Hoe ‘leer-wendbaar’ ben jij?

Submitted by dylan on vr, 03/17/2017 - 09:20

In onze onvoorspelbare en steeds sneller veranderende wereld, wordt onze ‘wendbaarheid in leren’ steeds van crucialer belang. Dit betekent niet enkel extra kennis vergaren, maar impliceert eveneens dat we talloze zaken zullen we moeten ‘afleren’ of misschien wel ‘opnieuw leren’ en dit zowat in alle contexten van ons ‘leven’.

Wat zullen we waarschijnlijk zoal moeten ‘afleren’ de volgende 24 maanden?

  • De methodologieën die we tot nu toe gebruikten;
  • de designs die we tot nu toe gebruikten;
  • de manier waarop we communiceren;
  • de technologie die we gebruiken;
  • de manier waarop we klanten gewoonlijk benaderen;
  • onze skills en kennis die we thuis aanwenden;
  • gewoontes in onze omgang met anderen;

Wat ga jij nu ‘afleren’ de volgende 24 maanden als je voorgaande lijst concreet toepast op jouw leven?

En wat gaan we daarnaast ‘opnieuw leren’ de volgende 24 maanden?  Waar waren we met andere woorden in het verleden best wel goed in, maar hebben we doorheen de jaren afgeleerd en willen we nu opnieuw leren?  Gaan we bijvoorbeeld bewuster onze creativiteit ‘her-ontdekken’ en verder ‘her-ontwikkelen’?  Of gaan we opnieuw leren ‘avontuurlijker’ door het leven te gaan?  Of leren we opnieuw ‘hoe de wereld aan onze voeten kan liggen’ of hoe we ‘spontaner’ kunnen zijn?

‘Afleren’ en ‘opnieuw’ leren betekent ook ‘lagen’ weghalen om nieuwe leerlagen mogelijk te maken, net zoals het bij schilderwerken noodzakelijk is om eerst de oude lagen grondig bij te schuren om de hechting van nieuwe lagen mogelijk te maken.   

Dat betekent dat we best wat bewuster mogen omgaan met ons ‘leren’ en proactief onze kennis en vaardigheden uitbreiden en diversifiëren.  We evolueren zo van een eerder statische ‘kennis-expert’ naar een dynamischere ‘kennis-ondernemer’.    Een kennis-ondernemer - die naast intensifiëring en verdieping van zijn ‘bestaande’ expertise-kennisdomeinen -  ook bewust exploreert welke zaken hij/zij best ‘afleert’ of ‘opnieuw leert’ om te verbreden.   

Op deze wijze stel je jezelf in staat om zelfs je huidige job(s) ‘her-uit te vinden’ en ‘opnieuw vorm te geven’.   Je neemt met andere woorden op die manier meer eigenaarschap op met betrekking tot je toekomst door verschillende scenario’s te mappen en uit te tekenen.

Alvin Toffler, publicist en futuroloog, verwoordde het als volgt:

‘The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn.’

Wil jij een kritisch klankbord met betrekking tot je leren?  Dan kunnen we je misschien wel helpen met onze formules van ‘personal coaching’.  Of wil je met je team aan de slag gaan om bewuster om te gaan met ‘leren’ om zo een grotere wendbaarheid in leren te realiseren?  Domo de refontiro heeft een jarenlange ‘leer-expertise’ m.b.t. het leren van kenniswerkers.  Stel ons gerust je vraag via pieter@domoderefontiro.be