Onze partner VLVO ...

Ingediend door Jordy op

... onderzocht bij schoolleiders hoe zij de lesrooster in het secundair onderwijs samenstellen.

De bevraging werd naar 1489 leden van VLVO gestuurd. Ongeveer 16% vulde deze bevraging in. Het grootste gedeelte van de leidinggevenden die de bevraging invulden waren voor bijna 90% mensen uit het gewoon secundair onderwijs.

Het plannen en invullen van de roosters gebeurt in de meeste scholen in juli en augustus. Hierbij merken ze op dat leidinggevenden pas laat in augustus alle informatie van leerkrachten (verlofstelsels) en studenten (studiekeuze) doorkrijgen. De meerderheid van de scholen krijgt deze planning rond tegen begin september. Soms wijzigt er nog wel hier en daar wat in de loop van september. Amper 7% van de instellingen lukt hier absoluut niet in.

Het plannen van deze lessenroosters is gelukkig op de meeste plaatsen een taak voor verschillende mensen uit het team, zoals de leidinggevende of adjunct-directeur met de beleidsondersteuner bijgestaan door enkele leerkrachten of coördinatoren. Deze manier van werken toont aan, voor de meeste mensen die de bevraging invulden, dat alles meestal goed verloopt en er dus geen extra of andere maatregelen nodig zijn.

Wel wordt er aangegeven dat er bepaalde zaken zijn die het plannen extra moeilijk maken zoals de vele verlofstelsels, het lerarentekort en het gebrek aan de nodige lokalen. Op vlak van infrastructuur kampen heel wat scholen met problemen.

Het lerarentekort is uiteraard momenteel een heel moeilijk op te lossen probleem. Vele leidinggevenden zoeken creatieve oplossingen en zouden met een aantal simpele ingrepen gebaat zijn om het plannen van de lessenroosters makkelijker te maken. Hierbij denken zij vooral aan snoeien in de verlofstelsel en beperken in tijd, 38-uren week invoeren (zodat alle leerkrachten fulltime aanwezig zijn op school), studiekeuze kenbaar maken voor 1 juli, tijdige communicatie vanuit de overheid (i.v.m. minimumdoelen, nieuwe studierichtingen enz.), schoolstructuur en infrastructuur aanpassen, levensbeschouwelijke vakken anders organiseren en vooral loskomen van de klassieke klasorganisatie.

Leidinggevenden kijken uit naar concrete oplossingen die door aangepaste regelgeving werkelijkheid zouden kunnen worden. VLVO verspreidt deze informatie om dit aan te kaarten en te ondersteunen.

De volledige analyse van de bevraging kan je vinden op de website van VLVO

Contacteer Ons

Telefoon
+32 14 43 95 05
Adres
Molenstraat 31
2300 Turnhout
Alle velden zijn verplicht
Wij nemen het beschermen en respecteren van uw privacy ernstig. We gebruiken uw persoonlijke informatie om uw account te beheren en u updates te sturen over de inhoud die u heeft gedownload.
Indien u ervoor gekozen heeft onze maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen, danken wij u alvast van harte. Uiteraard kan u zich te allen tijde opnieuw afmelden.
Voor meer informatie over hoe wij uw privacy willen beschermen en respecteren, kunt u ons Privacybeleid raadplegen.
Door u gegevens in te geven gaat u akkoord met bovenstaand privacybeleid.