Workshop: Het design van onderwijssystemen
De school voorbij … ?! Bewust je school ontwerpen!
Dalende onderwijskwaliteit, bore-out bij leerlingen, lerarentekort, taalarmoede, verminderde ouderbetrokkenheid … Met een modewoord benoemen we dit vandaag als ‘wicked problems’. Met de traditionele kwaliteitszorg-aanpak en PDCA-cycli lossen we deze uitdagingen niet langer op. Een systemische doorbraak dringt zich op. Onderwijsinnovatie naar een next level gebracht: ‘het (re)design van onderwijssystemen’.
Waarom moet je deze opleiding nù volgen?
Al te lang proberen we het onderwijs te herdenken vanuit de bestaande organisaties en structuren. Scholen staan vandaag voor stevige uitdagingen die al lang niet meer alleen met sterke onderwijskundige interventies en een krachtige binnen-klas-didactiek opgelost kunnen worden.
Dit is een oproep om via ‘onderwijs-systeem-design’ activistisch aan de slag te gaan in scholen. Pieter illustreert de aanpak met concrete interventies uit zijn eigen onderwijspraktijk in hoger onderwijs maar die evengoed toepasbaar zijn in andere onderwijsniveaus.
Hij introduceert het beroep van de ‘ontwerper van onderwijssystemen’, die scholen ondersteunt bij het aanpakken van complexe vraagstukken die vandaag ook wel eens ‘wicked problems’ genoemd worden.
Het onderbouwde model voor ‘(her)ontwerp van onderwijssystemen’ biedt steun aan onderwijsprofessionals-ontwerpers die dagelijks experimenteren en systemische doorbraken realiseren. De methodologie versterkt de wendbaarheid en anti-fragiliteit van scholen om een antwoord te bieden op complexe verandering.
Pieter benadert ten slotte onderwijskundige uitdagingen vanuit het nieuwe perspectief van ‘scientific educational design research’, een waardevolle aanvullende onderzoeksbenadering op de traditionele onderwijswetenschappen. Hij deelt resultaten uit zijn eigen doctoraatsonderzoek.
INHOUD:
- Verkenning van de complexiteit en noodzaak tot herontwerp van onderwijssystemen;
- Definiëring van een onderwijssysteem;
- Introductie van 'scientific educational design research' in onderwijsonderzoek;
- Het Model voor het (her)ontwerp van onderwijssystemen: specifiek model gericht op versterken van adaptief vermogen van scholen;
- Praktijkvoorbeelden zoals nomadisch ©, opleidingscrafting en bewegend leren;
- Nieuwe beroepsrol: de ontwerper van onderwijssystemen ondersteunt scholen bij vernieuwing;
- Concreet aan de slag met onderwijs-systeem-ontwerp.
Voor wie is dit traject vormgegeven?
Deze inspiratieworkshop is bedoeld voor schoolleiders, beleidsondersteuners, leraren en schoolbestuurders van basis, secundair, hoger, buitengewoon onderwijs, Centra voor Volwassenonderwijs, Deeltijds Kunstonderwijs en Centra voor Basiseducatie. Het is een meerwaarde dat je deze inspiratieworkshop samen met collega van je school/scholengroep volgt.
Deze inspiratieworkshop is ideaal voor de ervaren meerwaardezoeker, voor de onderwijsinnovator en voor de onderwijsprofessional die op zoek is naar sterk vernieuwende inzichten om verder aan de slag te gaan met onderwijs- en schoolontwikkeling.
Waarom kiezen voor deze opleiding?
Je kiest voor een inspiratieworkshop met een boeiende mix van wetenschappelijk onderbouwde inzichten en praktijkvoorbeelden in de vorm van gefundeerde onderwijsinterventies.
Doorheen de opleiding bieden we je een sterke combinatie van wetenschap, inspiratie en interactie. Je mag je verwachten aan een evenwichtig samenspel tussen evidence-informed inzichten en onmiddellijk inzetbare tools.
