Pieter Sprangers: “Wat Slush en Xcited ons leren over education technology en tech entrepreneurship”

Submitted by christel on do, 05/02/2019 - 10:48

In december dompelde ik me opnieuw onder in een technologiebad tijdens de events Slush en Xcited in het Finse Helsinki. Wat een rollercoaster aan mogelijkheden, inzichten, visie hoe technologie onze levens kan ondersteunen en verbeteren ervaarde ik daar!

Als er al één rode draad was doorheen deze editie was het wel dat technologie meer en meer ‘human’ wordt.  Amazon CTO Dr. Vogels gaf een vooruitblik over technologie die gebruik zal maken van hoe langer hoe meer ‘menselijke’ interfaces om toegang te krijgen tot technologie: weg met vervelende klavieren en muizen, welkom aan ‘voice en vision’ als toegangspoort.  Gedaan met ‘fuzzy’ vraag en controle-computersequenties die weinig menselijk aandoen.

Matt Jones (hoofddesigner artificial design bij google) stelde zich de vraag of creativiteit nog wel langer alleen voor mensen voorbestemd is? Artificiële intelligentie is vanaf nu gewoon één van de vele tools die mensen kunnen gebruiken om zich creatief uit te drukken. AI wordt een actieve participant in het designproces. AI is echter ‘biased’ en afhankelijk van de data waardoor het gevoed wordt.  Mensen kunnen dus nog steeds het verschil maken, maar heel wat werk dat designers verrichten is niet-creatief en kan ondersteund en versneld worden door machines.


Margrethe Vestager, Europees commissaris, deed een duidelijke oproep voor ‘fairness’ in technologie. Bedrijven moeten eerlijk communiceren en wij moeten als burgers controle kunnen blijven behouden over onze data. Wat we online doen moet even goed beschermd worden als wat we offline doen. En verdienmodellen moeten mensenrechten respecteren.  Het is dus geen kwestie van alleen maar technologische ‘brilliance’. Ethische bedrijven negeren de rechten van mensen om controle te behouden over hun data niet.

We leerden van Tomi Kaukinen – een serie-techondernemer – dat zelfzorg een ondergewaardeerde dimensie is in de ondernemerswereld.  Ook techondernemers zijn onderhevig aan bore-outs en burn-outs. Vanuit wetenschappelijk onderzoek blijken risicofactoren ondermeer een obsessieve passie, een hoge graad van onzekerheid en een vorm van sociale isolatie te zijn.  Herstel is mogelijk als de slinger doorgeslagen is door vier factoren: onthechting, relaxatie, meesterschap (leer iets nieuws) en terug controle verkrijgen over je leven.

Het side-event Xcited bood opnieuw een inkijk in de spectaculair ontwikkelende scene van de EDTECH (education technology). Finland wordt duidelijk als een ‘merk’ uitgespeeld als het om hoogkwalitatief onderwijs én de van daaruit ontwikkelde edtech gaat.  Finland rolt de spierballen ‘we have the best educational system in the world and now want to help the world with it’.  

Talloze edtech-bedrijfjes toonden hun mogelijkheden om via technologie de leerervaring prettiger te maken en het leerrendement te verhogen.  Sommige bedrijfjes ontstonden vanuit de teloorgang van technologiereuzen zoals NOKIA en Ericsson. Een nieuw Fins overheidsagentschap promoot het Finse onderwijs én de edtech-industrie.  Daarnaast zijn er ook acceleratorprogramma’s waaruit blijkt dat investeerders erg geïnteresseerd zijn in ‘educational value’.

 

Een kleine greep uit de edtech-toepassingen die ik ontdekte op Xcited: LYFTA verbluft met haar platform voor meeslepende e-learning-ervaringen waarin je bijvoorbeeld ondergedompeld wordt in een culturele ervaring in een Afrikaans dorp (leerdoelen diversiteit).  TEACHERLY laat leerkrachten ontwikkelen in team en verhoogt de kwaliteit van lesplanning doorheen samenwerking.  SUPERLECT laat studenten zelf pop-upclasses creëren en hosten.  KOKOA is een tool die de effectiviteit en de bruikbaarheid van leeroplossingen evalueert. 3DBEAR introduceert ‘augmented reality’ en 3D printing in leerprocessen om creatief denken te kunnen visualiseren.

Op Xcited kwamen we verder te weten dat er een knappe gratis MOOC ontwikkeld werd rond ‘artificial intelligence’.  Microsoft stelde verder zijn nieuwe flagship schools voor. 

Artificial intelligence is voorlopig nog niet klaar voor ‘kritisch denken’ en speelt vooral een rol in repetitieve taken zoals het corrigeren van testen, games en ‘teacher bots’ voor gestandaardiseerd leren.  Vooral de ‘waarom-vraag’ bij het leren is nog niet aan de orde binnen het domein van AI.

De verschillende sprekers benadrukten telkens weer het belang van creativiteit, empathie, kritisch denken en kunnen werken in team.  Verder kwam de boodschap ‘dat de school geen gebouw is maar een dienst’ sterk naar voor.


OPROEP: Wie gaat er volgend jaar mee op een door ‘domo de refontiro’ begeleide inleefreis rond de verbluffende mogelijkheden van EdTech? Contacteer ons hieronder voor meer info!

‘Seeking advice is the fertilisation of the mind’!  Deze schitterende quote mochten we opnieuw horen tijdens Slush.  Personal coaching, adviesverlening, procesbegeleiding en mentorship, contacteer ons hieronder om de mogelijkheden die ‘domo de refontiro’ biedt te ontdekken!