Submitted by christel on do, 05/23/2019 - 12:36

Bijzonder nieuws! Domo de refontiro zal in samenwerking met haar Finse partner Eduten een digitaal oefenplatform voor reken- en wiskundelessen introduceren in de Vlaamse en Nederlandse onderwijscontext. Dit platform met de naam Eduten Playground wordt ondersteund door artificiële intelligentie en biedt online meer dan tienduizend oefeningen aan. Het werd ontwikkeld aan de universiteit van Turku, die behoort tot de 1% best gerangschikte universiteiten ter wereld, in samenwerking met Finse leraren.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het een positieve impact heeft op de motivatie én de resultaten van leerlingen. Dankzij ingebouwde spelelementen leren ze op een afwisselende en aantrekkelijke manier. Ze kunnen zelf kiezen met welke oefeningen ze aan de slag gaan en op welk niveau (brons, zilver of goud, waarbij brons voor de minimumdoelstellingen staat). De software analyseert bovendien voortdurend hun resultaten en geeft aan waar bijgestuurd kan worden zodat leraren ondersteund worden in het aanbieden van remediërende of net extra uitdagende oefeningen aan hun leerlingen. Differentiëren gaat dan plots een stuk vlotter. Ook leraren zijn er tevreden over: zij rapporteren een verminderde werkdruk (minder verbeterwerk!) én een persoonlijkere begeleiding van hun leerlingen op basis van gefundeerde learning analytics.

Sinds 2011 is het betalend oefenplatform beschikbaar voor Finse scholen en momenteel werkt 34% van de Finse scholen ermee. Over de jaren heen hebben al meer dan 210.000 leerlingen en 9.500 leraren zo de voordelen van Eduten Playground ervaren. Dit platform komt dus nu ook naar hier en uw school kan er misschien wel gratis mee werken!

We zijn immers op zoek naar 5 pilootscholen die mee willen pionieren en die er in hun rekenlessen (5de-6de leerjaar) of wiskundelessen (1ste-2de secundair) mee aan de slag willen gaan. Tegelijk engageren deze scholen zich om mee te werken aan wetenschappelijk doctoraal onderzoek onder leiding van Pieter Sprangers van domo de refontiro in samenwerking met de Finse universiteit van Turku en de Portugese universiteit IADE. Pieter wil in zijn onderzoek in kaart brengen hoe Vlaamse leerkrachten omgaan met artificiële intelligentie in hun reken- of wiskundelessen. Uiteraard wordt uw school hierin didactisch ondersteund. Belangrijk om te weten is dat het platform momenteel nog in het Engels is, alleen de startpagina zal mogelijk al in het Nederlands zijn. Leraar en leerlingen moeten dus over een Engelse basiswoordenschat beschikken. Ook goed om te weten: de oefeningen die erop staan zijn geschikt om de eindtermen te realiseren én oefenen op het platform vervangt ongeveer 1 op de 4 lessen, dus het is niet zo dat het in alle reken- en wiskundelessen gebruikt wordt. De learning analytics zijn uiteraard ook volledig conform de GDPR-wetgeving, data privacy is voor dit platform een topprioriteit.


Hebt u interesse om hieraan mee te werken en als één van de eerste toekomstgerichte scholen in Vlaanderen kennis te maken met deze gloednieuwe educational technology die onderwijskundig stevig onderbouwd is? Contacteer ons dan voor meer informatie en/of om je school kandidaat te stellen als pilootschool!

Benieuwd hoe Eduten Playground eruit ziet? Bekijk dan dit filmpje!  https://www.youtube.com/watch?v=K7-5fbpocOg

#educationaltechnology #weareeducationaldesigners #educationalinnovation 

Pieter Sprangers & Henri Muurimaa
GEZOCHT!

5 pilootscholen die artificiële intelligentie
in reken- of wiskundelessen willen integreren en willen meewerken aan wetenschappelijk onderzoek

Ben jij als leraar klaar voor een digital twin naast je?