Crescendo CVO breekt uit: “In de stad kan je elk vak geven”
Bijleren als volwassenen? De motivaties daarvoor zijn uiteenlopend, zo blijkt in Crescendo CVO. “Sommigen vergroten hun kansen op de arbeidsmarkt, anderen zien het als een persoonlijke verrijking”, vertelt directeur Marleen Mast. “Daarnaast bieden we de optie om een diploma secundair onderwijs te behalen, het vroegere tweedekansonderwijs.”
Ook de manier waarop de cursisten leren, verschilt. “We hebben een tachtigtal opleidingen met uiteenlopende trajecten”, legt adjunct-directeur communicatie Ariane Jacobs uit. “Het volwassenenonderwijs biedt flexibele leerwegen: contactonderwijs, afstandsonderwijs, online leren of een combinatie aan deze vormen. De trajecten zijn modulair opgebouwd, je volgt intensief les of kiest voor een langer traject. De duur van de opleidingen varieert dus van enkele maanden tot een aantal schooljaren, steeds op maat van de cursist.”
Leer en beleef bij Crescendo CVO
Crescendo CVO doorbreekt het stereotiepe beeld van lesgeven waarbij de leraar aan het bord staat en cursisten op hun bank zitten. “Er valt zoveel te leren buiten ons centrum”, zegt Marleen. “Zo hebben we op 27 april deelgenomen aan de nationale buitenlesdag. Daar komt wel enige inventiviteit bij kijken. Het is waar dat je niet in elke straat een lasstation vindt. Maar je kan wel naar laswerken in het straatbeeld gaan en die op een creatieve manier benaderen als onderwerp van je les. Volgend jaar willen we ons centrum symbolisch sluiten op de buitenlesdag. Dan moet iedereen wel naar buiten.”
Wie in Mechelen rondwandelt, heeft veel kans om cursisten van Crescendo CVO tegen het lijf te lopen. “De cursus leesclub Nederlands gaat door in het Predikheren, de Mechelse bibliotheek”, vertelt Ariane. “Die leeromgeving kozen we in functie van de leerdoelen en zet cursisten aan om zelf de bibliotheek te bezoeken. De taalleerkrachten organiseren een filmweek in Cinema Lumière, een historische locatie, in plaats van hun cursisten in de klas of thuis achter hun computer les te laten volgen.”
“De cursisten fotografie maakten een fotoreportage over de rondleidingen van de toekomstige stadsgidsen”, vult Marleen aan. “Die samenwerking laat kruisbestuiving over de opleidingen heen gaan en biedt extra oefenkansen voor beide groepen. De werkstukken van de modecursisten toonden we in winkeletalages langs een traject door de stad. Je kan elk vak in de stad geven.”
Samenwerkingen
Het CVO breekt ook op andere manieren buiten de context van het volwassenenonderwijs. “We werken samen met secundaire scholen door ons aanbod zichtbaar te maken en aanwezig te zijn op infodagen, opleidingen op maat te voorzien en binnen de schoolmuren van secundaire scholen les te geven. Zo geven we in Hoeilaart kooklessen in de gloednieuwe keuken van een secundaire school. Ouders van potentiële leerlingen leren de school zo van binnen kennen.”
“In Lier nemen we deel aan infodagen voor middelbare scholen om jongeren te informeren over de mogelijkheden die het volwassenonderwijs biedt zoals de beroepskwalificerende opleidingen. Zo voorzien we extra lessen Frans in een secundaire school omdat daar nood aan was. Daarnaast werken we ook samen met bedrijven en sectoren. Onze cursisten repareren toestellen in de ateliers van Vanden Borre. Met Van Dievel werken we samen voor de opleiding tot vrachtwagenchauffeur, een knelpuntberoep. Van de afgedankte dekzeilen van hun opleggers maken onze cursisten fietstassen.”
Dezelfde golflengte
Domo de Refontiro kwam op het pad van Crescendo CVO als extern begeleider van het Consortium voor Volwassenenonderwijs Rivierenland. Dat ondertussen afgeschafte overlegorgaan was verantwoordelijk voor een behoeftedekkend aanbod. “Pieter heeft zelf lesgegeven in het hoger onderwijs en het volwassenenonderwijs”, weet Marleen. “We zaten op dezelfde golflengte.”
Crescendo CVO deed beroep op Domo voor de begeleiding van een aantal processen. Vier fusies op drie jaar tijd zorgden voor een stevige schaalvergroting. Bovendien was er nood aan een nieuwe branding. “Domo heeft systematieken op gang gebracht waarbij alle niveaus betrokken werden. Ze hebben ons begeleid voor ons eerste beleidsplan, nu maken we dat zelf op.”
Blijvende samenwerking
Domo de Refontiro blijft een gewaardeerde partner voor Crescendo CVO. Recent klopte Marleen opnieuw aan bij Pieter en Yves. “Vroeger waren onze cursisten voor het diploma secundair onderwijs dertigers die zich wilden opwerken, vandaag zijn het zestienjarigen met een rugzak vol problematieken. Onze lesgevers hebben nood aan een nieuwe aanpak. En we willen een extra laag in ons organogram, dat we samen met Domo opgesteld hebben. Met een doelgroepenbeleid spelen we ook in op mensen die nog niet weten welke opleiding ze willen volgen.”
Voor Crescendo CVO is de samenwerking met Domo logisch. “Zij kennen ons en weten wat we al gedaan hebben. Bovendien is het soms beter om met iemand extern in zee te gaan. Die wordt makkelijker aanvaard door je team, waardoor je sneller resultaat boekt.”
Kan ook uw centrum voor volwassenenonderwijs begeleiding gebruiken? Neem contact op met Domo de Refontiro, we helpen u graag verder.
Contacteer Ons
Indien u ervoor gekozen heeft onze maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen, danken wij u alvast van harte. Uiteraard kan u zich te allen tijde opnieuw afmelden.
Voor meer informatie over hoe wij uw privacy willen beschermen en respecteren, kunt u ons Privacybeleid raadplegen.
Door u gegevens in te geven gaat u akkoord met bovenstaand privacybeleid.