Van 'STEM' naar 'STEAM' ... Oproep tot vrije co-creatie sessie

Ingediend door admin op

Je kan niet naast de recent toegenomen aandacht voor STEM in onze samenleving - en meer specifiek binnen de context van ons onderwijs - kijken.    ‘Science, technology, engineering en maths’-educatie spelen ongetwijfeld een kritische rol voor onze toekomstige concurrentiekracht en economische welvaart.

Het is bijna onmogelijk om alle disciplines op te lijsten die onder deze STEM-noemer vallen.  Om er toch enkele op te sommen: luchtvaart engineering, astrofysica, astronomie, biochemie, biomechanica, chemische engineering, chemie, computerwetenschap, nanotechnologie, neurobiologie, nucleaire fysica, robotica en nog vele andere disciplines.   STEM-domeinen beïnvloeden zowat alle componenten van ons dagelijkse leven.   
 
Echter, in het huidige economische klimaat van economische onzekerheid, is innovatie meer dan ooit broodnodig als manier om onze toekomstige welvaart te vrijwaren.   Tot vandaag wordt innovatie quasi gelijkgesteld met ‘harde technologische innovatie’ – lees STEM-innovatie.   Kunst en design zijn echter klaar om onze economie te transformeren en volledig klaar te maken voor de 21ste eeuw net zoals wetenschap en technologie dat deden tijdens de vorige eeuw.
 
Het is daarom noodzakelijk om ‘kunst en design’ toe te voegen aan  STEM en bijgevolg te transformeren tot STEAM ('Science, technology, engineering, arts en maths').   Wij voeren een duidelijk pleidooi om ‘kunst en design’ een plaats te geven in ondermeer STEM-educatie.   Zo voegde Sesamstraat recent bijvoorbeeld de ‘arts en design’ component duidelijk toe aan hun ‘stem-georiënteerd curriculum’.

Hoe gebruiken kunstenaars en designers hun ‘STEM-kennis’ om hun kunst te verdiepen of om problemen op te lossen?  Hoe kan de cross-over tussen wetenschap, engineering en kunst leiden tot diepere inzichten? Hoe kunnen er betere raakvlakken en synergiën gecreëerd worden tussen het wetenschappelijk denken (‘laat ons het onderzoeken …’) en het innovatief denken (‘wat als …’)?  Interessante STEAM-vragen.

Maar niet alleen in het onderwijs kunnen we evolueren van een STEM-focus naar een STEAM-focus.   Tijdens het World Economic Forum in Davos in 2013 werden de eerste denkpistes uitgewerkt hoe ‘kunst en design’ een krachtige rol kunnen spelen om in synergie met wetenschap, technologie en engineering de mogelijkheden van entrepreneurial innovatie te ontketenen.  Ook ondernemers kunnen dus meer inzetten op STEAM.
 
Domo de refontiro neemt graag het initiatief om een tiental mensen samen te brengen in een vrije co-creatiesessie, om de veelbelovende mogelijkheden van STEAM zowel in de context van het onderwijs als in het denk- en werkkader van ondernemers te ontdekken.  Kom jij samen met ons meedenken over wat STEAM ook concreet voor jouw organisatie zou kunnen betekenen?  Domo de refontiro is graag bereid om ook haar eigen drie expertisedomeinen - leren/onderwijs, entrepreneurship en innovatie – tijdens deze sessie in te brengen.  Contacteer ons vrijblijvend (via info@domoderefontiro.be) om deel te nemen aan dit unieke initiatief! 

Contacteer Ons

Telefoon
+32 14 43 95 05
Adres
Molenstraat 31
2300 Turnhout
Alle velden zijn verplicht
Wij nemen het beschermen en respecteren van uw privacy ernstig. We gebruiken uw persoonlijke informatie om uw account te beheren en u updates te sturen over de inhoud die u heeft gedownload.
Indien u ervoor gekozen heeft onze maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen, danken wij u alvast van harte. Uiteraard kan u zich te allen tijde opnieuw afmelden.
Voor meer informatie over hoe wij uw privacy willen beschermen en respecteren, kunt u ons Privacybeleid raadplegen.
Door u gegevens in te geven gaat u akkoord met bovenstaand privacybeleid.