Hoger onderwijs
Procesbegeleidingen, opleidingen en personal coaching voor schoolleiders, beleidsondersteuners en teams binnen hoger onderwijs
Bij domo de refontiro begeleiden wij instellingen voor hoger onderwijs met maatwerktrajecten die evidence informed en praktijkgericht zijn. We werken cocreatief met leidinggevenden, docenten en teams om een stevig fundament te leggen voor onderwijs- én/of organisatieontwikkeling.
Cocreatieve procesbegeleiding op maat
Onze procesbegeleidingen zijn altijd afgestemd op de specifieke context van jouw organisatie. Zo werken we o.a. rond volgende thema’s:
Teacher teams & professionele leergemeenschappen
Procesbegeleiding van docententeams bij het opstarten en uitbouwen van krachtige teacher teams en PLG’s, met concrete tools rond rolverdeling, gedeeld leiderschap en gezamenlijke reflectie.
Transitie naar een gewenste professionele organisatiecultuur
Analyse en procesbegeleiding bij cultuurverandering, met aandacht voor samenwerking, vertrouwen en innovatie. Extra relevant bij fusies of integraties.
Innovatie- en veranderingstrajecten
Wij adviseren en begeleiden u bij het in kaart brengen en bij het uitwerken van innovatie- en veranderingstrajecten. We brengen eerst alle deelnemers in innovatiemodus en laten hen daarna kennismaken met een innovatiecyclus en met innovatiemethodieken. Vervolgens gaan we in cocreatie om te komen tot waardevolle en vernieuwende oplossingen.
Of het nu gaat over een vernieuwde organisatie, een reorganisatie, het installeren van een vernieuwende organisatiecultuur, het nadenken over vernieuwende onderwijsconcepten. wij staan klaar om deze transities samen met u tot een succes te maken.
Ontdek hier het volledige overzicht
Contacteer ons en ontdek hoe wij jouw hogeschool of universiteit kunnen versterken.

Relevante opleidingen voor hoger onderwijs
Naast begeleiding op maat bieden wij opleidingen die inspelen op de actuele uitdagingen in hogescholen en universiteiten.
Enkele voorbeelden:
Teamleiders in onderwijs
Unieke verdiepende opleiding voor teamleiders van teacher teams en professionele leergemeenschappen. Gefundeerd op wetenschappelijke inzichten en jarenlange praktijkervaring. Met aandacht voor gedeeld leiderschap, professionele dialogen en psychologische veiligheid.
Workshop Het design van onderwijssystemen
Inspiratieworkshop die wicked problems binnen onderwijs systemisch benadert op basis van scientific educational design research. Gericht op adaptief vermogen en innovatieve onderwijsinterventies.

Personal coaching voor voor leidinggevenden in hoger onderwijs
Versterk jouw persoonlijk leiderschap en zelfzorg via één-op-één coaching. Een preventieve en actiegerichte ondersteuning om sterker te staan in de complexe rol van leidinggevende.
Waarom kiezen voor domo de refontiro?
Sterk onderwijs vraagt sterk leiderschap. Onze begeleidingen zijn evidence-informed en gebaseerd op jarenlange ervaring binnen de onderwijssector in Vlaanderen en Nederland. We werken altijd in cocreatie met leidinggevenden, bestuurders, beleidsmedewerkers en teams en zetten in op maatwerk. Zo bouwen wij samen met jullie aan de toekomst van jullie organisatie waar studenten, docenten, beleidsmedewerkers en leidinggevenden samen groeien.
Klaar om jouw school toekomstgericht te versterken?
Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek en ontdek hoe wij hogescholen en universiteiten ondersteunen bij de uitdagingen van morgen.

Referenties

"Wij waren allemaal zeer tevreden over de opleiding tot procescoach van domo de refontiro. Door de boeiende en doelgerichte aanpak van Pieter Sprangers die rekening hield met onze context, konden de coaches zelfverzekerd starten met hun professionele leergemeenschap."
- Rinne De Bont, stafmedewerker onderwijsontwikkeling - HOGENT
"Enkele woorden die de begeleiding van Domo de refontiro kenmerken: inspirerend, to the point, verrijkend, motiverend. De juiste partner om ons intern proces van visieontwikkeling in de steigers te krijgen."
- Ingrid Van der Veken, departementshoofd departement Onderwijs en Training - AP Hogeschool Antwerpen