OPLEIDINGEN IN OPEN AANBOD

WAARDEVOLLE LEERMOMENTEN
-
Workshop FLITSklasbezoeken EDITIE 6
-
Intern communiceren over je schoolbeleid
-
Leershot onderwijsbeleid voor mandatarissen
-
Schoolmarketing. Aantrekkelijke verhalen delen met je community
-
Vitaliteitsworkshop in het bos: zelfzorg voor schoolleiders
-
Workshop: Het design van onderwijssystemen | De school voorbij … ?!
-
Verlies en rouw bij transities in het onderwijs
-
Workshop psychologische veiligheid in teams (ENKEL IN-COMPANY BESCHIKBAAR)
-
Teamleiders in onderwijs (ENKEL IN-COMPANY BESCHIKBAAR)
-
Ga van start met teacher teams in jouw school (ENKEL IN-COMPANY BESCHIKBAAR)
-
Naar een performant vernieuwd personeelsbeleid (ENKEL IN-COMPANY BESCHIKBAAR)
-
Workshop professionele dialogen voeren in onderwijs (ENKEL IN-COMPANY BESCHIKBAAR)
ACADEMIE VOOR SCHOOLBESTUURDERS
-
Intern communiceren over je schoolbeleid
-
Leershot onderwijsbeleid voor mandatarissen
-
Workshop: Het design van onderwijssystemen | De school voorbij … ?!
-
De rol van het schoolbestuur in het vormgeven van een hedendaags HR-beleid
-
Schoolmarketing. Aantrekkelijke verhalen delen met je community
-
Sterk en actief scholen besturen, wat betekent dat nu? (ENKEL IN-COMPANY BESCHIKBAAR)
Wil je graag een van deze opleidingen/workshops ‘in-house’ voor je school, scholengroep of scholengemeenschap organiseren? Geef ons dan een seintje.
Leden van VLVO genieten van een korting van 10% op ons volledig aanbod van opleidingen in open aanbod.
WAARDEVOLLE LEERMOMENTEN
TEAMLEIDERS IN ONDERWIJS
Teacher teams en professionele leergemeenschappen leiden in onderwijs: unieke verdiepende opleiding voor teamleiders en teamcoaches van schoolteams. Gefundeerd vanuit wetenschappelijke inzichten én vanuit onze grondige en jarenlange praktijkervaring van teacher teambegeleidingen.
Je krijgt concrete tools aangereikt om je team waarvoor je verantwoordelijk bent als teamleider op te starten en de acties waarvoor het team verantwoordelijk is in de steigers te zetten;
- Je weet hoe je aan de slag kan gaan met de verdeling van de rollen binnen je team;
- Je weet wat gedeeld leiderschap is en kan de principes ervan toepassen binnen de context van je team;
- Je krijgt tools aangereikt om je team te laten evolueren naar een 'lerend' team;
- Je kan samen met je teamleden prioriteren aan welke uitdagingen je wil werken en tot welke (onderwijs)producten jullie willen komen;
- Je weet hoe je een team 'onderzoekend' kan maken en naast intuïtie ook een plaats kan geven aan data-analyse;
- Je kan een team van medewerkers waarderend coachen;
- Je kan de dynamiek binnen je team behouden;
- Je detecteert wat er goed loopt in je team;
- Je detecteert waar je team tegenaan loopt;
- Je kan professionele dialogen voeren met je teamleden;
- Je kan psychologische veiligheid bespreekbaar maken in je team.
VITALITEITSWORKSHOP IN HET BOS: ZELFZORG VOOR SCHOOLLEIDERS
Met de natuur, stilte en andere ‘creators’ als compagnon de route
Na deze coachingsessie:
- Ben je je bewust van wat voor jou zinvol is als mens en leider.
- Heb je inzicht in hoe jij je vitaliteit pro-actief kan mobiliseren om een sterke schoolleider te kunnen zijn.
- Heb jij meer inzicht in jouw sterktes/blinde vlekken/zwaktes m.b.t. jouw persoonlijk leiderschap;
- Heb jij meer inzicht in de belemmeringen en overtuigingen die een impact hebben op je vitaliteit;
- Heb je inzicht in jouw energiegevers en -vreters, de kracht van kwetsbaarheid;
- Kan jij doelen stellen zonder afbreuk te doen aan je eigen waarden als schoolleider;
- Heb je 5 andere krachtige schoolleiders leren kennen in explorerende dialogen die je kunnen ondersteunen in je verdere groei naar persoonlijke leiderschap;
- Heb je afgesloten met een kampvuurgesprek
NAAR EEN PERFORMANT VERNIEUWD PERSONEELSBELEID | EDITIE 5
Een opleidingstraject voor schoolleiders en schoolbestuurders die werk willen maken van een écht mensgericht personeelsbeleid voor hun school/scholengroep
Thema’s die ondermeer aan bod komen, zijn de volgende:
- professionele schoolcultuur (zie ook filmpje "Hoe kom je tot een professionele schoolcultuur?")