Thema’s die ondermeer aan bod komen:
- Onderwijssystemen
- Learner experience
- Model voor het (her)ontwerp van onderwijssystemen
- Onderwijsinnovatie
- Onderwijsdesign
Meer informatie?
- https://domoderefontiro.be/onderwijs/page/het-design-van-onderwijssystemen
- https://www.lannoo.be/nl/het-design-van-onderwijssystemen
- PODCAST: Tjipcast ‘hoe ontwerp je een onderwijssysteem’ - https://www.youtube.com/watch?v=X1-S5Ea0yLU
Na deze workshop:
- Kan je wicked problems in onderwijs systemisch benaderen;
- Weet je hoe onderwijsdesign een waardevolle aanvulling kan zijn op de traditionele benadering van onderwijs- en schoolontwikkeling;
- Weet je hoe scientific educational design research via een specifieke onderzoeksbenadering kan bijdragen aan de body of knowledge van onderwijsonderzoek en tegelijk ‘problemen in onderwijs’ effectief kan aanpakken;
- Kan je co-creatief eigen onderwijsinterventies opzetten in je eigen school.
Door wie zal je begeleid worden in dit traject?
Pieter Sprangers (PhD) leeft in parallelle werelden. Hij is werkzaam als lesgever en wetenschappelijk onderzoeker verbonden aan de Karel de Grote Hogeschool, AP hogeschool, Universiteit Antwerpen en IADE creative university. Hij behaalde een doctoraat in 'scientific educational design'. Zijn wetenschappelijk onderzoek focust op 'redesign of educational systems'. Verder werkt Pieter als hoofd-onderwijsdesigner en procesbegeleider bij domo de refontiro. Hij begeleidt al meer dan twintig jaar scholen in Vlaanderen en Nederland met betrekking tot complexe transformaties. Als onderwijsdesigner is hij expert het concreet (her)ontwerpen van onderwijssystemen en realiseerde hij talloze impactvolle onderwijsinterventies ‘in the field’. Pieter is auteur van het boek ‘Het design van onderwijssystemen, Lannoo Campus, 2024’.
Wat je praktisch moet weten?
Waar?
Provinciehuis Oost-Vlaanderen in zaal Parade
Adres en bereikbaarheid
Charles de Kerchovelaan 189, 9000 Gent
Kies voor een duurzaam alternatief! Provinciehuis Oost-Vlaanderen ligt op 15 minuten wandelafstand van het station van Gent-Sint-Pieters. Tram 1 en 4 rijden van het station naar het centrum en hebben een halte (Veergrep) op 350 meter van het Provinciehuis. Meer dan 15 lijnbussen stoppen aan halte Heuvelpoort. Deze halte ligt op wandelafstand van het nieuwe Provinciehuis.
Wanneer?
Woensdag 28 januari '26 | 12:30 - 17:00
Prijs?
In de prijs is een exemplaar van het boek ‘Het design van onderwijssystemen, Lannoo Campus’ inbegrepen.
Je investering bedraagt 238 euro per deelnemer (inclusief BTW, inclusief 1 boek).
We adviseren je om met twee personen van dezelfde school/scholengroep in te schrijven. Je investering bedraagt in dat geval 450 euro voor twee personen (inclusief BTW, inclusief 2 boeken).
Schrijf je nu in, want het aantal plaatsen is beperkt!
Ook IN-COMPANY beschikbaar
Wil je deze opleiding graag in je eigen school/scholengroep organiseren? Klik dan op de knop hiernaast en vraag uw persoonlijke offerte op!
Leden van VLVO genieten van een korting van 10% op ons volledig aanbod van opleidingen in open aanbod. Voor deze opleiding betaalt u als VLVO-lid 214,2 euro (inclusief BTW) per deelnemer (kortingen kunnen niet gecombineerd worden met andere kortingen).
