Start met te veranderen door te stoppen!

Pieter Spranger - start-stop

Stoppen is ook een optie!

Waarom is stoppen zo lastig in schoolteams? Waarom altijd maar nieuwe projecten opstarten zonder kritisch te kijken of we nog ‘dode paarden meeslepen’ en of we projecten kunnen stopzetten?

Waarom moet je deze opleiding nù volgen?

Op individueel niveau weten we best al wat over stoppen: stoppen met roken, stoppen met overmatig socialemediagebruik … maar wat weten we over stoppen in schoolteams? 

Mogen en durven we projecten stopzetten en hoe doen we dat dan? Mogen we meetings stopzetten? Mogen we stoppen met rapportages te produceren die niet gelezen worden?

Hopeloze projecten. Vergaderingen waar niemand zin in heeft, maar die toch gehouden worden. Administratie die wel moet, maar waar niemand iets mee doet. ‘Bokrijkschool-vakgroepen’ die op automatische piloot draaien. Ook scholen ontkomen er niet aan.

Is het oordeelkundig begeleiden van ‘stoppen’ dan een leiderschapskwaliteit? Slimme leiders weten immers dat slecht presterende projecten proactief en met meer aandacht moeten worden bekeken en dat altijd "ja" zeggen een recept is voor een ramp. Leiders communiceren authentiek naar het schoolteam dat ‘stoppen ook een optie is’.  

Soms zijn er rituelen nodig om projecten te stoppen: ‘dode paarden’ kan je feestelijk begraven, zodat je ze niet langer moet meeslepen … De Engelsen noemen het ‘flogging a dead horse’.

Met ons ‘domo de refontiro’ team brengen we – ondermeer via de PNIC-tool – al jaren in kaart wat het werkgeluk van leraren in positieve en negatieve zin beïnvloedt. Op nummer één aan de negatieve kant staat al jaar en dag ‘werkdruk en planlast’.  Een concrete remedie om hiermee aan de slag te gaan is bijvoorbeeld het stopzetten van projecten, werkgroepen, gewoontes, … in onze school. 

Stoppen als een ernstige remedie dus om een positieve impact te hebben op het werkgeluk van onze medewerkers.

Meer achtergrondinfo vind je ondermeer op: www.klassewerkplek.be (belang van werkgeluk) en https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210831_95484702 (belang van goed werkgeverschap in scholen)

Voor wie is dit traject vormgegeven?

Deze workshop is bedoeld voor schoolleiders, beleidsondersteuners, coördinatoren en schoolbestuurders van basis, secundair, buitengewoon onderwijs, Centra voor Volwassenonderwijs, Centra voor Basiseducatie en hoger onderwijs.

 

Waarom kiezen voor dit verdiepend traject?

Je kiest voor een korte en krachtige workshop met een boeiende mix van leeractiviteiten die je nieuwe inzichten bijbrengen, maar die ook leiden tot een eerste plan van aanpak voor een doelgerichte ‘stop-aanpak’ in je eigen school.

Je gaat ook aan de slag met de door het ‘domo de refontiro’ team van onderwijsdesigner vormgegeven ‘stop-tool’.


Thema’s die ondermeer aan bod komen, zijn de volgende:

  • Waarom stoppen?
  • Stoppen, hoe doe je dat dan?
  • Leiderschap tonen door stop te zetten.
  • Stoppen als één van de remedies met positieve impact op werkgeluk.

 

Na deze opleiding:

  • Weet je dat ‘stoppen’ ook een optie is.
  • Ken je het belang van stopzettingsrituelen in je schoolteam.
  • Kan je aan de hand van de ‘domo de refontiro stop-tool’ concreet en co-creatief aan de slag gaan in je schoolteam om tot een plan van aanpak ‘stoppen’ te komen.

 

Door wie zal je begeleid worden in dit traject?


Pieter Sprangers leeft in parallelle werelden. Hij is werkzaam als lesgever en wetenschappelijk onderzoeker verbonden aan de Karel de Grote Hogeschool, AP hogeschool, Universiteit Antwerpen en IADE creative university. Hij behaalde een doctoraat in 'scientific educational design'. Zijn wetenschappelijk onderzoek focust op 'redesign of educational systems'. Verder werkt Pieter als hoofd-onderwijsdesigner en procesbegeleider bij domo de refontiro.  Hij begeleidt al meer dan vijftien jaar scholen in Vlaanderen en Nederland met betrekking tot complexe transformaties. Hij gaf in het verleden ook mee vorm aan een volwaardig personeelsbeleid in de organisaties waar hij zelf leidinggevende functies opnam. Pieter verzorgde recent nog een lezing en workshop rond vernieuwd personeelsbeleid in onderwijs in de leerstoel onderwijsvernieuwing van de Universiteit Antwerpen.

 

Wat je praktisch moet weten?

Waar? 

Crescendo CVO

Crescendo CVO

Adres en bereikbaarheid:

Vaartdijk 86
2800 Mechelen
Crescendo CVO ligt op 5min. wandelafstand van het station van Mechelen.

Wanneer?
Woensdag 24 april 2024 tussen 13:30 en 17:00
 

Prijs?
Je investering bedraagt 185 euro per deelnemer (inclusief BTW).
We adviseren je om met twee personen van dezelfde school/scholengroep in te schrijven. Je investering bedraagt in dat geval 335 euro voor twee personen (inclusief BTW).


VLVO
Leden van VLVO genieten van een korting van 10% op ons volledig aanbod van opleidingen in open aanbod. Voor deze opleiding betaalt u als VLVO-lid 166,50 euro (inclusief BTW) per deelnemer.
(kortingen kunnen niet gecombineerd worden met andere kortingen)

Schrijf nu hier in, het aantal plaatsen is beperkt!