- schoolleiderschap
- werkgeluk
- teacher teams (professionele leergemeenschappen)
- duurzaam en leeftijdsbewust personeelsbeleid
- diversiteitsbeleid
- professionele dialoog (ifv vernieuwde functioneringscyclus - gespreksvoering)
- employer branding
- professionele ontwikkeling (leren)
- de leraar als professional
- psychologische veiligheid
- link met het strategisch beleid van de school
Deelnemers aan een vorige editie “vernieuwd personeelsbeleid” vertellen over de opleiding:
Zeer kwalitatief en inspirerende tweedaagse voor schoolleiders. De verfrissende blik op personeelsbeleid is een must voor elke directeur van morgen.
- Bart Jonckers, directeur SB Leopold III
Deze vorming is een intensieve inspiratie sessie die overloopt van praktische tools die de leidinggevenden in een school kunnen toepassen om tot werkgeluk in het team te komen. Ik ben erg gemotiveerd om met heel wat van die tools aan de slag te gaan.
- Jef Groffen, directeur SB De Wereldreiziger (Klassewerkplek 2023)
Dit traject bracht me inzichten bij waar ik iets aan heb. De veelvuldig aangereikte tools zijn absoluut bruikbaar en vaak vernieuwend. De manier van werken en de boeiende inhoud gaven me zin om verder op een professionele én milde manier aan de slag te gaan.
- Johan Janssens, project- en beleidsmedewerker Stedelijk Onderwijs Vilvoorde
WORKSHOP PSYCHOLOGISCHE VEILIGHEID IN TEAMS
Sterke teamwerking begint en eindigt bij vertrouwen en psychologische veiligheid!
Thema’s die onder meer aan bod komen, zijn de volgende:
- Wat is psychologische veiligheid?
- Wanneer heerst er psychologische (on)veiligheid binnen een team?
- Wat zijn de gevolgen van het gebrek aan psychologisch veiligheid binnen een team?
- Hoe kan je remediërend aan de slag gaan? Welke dimensies zijn hier van belang?
- Hoe draagt psychologische veiligheid bij tot onderwijskwaliteit, werkgeluk en de verdere professionalisering van je schoolteams?
WORKSHOP FLITSKLASBEZOEKEN | EDITIE 6
Flitsend de klas binnen als leidinggevende…samen waarderend lerend als leraar en leidinggevende
Hoe kunnen we als leidinggevende of als collega leren van de onderwijsleerpraktijk van een leraar? Hoe kan de leraar leren van de leidinggevende of een collega? En vooral: hoe kan je met een minimale tijdsinvestering maximaal leren van elkaar?
Thema’s die onder meer aan bod komen, zijn de volgende:
- Wat is een flitsbezoek?
- Waarin onderscheiden flitsklasbezoeken zicht van de klassieke lesbezoeken?
- Wat zijn de voorwaarden om flitsklasbezoeken in te zetten?
- Hoe kan je dit inbouwen als één van de elementen in de professionele ontwikkeling van leraren/van het professionaliseringsbeleid van de school?
- Hoe draagt dit bij tot onderwijskwaliteit en werkgeluk?
WORKSHOP PROFESSIONELE DIALOGEN VOEREN IN ONDERWIJS
In dialoog met een andere professional over je beroepspraktijk
Hoe kunnen we als leidinggevende professioneel de dialoog aangaan met onze medewerkers? Hoe kunnen we dat op een waarderende manier doen? En wie voert nu professionele dialogen in de school?
Je kiest voor een korte en krachtige workshop met een boeiende mix van leeractiviteiten die je nieuwe inzichten bijbrengen, maar die ook leiden tot een eerste plan van aanpak voor het implementeren van professionele dialogen in je eigen school.
Thema’s die onder meer aan bod komen, zijn de volgende:
- Wat is de performantiematrix?
- Wat is de professionele dialoog?
- Varianten van een professionele dialoog in link met het functioneren van de leraar?
- Hoe kan je dit inbouwen als één van de elementen in de professionele ontwikkeling van leraren?
- Hoe draagt dit bij tot onderwijskwaliteit en werkgeluk?
- Welke mogelijke thema’s worden besproken in een professionele dialoog?
