor rekenen en wiskunde (6-15 jaar) in Vlaanderen naar scholen brengen – is binnenkort ook in een versie voor ouders beschikbaar.

Kwaliteitsvolle EdTech maakt het daarna mogelijk voor leraren om meer dan ooit te focussen op hoogwaardige activiteiten : lesgeven, vormgeven van lessen (design) en de relationele band met de leerling opbouwen en versterken.  Kwaliteitsvolle EdTech neemt veel ‘sleur’ bij leraren weg zoals bv. verbeterwerk, administratieve opvolging en leerlingen-management-taken.  Opnieuw is EDUTEN playground een voortreffelijk voorbeeld : geen verbeterwerk meer door de leraar, voortreffelijke mogelijkheden tot (geautomatiseerde) communicatie met ouders, beter klasmanagement door bv. trofeeën, vlotte mogelijkheden tot differentiatie, duidelijk vormgegeven ‘learning analytics’. 

Samengevat : een nieuwe golf van EdTech toepassingen is resoluut ingezet : EdTech die veel aantrekkelijker en motiverender is, die aanzet tot meer oefenen, die visueel attractief is en die een beter werkbare job voor de leraren mogelijk maakt.  

Vanuit onze jarenlange expertise met en scouting van EdTech geven we u nog volgende lijst met kwaliteitscriteria mee om kritisch om te gaan met de selectie van EdTech voor uw school :

  • Is er wetenschappelijke ‘evidence’ met betrekking tot de onderwijskundige waarde van de toepassing : effect op leerrendement, effect op leerijver, effect op werkbaarheid van de job, …?
  • Hoe werkt de toepassing in op motivatie bij de leerder?
  • Wat is het onderwijsconcept (onderwijskundige principes) dat achter de toepassing zit?
  • Hoe groot is de diversiteit aan ondersteunings- en professionaliseringsmogelijkheden?
  • Kunnen ouders ook participeren in het leerproces van het kind en mee ondersteunen?
  • Welke differentiatiemogelijkheden zijn er en is aangepast leren mogelijk (adaptive learning)

Boek hier een afspraak met onze collega Olivier om de mogelijkheden van Eduten Playground te ontdekken.

Boek hier een afspraak om met één van onze collega’s in dialoog te gaan over Edtech-selectie of digitale transformatie.

Contacteer Ons

Telefoon
+32 14 43 95 05
Adres
Molenstraat 31
2300 Turnhout
Alle velden zijn verplicht
Wij nemen het beschermen en respecteren van uw privacy ernstig. We gebruiken uw persoonlijke informatie om uw account te beheren en u updates te sturen over de inhoud die u heeft gedownload.
Indien u ervoor gekozen heeft onze maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen, danken wij u alvast van harte. Uiteraard kan u zich te allen tijde opnieuw afmelden.
Voor meer informatie over hoe wij uw privacy willen beschermen en respecteren, kunt u ons Privacybeleid raadplegen.
Door u gegevens in te geven gaat u akkoord met bovenstaand privacybeleid.