Het design van onderwijssystemen
Ontwerp de school op jouw maat. De school voorbij?!
Al te lang proberen we het onderwijs te herdenken vanuit de bestaande organisaties en structuren. Dit boek lanceert het principe van ‘onderwijsdesign’ om een nieuwe manier van denken te presenteren. Het is een oproep om activistisch aan de slag te gaan in het onderwijs.
Het boek introduceert het beroep van de ‘ontwerper van onderwijssystemen’, die scholen ondersteunt bij het aanpakken van complexe vraagstukken. Dankzij het onderbouwd model voor (her)ontwerp van onderwijssystemen biedt het boek steun aan onderwijsprofessionals-ontwerpers die dagelijks experimenteren en systemische doorbraken realiseren. Onderwijsdesign en ontwerp van onderwijssystemen kan ons helpen bij het aanpakken van complexe uitdagingen in het onderwijs.
In een wereld die voortdurend evolueert, is het essentieel dat onze onderwijssystemen meebewegen met de veranderende eisen van de samenleving. ‘Het design van onderwijssystemen’ is een baanbrekend boek dat een frisse kijk biedt op hoe we onderwijs kunnen herdenken en hervormen.
Waarom dit boek een must-read is:
1. Grondige analyse van huidige uitdagingen
Het boek begint met een uitgebreide analyse van de huidige uitdagingen in het onderwijs, waaronder ongelijkheid, technologische disruptie en veranderende leerbehoeften. Pieter biedt een helder overzicht van de problemen die leraren, beleidsmakers en studenten vandaag de dag tegenkomen.
2. Innovatieve ontwerpprincipes
Het boek introduceert innovatieve ontwerpprincipes die kunnen helpen bij het creëren van flexibele en inclusieve onderwijssystemen. Pieter presenteert ook het model dat vanuit zijn doctoraal wetenschappelijk onderzoek komt over ‘redesign of educational systems’. Het model vormt een heuristiek om zelf aan de slag te gaan in scholen en systemische doorbraken mogelijk te maken voor ‘wicked problems’.
3. Succesverhalen en case studies
‘Het design van onderwijssystemen’ is rijk aan inspirerende succesverhalen en (internationale) case studies. Pieter deelt ook wetenschappelijke interventies die hij zelf deed in de context van hoger onderwijs. Deze voorbeelden laten zien hoe het effectief mogelijk is om activistisch aan de slag te gaan om een betere leerervaring voor leerlingen en studenten te realiseren.
4. Introductie van een nieuw perspectief op onderwijsonderzoek vanuit de hoek van ‘scientific educational design research’
Design-based research is een belangrijke en noodzakelijke aanvulling voor onderwijsonderzoek naast de traditionele pedagogische en onderwijswetenschappen. Verneem alles over de specifieke ‘ontwerponderzoeksbenadering’ en waarom die zo noodzakelijk is om complexe onderwijsuitdagingen te ‘hacken’ in het boek.
Wat kom je verder te weten door het boek te lezen:
- de unieke focus op systemisch (re)design van onderwijs in Vlaanderen;
- het model voor het (her)ontwerp van onderwijssystemen – gebaseerd op doctoraal wetenschappelijk onderzoek;
- waarom designers meer dan ooit nodig zijn om onderwijsprofessionals te ondersteunen bij complexe uitdagingen;
- kritisch reflectie over vormen van leren en het herdenken van verouderde systemen (het einde van de Bokrijkschool!);
- een pleidooi voor systemische transformatie, in plaats van slechts ‘optimalisatie’, om een antwoord te bieden op prangende vraagstukken zoals bijvoorbeeld het lerarentekort, bore-out bij leerlingen, oordeelkundige digitale transformatie, …
Wie zou dit boek moeten lezen?
- Schoolleiders en -bestuurders
- Onderwijswetenschappers en pedagogen
- Leraren en docenten
- Studenten van de lerarenopleiding
- Lerarenopleiders
- Beleidsmakers in het onderwijs
- Politiekers in het beleidsdomein onderwijs
‘Het design van onderwijssystemen’ is meer dan een boek. Het is een oproep tot actie voor iedereen die gelooft in de kracht van onderwijs om levens te veranderen en de maatschappij te verbeteren. Door het delen van visionaire ideeën en praktische oplossingen, inspireert dit boek ons om het onderwijs van morgen vorm te geven en aan te passen aan de behoeften van elke leerling.
Boekvoorstelling
Pieter Sprangers en LannooCampus nodigen je van harte uit voor de voorstelling van het nieuwe boek 'Het design van onderwijssystemen'.
Wanneer?
Dinsdag 10 december 2024 - Ontvangst om 18:45 uur - Start om 19:00 uur
Waar?
AP hogeschool - Campus Noorderplaats: Noorderplaats 2, 2000 Antwerpen
Programma
- 18:45 - Ontvangst
- 19:00 - Verwelkoming en boekoverhandiging door Charles Derre (Uitgeverij LannooCampus)
- 19:05 - Keynote door dr. Pieter Sprangers over 'Het design van onderwijssystemen'
- 19:45 - Panelgesprek met Brigitte Vermeersch (journaliste VRT en oud-leraar), Ingrid Van der Veken (departementshoofd Onderwijs & Training, AP Hogeschool Antwerpen) en Taco Visser (onderwijspedagoog en rector schoolleidersopleiding ATTC, bekend van de podcast 'Onderwijs leiden met hart en ziel')
- 20:30 - Receptie
Gemodereerd door dr. Katrien Jacobs (redacteur en kwaliteitsontwikkelaar AP Hogeschool)
Schrijf je snel in voor de boekvoorstelling!
In de pers
De blog 'Urban Education' recenseert dit boek. Lees de recensie op hun blog.
Grijp de kans om deel te nemen aan deze revolutionaire reis en ontdek hoe we samen een beter en rechtvaardiger onderwijssysteem kunnen ontwerpen. Bestel het boek tegen voordeeltarief via ons bestelformulier. We sturen je een exemplaar toe of nemen het boek mee bij een volgende begeleiding.