VERLIES EN ROUW BIJ TRANSITIES OP DE WERKVLOER
Verlies en rouw integreren geeft kans op impactvolle verandering bij transformatieprojecten
Thema’s die ondermeer aan bod komen, zijn de volgende:
- school in transitie
- transformatief schoolleiderschap
- verliesbeleid
- rouwmodellen en rituelen
- rouwen als non-lineair proces
- human potential of de leraar als mens en professional
- holding space en liminal space
- link met het strategisch beleid van de school
INTERN COMMUNICEREN OVER JE SCHOOLBELEID
Doeltreffende communicatie voor meer gedragenheid
Thema’s die onder meer aan bod komen, zijn:
- Belang interne communicatie
- Plan van aanpak interne communicatie
- Doelstellingen
- Doelgroepen
- Participatieladder
- Formulering kernboodschappen en taaltips
- Informatiebehoeften
- Communicatiemiddelen en -kanalen
- Timing
- Feedback en evaluatie
- Link met strategisch beleid, schoolleiderschap, employer branding
SCHOOLMARKETING. AANTREKKELIJKE VERHALEN DELEN MET JE COMMUNITY
Communiceer over jouw Unieke School Positie
Thema’s die onder meer aan bod komen, zijn:
- Unique Selling Proposition (USP)
- Marketing-communicatie aanpak
- Contentmarketing
- Communicatiedoelstellingen
- Doelgroepen
- Informatiebehoeften
- Communicatiemiddelen en -kanalen
- Tekststructuur
- Formulering
- AI
- Link met strategisch beleid, employer branding
WORKSHOP: HET DESIGN VAN ONDERWIJSSYSTEMEN
De school voorbij … ?! Bewust je school ontwerpen!
Dalende onderwijskwaliteit, bore-out bij leerlingen, lerarentekort, taalarmoede, verminderde ouderbetrokkenheid … Met een modewoord benoemen we dit vandaag als ‘wicked problems’. Met de traditionele kwaliteitszorg-aanpak en PDCA-cycli lossen we deze uitdagingen niet langer op. Een systemische doorbraak dringt zich op. Onderwijsinnovatie naar een next level gebracht: ‘het (re)design van onderwijssystemen’.
Thema’s die onder meer aan bod komen, zijn de volgende:
- Verkenning van de complexiteit en noodzaak tot herontwerp van onderwijssystemen;
- Definiëring van een onderwijssysteem;
- Introductie van 'scientific educational design research' in onderwijsonderzoek;
- Het Model voor het (her)ontwerp van onderwijssystemen: specifiek model gericht op versterken van adaptief vermogen van scholen;
- Praktijkvoorbeelden zoals nomadisch ©, opleidingscrafting en bewegend leren;
- Nieuwe beroepsrol: de ontwerper van onderwijssystemen ondersteunt scholen bij vernieuwing;
- Concreet aan de slag met onderwijs-systeem-ontwerp.
LEERSHOT ONDERWIJSBELEID VOOR MANDATARISSEN
Welke dimensies zijn aanwezig binnen onderwijsbeleid?
Hoe kan je als mandataris één of meerdere scholen actief en effectief besturen? Welke verantwoordelijkheden neem je op om je gemeentelijke scholen mee wind in de zeilen te geven? Hoe ondersteun je je schooldirecteur(s)?
Thema’s die onder meer aan bod komen:
- Theoretisch kader rond de rol van het schoolbestuur en proactief besturen;
- Het belang van de context van de school /scholengemeenschap;
- De persoonlijke drijfveren van de schoolbestuurder;
- De verschillende rollen van een schoolbestuurder;
- Schoolbestuurders en ethische dilemma’s;
- Ondersteunen van schoolleiders;
- Strategische ambitie tonen als mandataris verantwoordelijk voor onderwijs;
- Spanningsveld belanghebbenden;
- Het belang van een goede professionele relatie tussen schoolleider en schoolbestuurder.
ACADEMIE VOOR SCHOOLBESTUURDERS
exclusief bedoeld voor (potentiële) schoolbestuurders
Een school actief besturen is een grote verantwoordelijkheid die een belangrijke mate van professionaliteit vereist. We ondersteunen schoolbestuurders in hun professionalisering via een gedoseerd aanbod van expertenopleidingen.
Het is een meerwaarde dat je onze opleidingen als bestuurder samen met een directeur van je school/scholengroep volgt. We benadrukken het delicate ‘samenspel’ tussen bestuurders en schoolleiders om co-creatief de beleidsverantwoordelijkheid op te nemen.
STERK EN ACTIEF SCHOLEN BESTUREN, WAT BETEKENT DAT NU?
Een inspiratieworkshop over hoe proactief en toekomstgericht scholen besturen.
