Het design van onderwijssystemen

design van onderwijssystemen

Ontwerp de school op jouw maat. De school voorbij?!

button

Informatie Lannoo Campus over het boek

Al te lang proberen we het onderwijs te herdenken vanuit de bestaande organisaties en structuren. Dit boek lanceert het principe van ‘onderwijsdesign’ om een nieuwe manier van denken te presenteren. Het is een oproep om activistisch aan de slag te gaan in het onderwijs.

Het boek introduceert het beroep van de ‘ontwerper van onderwijssystemen’, die scholen ondersteunt bij het aanpakken van complexe vraagstukken. Dankzij het onderbouwd model voor (her)ontwerp van onderwijssystemen biedt het boek steun aan onderwijsprofessionals-ontwerpers die dagelijks experimenteren en systemische doorbraken realiseren. Onderwijsdesign en ontwerp van onderwijssystemen kan ons helpen bij het aanpakken van complexe uitdagingen in het onderwijs.

In een wereld die voortdurend evolueert, is het essentieel dat onze onderwijssystemen meebewegen met de veranderende eisen van de samenleving. ‘Het design van onderwijssystemen’ is een baanbrekend boek dat een frisse kijk biedt op hoe we onderwijs kunnen herdenken en hervormen. 

Podcast over het boek

Bekijk de videocast of beluister hem op Spotify!

TjipcastSpotify tip

Waarom dit boek een must-read is:

1. Grondige analyse van huidige uitdagingen

Het boek begint met een uitgebreide analyse van de huidige uitdagingen in het onderwijs, waaronder ongelijkheid, technologische disruptie en veranderende leerbehoeften. Pieter biedt een helder overzicht van de problemen die leraren, beleidsmakers en studenten vandaag de dag tegenkomen.

2. Innovatieve ontwerpprincipes

Het boek introduceert innovatieve ontwerpprincipes die kunnen helpen bij het creëren van flexibele en inclusieve onderwijssystemen. Pieter presenteert ook het model dat vanuit zijn doctoraal wetenschappelijk onderzoek komt over ‘redesign of educational systems’. Het model vormt een heuristiek om zelf aan de slag te gaan in scholen en systemische doorbraken mogelijk te maken voor ‘wicked problems’.

3. Succesverhalen en case studies

‘Het design van onderwijssystemen’ is rijk aan inspirerende succesverhalen en (internationale) case studies. Pieter deelt ook wetenschappelijke interventies die hij zelf deed in de context van hoger onderwijs. Deze voorbeelden laten zien hoe het effectief mogelijk is om activistisch aan de slag te gaan om een betere leerervaring voor leerlingen en studenten te realiseren.

4. Introductie van een nieuw perspectief op onderwijsonderzoek vanuit de hoek van ‘scientific educational design research’

Design-based research is een belangrijke en noodzakelijke aanvulling voor onderwijsonderzoek naast de traditionele pedagogische en onderwijswetenschappen. Verneem alles over de specifieke ‘ontwerponderzoeksbenadering’ en waarom die zo noodzakelijk is om complexe onderwijsuitdagingen te ‘hacken’ in het boek.

Wat kom je verder te weten door het boek te lezen: 

  • de unieke focus op systemisch (re)design van onderwijs in Vlaanderen;
  • het model voor het (her)ontwerp van onderwijssystemen – gebaseerd op doctoraal wetenschappelijk onderzoek;
  • waarom designers meer dan ooit nodig zijn om onderwijsprofessionals te ondersteunen bij complexe uitdagingen;
  • kritisch reflectie over vormen van leren en het herdenken van verouderde systemen (het einde van de Bokrijkschool!); 
  • een pleidooi voor systemische transformatie, in plaats van slechts ‘optimalisatie’, om een antwoord te bieden op prangende vraagstukken zoals bijvoorbeeld het lerarentekort, bore-out bij leerlingen, oordeelkundige digitale transformatie, …

Wie zou dit boek moeten lezen?

