Practitioner inquiry in teacher teams
Nancy Fichtman Dana is een vooraanstaand onderzoeker en professor in de onderwijskunde aan de Universiteit van Florida. Haar werk richt zich op practitioner inquiry, ook bekend als teacher inquiry, practitioner research of action research. Dit is een professionele leermethode waarbij leraren systematisch en doelbewust hun eigen praktijk onderzoeken om hun onderwijs te verbeteren.
We schreven al meermaals over teacher teams in de vorm van professionele leergemeenschappen (PLG’s). Maar welke methodologieën kunnen nu concreet ondersteunen om met een team van een zes tot negental onderwijsprofessionals aan de slag te gaan met onderwijsontwikkeling? Practitioner inquiry kan daarbij helpend zijn om lesgeefstrategieën en technieken beter te doorgronden en er bewuster mee om te gaan. Een onderzoekende houding zou immers een grondhouding van elke leraar moeten zijn om voortdurend onderwijspraktijken te ontwikkelen.
Practitioner inquiry is bovendien een professionele leerstrategie die een belangrijke hoeksteen kan vormen van een professionaliseringsbeleid voor leraren. Dana onderzoekt de manieren waarop deze vorm van professioneel leren individuele leraren beïnvloedt, evenals de scholen waarin ze hun praktijk uitvoeren. Ze introduceert het thema in dit filmpje: Introducing Inquiry
Wat zijn nu de belangrijkste stappen in practitioner inquiry:
- Identificeer een focusgebied: Kies een specifiek aspect van je onderwijspraktijk dat je wilt onderzoeken.
- Verzamel data: Gebruik verschillende methoden zoals observaties, interviews, en leerlingprestaties om relevante informatie te verzamelen.
- Analyseer de data: Bekijk de verzamelde data kritisch om patronen en inzichten te ontdekken.
- Implementeer veranderingen: Pas je bevindingen toe in je onderwijspraktijk om verbeteringen door te voeren.
- Reflecteer en deel: Reflecteer op het proces en de resultaten en deel je bevindingen met collega’s om gezamenlijk te leren en te groeien.
Focusgebieden kunnen bijvoorbeeld zijn: een merkbare dalende motivatie bij de leerlingen, de impact van het gebruik van edtech op de leerresultaten, het al dan niet inzetten van groepswerk als activerende werkvorm.
Data verzamelen kunnen we op vele manieren doen: van het gebruiken van data die gegeneerd wordt door het gebruik van edtech, over het observeren van het gedrag van leerlingen door een collega tijdens jouw lessen, het interviewen van leerlingen of hen bevragen via een focusgroepsgesprek of enquête tot het bestuderen van leerproducten van leerlingen.
Deze aanpak helpt leraren dus om continu te leren en hun onderwijspraktijk te verbeteren, wat uiteindelijk ten goede komt aan de leerlingen.
Ons team van onderwijsdesigners kan je op verschillende manieren ondersteunen om teacher teams meer lerend te maken en oordeelkundig door te ontwikkelen tot PLG’s:
- aan de slag met het beleidsteam om de randvoorwaarden bespreekbaar te maken om PLG’s mogelijk te maken;
- opleiden van teamleiders om oordeelkundig een PLG te leiden;
- opleiden van beleidsverantwoordelijken hoe ze flitsklasbezoeken kunnen inzetten om leraren meer onderzoekend te laten werken;
- een teacher team ondersteunen om methodologisch onderzoekend en creërend aan de slag te gaan met onderwijsontwikkeling.

Leestips:
- Schelfhout, W., Sprangers, P., e.a. (2019). Team school, leergemeenschappen creëren in onderwijs. Lannoo Campus
- Dana, N. F., & Yendol-Hoppey, D. (2003). The Reflective Educator′s Guide to Classroom Research: Learning to Teach and Teaching to Learn Through Practitioner Inquiry.
- Farfán, M. H. (2016). Dana, N. F. (2013). Digging deeper into action research: A teacher inquirer’s field guide. Thousand Oaks, CA: Corwin. The Canadian Journal of Action Research, 17(1), 80–82. https://doi.org/10.33524/cjar.v17i1.246
Contacteer Ons
Indien u ervoor gekozen heeft onze maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen, danken wij u alvast van harte. Uiteraard kan u zich te allen tijde opnieuw afmelden.
Voor meer informatie over hoe wij uw privacy willen beschermen en respecteren, kunt u ons Privacybeleid raadplegen.
Door u gegevens in te geven gaat u akkoord met bovenstaand privacybeleid.