Van werknemer naar werkondernemer … uitdagingen voor zowel bedrijfs- als onderwijsorganisaties?

Ingediend door admin op

Een werkondernemer combineert de zekerheid van een vaste arbeidsrelatie met de uitdagingen van een ondernemer. Micro-ondernemingen en KMO’s zullen in de toekomst meer en meer op zoek gaan naar competente werkondernemers.  

Tussen 2008 en 2013 steeg het aantal micro-ondernemingen in de EU met 2%, terwijl het aantal KMO’s en grote ondernemingen daalde.   Micro-ondernemingen komen ook in Vlaanderen massaal voor.  Volgens de SERV zouden ze meer dan 80% van de werkgevers uitmaken.

Maar hoe trek je nu werkondernemers aan en/of hoe begeleid je je werknemers in hun transitie naar werkondernemerschap?  Sociale innovatie kan hier een antwoord bieden.  In grote ondernemingen kunnen HR-diensten fungeren als de motor van deze sociale innovatie, maar in micro-ondernemingen zonder HR-diensten zijn innovatievere oplossingen aangewezen.   Een duurzaam personeelsbeleid, waarin werkondernemers een basisveiligheid ervaren door een vaste arbeidsrelatie gecombineerd met een aantrekkelijke werkomgeving waarin ondernemerschap kan gedijen, staat centraal.  Autonomie in je job, haalbare uitdagingen, een persoonlijke coaching door de zaakvoerder/ondernemer aangevuld met selectieve personal coaching voor specifieke competenties door een externe expert, voortdurende mogelijkheden tot persoonlijke ontwikkeling én mogelijkheden om zelf ondernemersprojecten op te zetten, maken dat werknemers evolueren tot werkondernemers.
 

De transitie van werknemers naar werkondernemers stelt bijkomend het onderwijs voor heel wat uitdagingen: zijn er aanpassingen van leerinhouden en competenties nodig?  Het is immers niet langer voldoende om in arbeidsmarkt-gerelateerde opleidingen studenten voor te bereiden op een job; men dient hen bijkomend voor te bereiden op een klantenperspectief.  Een werkondernemer is doordrongen van de centrale gedachte van het “klantenperspectief” en wordt gedreven door het doel om voor deze klanten de meest optimale waarde te creëren.  Waarde “an sich” is bovendien niet voldoende, de geleverde waarde moet immers duurzaam zijn en aandacht hebben voor mens en planeet.  Momenteel bereidt ons huidige onderwijssysteem vooral nog studenten voor op een ‘jobperspectief’ maar in veel mindere mate op een ‘klantenperspectief’.   Zijn onze studenten dus klaar om eveneens als werkondernemer aan de slag te gaan, de behoeften van klanten te detecteren en hier met duurzame waardencreatie op in te spelen?   Worden volgende competenties eveneens ontwikkeld bij onze studenten : durven en kunnen falen, risico’s durven nemen, antropologische observatie, klantgerichtheid, leercompetenties in functie van levenslang leren, strategisch denken, …  

Domo de refontiro ontwikkelde en ontwikkelt voortdurend krachtige oplossingen om u te ondersteunen in het aantrekken van werkondernemers en/of uw werknemers te ondersteunen in hun transitie naar “werkondernemerschap”.   Via personal coaching, advies over zinvolle en ondernemende werkomgevingen en via krachtige tools om de persoonlijke ontwikkeling van uw medewerkers te ondersteunen, zorgen we er samen met u voor dat uw werkondernemers fantastische ‘inner-work’ ervaringen hebben.    Contacteer ons om ook uw ambities met betrekking tot werkondernemerschap te bespreken: of u nu ondernemer bent of schoolverantwoordelijke, we denken graag met u mee!

Contacteer Ons

Telefoon
+32 14 43 95 05
Adres
Molenstraat 31
2300 Turnhout
Alle velden zijn verplicht
Wij nemen het beschermen en respecteren van uw privacy ernstig. We gebruiken uw persoonlijke informatie om uw account te beheren en u updates te sturen over de inhoud die u heeft gedownload.
Indien u ervoor gekozen heeft onze maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen, danken wij u alvast van harte. Uiteraard kan u zich te allen tijde opnieuw afmelden.
Voor meer informatie over hoe wij uw privacy willen beschermen en respecteren, kunt u ons Privacybeleid raadplegen.
Door u gegevens in te geven gaat u akkoord met bovenstaand privacybeleid.