  • Schoolleiders en -bestuurders
  • Onderwijswetenschappers en pedagogen
  • Leraren en docenten
  • Studenten van de lerarenopleiding
  • Lerarenopleiders
  • Beleidsmakers in het onderwijs
  • Politiekers in het beleidsdomein onderwijs

‘Het design van onderwijssystemen’ is meer dan een boek. Het is een oproep tot actie voor iedereen die gelooft in de kracht van onderwijs om levens te veranderen en de maatschappij te verbeteren. Door het delen van visionaire ideeën en praktische oplossingen, inspireert dit boek ons om het onderwijs van morgen vorm te geven en aan te passen aan de behoeften van elke leerling.

In de pers

Wat anderen over het boek zeggen

'A good part of the systems of the education processes that are "practiced" in the universe of teaching have what we call "cognitive closure". Closure because they are not connected with reality, closure because they are not connected with other systems or processes of education and learning. A closure that limits the development of increasingly sophisticated processing strategies, the growth of cognitive capacities, but also - and perhaps most importantly -  the possibilities of contemplation. Pieter Sprangers' book involves us magnificently in this matter, he involves designers in the creation of the design of education processes and education systems. Because also, education should not be a monopoly of pedagogy and educational sciences. It is really worth reading this essay that in my opinion is visionary.'

Dr. António da Cruz Rodrigues - Associate Professor of the Design Department Universidade Lusófona (Portugal)

"Complexe uitdagingen in het onderwijs vragen om een oordeelkundig omdenken van bestaande onderwijsconcepten. Leraren spelen hierin een cruciale rol. Dit boek biedt interessante inzichten waarmee we onze toekomstige leraren en directeurs kunnen ondersteunen in het ontwikkelen van een designer-mindset, ofwel een nieuwe, creatieve manier van denken als hefboom voor het optimaliseren van het onderwijzen en de leerresultaten van hun leerlingen."

Ingrid Van der Veken - Departementshoofd Onderwijs & Training, AP Hogeschool Antwerpen

"Het onderwijs staat voor grote uitdagingen in de 21e eeuw. Enerzijds het terug vinden van de pedagogische bedoeling van onderwijs, zodat de vorming van jonge mensen centraal komt te staan in plaats van hun prestaties en leerresultaten. Anderzijds het aangaan van interdisciplinaire samenwerkingen met andere disciplines en sectoren, zodat het huidige onderwijssysteem zijn rigiditeit verliest. De creativiteit en eruditie waarmee Sprangers zijn principes voor onderwijsdesign ontvouwt in dit boek, bieden goede hoop om beide uitdagingen te tackelen."

"Hoe kun je systematisch en tegelijkertijd bezielend over onderwijs denken? Pieter Sprangers heeft het. Hij is Apollo en Dionysus ineen. In zijn nieuwste boek pleit hij voor een samenhangend herontwerp van onderwijssystemen en middenin die innovatiedrang koestert hij het essentiële belang van de pedagogische relatie. Schrap je alles weg in onderwijs, behalve de leraren en de leerlingen, en er blijft sprake van onderwijs. Onderwijs kun je vervolgens in allerlei contexten een plek geven. Pieters eigen missie is leren zo verrukkelijk te maken, dat je niet wilt dat het ophoudt. Ook bekrachtigt hij de gezamenlijke vakprofessionaliteit in heerlijke leergemeenschappen." 

Taco Visser - Onderwijspedagoog en rector schoolleidersopleiding ATTC; tevens bekend van de podcast ‘Onderwijs leiden met hart en ziel’

Grijp de kans om deel te nemen aan deze revolutionaire reis en ontdek hoe we samen een beter en rechtvaardiger onderwijssysteem kunnen ontwerpen. Bestel het boek tegen voordeeltarief via ons bestelformulier. We sturen je een exemplaar toe of nemen het boek mee bij een volgende begeleiding.

button