Thema’s die ondermeer aan bod komen:
- Theoretisch kader rond de rol van het schoolbestuur en proactief besturen;
- Het belang van de context van de school / scholengroep;
- De persoonlijke drijfveren van de schoolbestuurder;
- De verschillende rollen van een schoolbestuurder;
- Schoolbestuurders en ethische dilemma’s;
- Ondersteunen van schoolleiders;
- Strategische ambitie tonen;
- Spanningsveld belanghebbenden;
- Het belang van een goede professionele relatie tussen schoolleider en schoolbestuurder.
DE ROL VAN HET SCHOOLBESTUUR IN HET VORMGEVEN VAN EEN HEDENDAAGS HR-BELEID
Een inspiratieworkshop voor schoolbestuurders die werk willen maken van een écht mensgericht personeelsbeleid voor hun school, scholengroep en/of scholengemeenschap
Thema’s die ondermeer aan bod komen:
- Visie en kaders binnen HR en link met het strategisch beleid van de school
- employer branding
- werkgeluk – welzijn van medewerkers
- professionalisering
- psychologische veiligheid
- disfunctionerende medewerkers
- gesprekscyclus en professionele dialogen
- loopbaanbeleid
- leeftijdsbewust personeelsbeleid
- typische HR-kaders voor onderwijs
INTERN COMMUNICEREN OVER JE SCHOOLBELEID
Doeltreffende communicatie voor meer gedragenheid
Thema’s die onder meer aan bod komen, zijn:
- Belang interne communicatie
- Plan van aanpak interne communicatie
- Doelstellingen
- Doelgroepen
- Participatieladder
- Formulering kernboodschappen en taaltips
- Informatiebehoeften
- Communicatiemiddelen en -kanalen
- Timing
- Feedback en evaluatie
- Link met strategisch beleid, schoolleiderschap, employer branding
SCHOOLMARKETING. AANTREKKELIJKE VERHALEN DELEN MET JE COMMUNITY
Communiceer over jouw Unieke School Positie
Thema’s die onder meer aan bod komen, zijn:
- Unique Selling Proposition (USP)
- Marketing-communicatie aanpak
- Contentmarketing
- Communicatiedoelstellingen
- Doelgroepen
- Informatiebehoeften
- Communicatiemiddelen en -kanalen
- Tekststructuur
- Formulering
- AI
- Link met strategisch beleid, employer branding
WORKSHOP: HET DESIGN VAN ONDERWIJSSYSTEMEN
De school voorbij … ?! Bewust je school ontwerpen!
Dalende onderwijskwaliteit, bore-out bij leerlingen, lerarentekort, taalarmoede, verminderde ouderbetrokkenheid … Met een modewoord benoemen we dit vandaag als ‘wicked problems’. Met de traditionele kwaliteitszorg-aanpak en PDCA-cycli lossen we deze uitdagingen niet langer op. Een systemische doorbraak dringt zich op. Onderwijsinnovatie naar een next level gebracht: ‘het (re)design van onderwijssystemen’.
Thema’s die onder meer aan bod komen, zijn de volgende:
- Verkenning van de complexiteit en noodzaak tot herontwerp van onderwijssystemen;
- Definiëring van een onderwijssysteem;
- Introductie van 'scientific educational design research' in onderwijsonderzoek;
- Het Model voor het (her)ontwerp van onderwijssystemen: specifiek model gericht op versterken van adaptief vermogen van scholen;
- Praktijkvoorbeelden zoals nomadisch ©, opleidingscrafting en bewegend leren;
- Nieuwe beroepsrol: de ontwerper van onderwijssystemen ondersteunt scholen bij vernieuwing;
- Concreet aan de slag met onderwijs-systeem-ontwerp.
LEERSHOT ONDERWIJSBELEID VOOR MANDATARISSEN
Welke dimensies zijn aanwezig binnen onderwijsbeleid?
Hoe kan je als mandataris één of meerdere scholen actief en effectief besturen? Welke verantwoordelijkheden neem je op om je gemeentelijke scholen mee wind in de zeilen te geven? Hoe ondersteun je je schooldirecteur(s)?
Thema’s die onder meer aan bod komen:
- Theoretisch kader rond de rol van het schoolbestuur en proactief besturen;
- Het belang van de context van de school /scholengemeenschap;
- De persoonlijke drijfveren van de schoolbestuurder;
- De verschillende rollen van een schoolbestuurder;
- Schoolbestuurders en ethische dilemma’s;
- Ondersteunen van schoolleiders;
- Strategische ambitie tonen als mandataris verantwoordelijk voor onderwijs;
- Spanningsveld belanghebbenden;
- Het belang van een goede professionele relatie tussen schoolleider en schoolbestuurder.

Wil je graag een van deze opleidingen/workshops ‘in-house’ voor je school, scholengroep of scholengemeenschap organiseren? Geef ons dan een seintje.