Leershot onderwijsbeleid voor mandatarissen

Mandatarissen

Oordeelkundig, actief en effectief scholen besturenjs

Welke dimensies zijn aanwezig binnen onderwijsbeleid? Hoe kan je als mandataris één of meerdere scholen actief en effectief besturen? Welke verantwoordelijkheden neem je op om je gemeentelijke scholen mee wind in de zeilen te geven? Hoe ondersteun je je schooldirecteur(s)?

Waarom moet je deze opleiding nù volgen?

Onderwijs is een behoorlijk complex beleidsdomein. Wanneer je als gemeente bovendien één of meerdere scholen zélf inricht, neem je een stevige verantwoordelijkheid op met betrekking tot het leren van jonge mensen in je gemeente. 

In een tijd waarin onderwijs voortdurend evolueert en de uitdagingen complexer worden, is het essentieel dat je als beleidsmaker goed voorbereid bent om de toekomst van je gemeentelijke scholen mee vorm te geven. 

Daarom willen we je uitnodigen voor een unieke en inspirerende inleiding in onderwijsbeleid en het besturen van gemeentelijke scholen.

Voor wie is dit traject vormgegeven?

Voor mandatarissen (schepenen, gemeenteraadsleden), voor algemeen directeurs, sectorhoofden en onderwijsmedewerkers van een lokaal bestuur.

Waarom kiezen voor deze formule?

1) Actuele Kennis en Inzichten: Ontvang de nieuwste inzichten en strategieën op het gebied van onderwijsbeleid, zodat je effectief kan inspelen op de behoeften van onze scholen en leerlingen;

2) Netwerkmogelijkheden: Maak deel uit van een netwerk van gelijkgestemde mandatarissen en onderwijsprofessionals, waarmee je ervaringen kan uitwisselen en samen kan werken aan kwaliteitsvol en hedendaags onderwijs voor je gemeentelijke scholen;

3) Impactvol Besturen: Versterk je bestuurskwaliteiten en vergroot je impact op het onderwijs binnen je gemeente.

Je kiest voor een inspiratieworkshop met een boeiende mix van theorie en praktijk die je nieuwe inzichten bijbrengen, maar die ook leiden tot een eerste plan van aanpak rond kwaliteitsvol en proactief besturen. Doorheen de opleiding bieden we je een sterke combinatie van inspiratie en interactie. Je mag je verwachten aan een evenwichtig samenspel tussen evidence-informed inzichten en onmiddellijk inzetbare tools.

Thema’s die onder meer aan bod komen:

  • Theoretisch kader rond de rol van het schoolbestuur en proactief besturen;
  • Het belang van de context van de school /scholengemeenschap;
  • De persoonlijke drijfveren van de schoolbestuurder;
  • De verschillende rollen van een schoolbestuurder;
  • Schoolbestuurders en ethische dilemma’s;
  • Ondersteunen van schoolleiders;
  • Strategische ambitie tonen als mandataris verantwoordelijk voor onderwijs;
  • Spanningsveld belanghebbenden;
  • Het belang van een goede professionele relatie tussen schoolleider en schoolbestuurder.

Na deze opleiding:

  • Heb je een grondige basiskennis over de belangrijkste inhoudelijke dimensies van een kwaliteitsvol en hedendaags schoolbestuur;
  • Heb je een beter inzicht van het prioritair belang van de deelaspecten (context, persoon, rol, relatie schoolleider – schoolbestuurder);
  • Heb je een inzicht in hoe je als schoolbestuur een strategische ambitienota kan opmaken;
  • Heb je een beter inzicht in de complexiteit van het onderwijslandschap in Vlaanderen;
  • Beschik je over een eerste plan van aanpak om de transitie naar een actiever bestuur resoluut te maken.

Door wie zal je begeleid worden in dit traject?

Pieter Sprangers (PhD) leeft in parallelle werelden. Hij is werkzaam als lesgever en wetenschappelijk onderzoeker verbonden aan de Karel de Grote Hogeschool, AP hogeschool, Universiteit Antwerpen en IADE creative university. Hij behaalde een doctoraat in 'scientific educational design'. Zijn wetenschappelijk onderzoek focust op 'redesign of educational systems'. Verder werkt Pieter als hoofd-onderwijsdesigner en procesbegeleider bij domo de refontiro.  Hij begeleidt al meer dan vijftien jaar scholen in Vlaanderen en Nederland met betrekking tot complexe transformaties. Hij gaf in het verleden ook mee vorm aan een volwaardig personeelsbeleid in de organisaties waar hij zelf leidinggevende functies opnam. Pieter heeft een aantoonbare expertise in het begeleiden van schoolbestuurders en schoolbesturen bij complexe uitdagingen. Pieter heeft bovendien een jobverleden in lokale besturen waar hij meerdere leidinggevende functies opnam.

Wat je praktisch moet weten?

Waar? 

Enkel in-company op aanvraag.

Duurtijd?

Een halve dag.

contacteer ons hierPrijs?

Op aanvraag.

Wil je deze opleiding graag in je eigen school/scholengroep organiseren? Klik dan op de knop hiernaast en vraag uw persoonlijke offerte op!


 

Welke actie onderneem je nu? Contacteer ons voor een in-company opleiding!