Sterk en actief scholen besturen, wat betekent dat nu?

Een inspiratieworkshop over hoe proactief en toekomstgericht scholen besturen.

Als schoolbestuurder ben je eindverantwoordelijke voor het proactief, toekomstgericht en kwaliteitsvol besturen van je school/scholen. In deze inspiratieworkshop gaan we in op de verschillende essentiële dimensies en deelaspecten die hiervoor nodig zijn. Actief scholen besturen is contacteer ons hiereen plicht, passief scholen besturen is geen optie …

Waarom moet je deze opleiding nù volgen?

Als schoolbestuurder houd je verschillende ballen in de lucht. Maar wat betekent het concreet voor jou als bestuurder om een belangwekkend instituut ‘school’ mee te besturen? We geven je een actueel overzicht van alle dimensies waarin een bestuur actief hoort te zijn om op kwaliteitsvolle wijze scholen te besturen. 

We gaan verder dieper in op wat het betekent om actief en kwaliteitsvol scholen te besturen.

We focussen hierbij op o.a. de context van de school/scholengroep, de persoonlijke drijfveren van een bestuurder en de relatie tussen de bestuurders en de schoolleiding.

We faciliteren kritische reflectie rond ‘scholen besturen en scholen leiden’ aan de hand van de door ons team van onderwijsdesigners vormgegeven tool ‘scholen actief besturen’.

Voor wie is dit traject vormgegeven?

Deze inspiratieworkshop is bedoeld voor (potentiële) schoolbestuurders van basis, secundair, buitengewoon onderwijs, Centra voor Volwassenonderwijs, Deeltijds Kunstonderwijs, hoger onderwijs en Centra voor Basiseducatie. 

We adviseren dat schoolbestuurders én schoolleiders van één school of scholengroep deze workshop samen volgen. 

Waarom kiezen voor dit verdiepend traject?

Je kiest voor een inspiratieworkshop met een boeiende mix van theorie en praktijk die je nieuwe inzichten bijbrengen, maar die ook leiden tot een eerste plan van aanpak rond kwaliteitsvol en proactief besturen. Doorheen de opleiding bieden we je een sterke combinatie van inspiratie en interactie. Je mag je verwachten aan een evenwichtig samenspel tussen evidence-informed inzichten en onmiddellijk inzetbare tools.

Thema’s die ondermeer aan bod komen:

  • Theoretisch kader rond de rol van het schoolbestuur en proactief besturen; 
  • Het belang van de context van de school / scholengroep; 
  • De persoonlijke drijfveren van de schoolbestuurder; 
  • De verschillende rollen van een schoolbestuurder; 
  • Schoolbestuurders en ethische dilemma’s; 
  • Ondersteunen van schoolleiders; 
  • Strategische ambitie tonen; 
  • Spanningsveld belanghebbenden; 
  • Het belang van een goede professionele relatie tussen schoolleider en schoolbestuurder. 

Na deze opleiding:

  • Heb je een grondige basiskennis over de belangrijkste inhoudelijke dimensies van een kwaliteitsvol en hedendaags schoolbestuur; 
  • Heb je een beter inzicht van het prioritair belang van de deelaspecten (context, persoon, rol, relatie schoolleider – schoolbestuurder); 
  • Heb je een inzicht in hoe je als schoolbestuur een strategische ambitienota kan opmaken; 
  • Beschik je over een eerste plan van aanpak om de transitie naar een actiever bestuur resoluut te maken. 

Door wie zal je begeleid worden in dit traject?

Pieter Sprangers (PhD) leeft in parallelle werelden. Hij is werkzaam als lesgever en wetenschappelijk onderzoeker verbonden aan de Karel de Grote Hogeschool, AP hogeschool, Universiteit Antwerpen en IADE creative university. Hij behaalde een doctoraat in 'scientific educational design'. Zijn wetenschappelijk onderzoek focust op 'redesign of educational systems'. Verder werkt Pieter als hoofd-onderwijsdesigner en procesbegeleider bij domo de refontiro.  Hij begeleidt al meer dan vijftien jaar scholen in Vlaanderen en Nederland met betrekking tot complexe transformaties. Hij gaf in het verleden ook mee vorm aan een volwaardig personeelsbeleid in de organisaties waar hij zelf leidinggevende functies opnam. Pieter heeft een aantoonbare expertise in het begeleiden van schoolbestuurders en schoolbesturen bij complexe uitdagingen. 

Nancy Dedeurwaerder is reeds meer dan 20 jaar werkzaam in onderwijs: als leraar en stagebegeleider, coördinator, pedagogisch directeur en de laatste jaren als algemeen directeur van de scholengroep RHIZO. Verder is Nancy werkzaam als procesbegeleider bij domo de refontiro waar ze scholen begeleidt rond thema’s zoals personeelsbeleid, schoolleiderschap en strategisch beleid. Omdat alles in beweging is, moet ook een organisatie als een school mee. Steeds zoekend naar hoe aan nieuwe noden meer en beter kan worden beantwoord, dat kenmerkt haar streven ten voeten uit. Waarden - niet de waan van de dag - zijn daarbij haar kompas. Nancy geeft veel ruimte aan kwetsbaarheid. Die van anderen én die van haarzelf. Pas als er ruimte is voor wat niet perfect is - mildheid ook - pas dan ontstaat er een gevoel van veiligheid. 

Wat je praktisch moet weten?

Waar? 

Enkel als in-company opleiding mogelijk – op maat van je eigen schoolorganisatie.

Wanneer?

Een halve dag.

Prijs?

Vraag HIER een gepersonaliseerd offertevoorstel aan.


 

Welke actie onderneem je nu? Contacteer ons voor een in-company opleiding!