Ontdek 5 handige tips voor HR-professionals en leidinggevenden om autonome motivatie bij je medewerkers te stimuleren

Ingediend door admin op

Hoe motiveer je collega’s om deel te nemen aan formele professionaliseringsactiviteiten? Hoe stimuleer je autonome motivatie bij medewerkers om te participeren aan een formele training? Hoe ga je om met medewerkers die bijscholingen vooral veel tijdverlies vinden? Ontdek 5 “easy-to-use” tips om deze autonome motivatie te bevorderen!

Een team van zeven studenten uit de opleiding ‘Onderwijs- en Informatiewetenschappen’ aan de Universiteit Antwerpen onderzocht het afgelopen academiejaar deze vraagstellingen in opdracht van domo de refontiro. Soliman Hassounfi, Orchid Hermsen, Sarah van Hoof, Nelleke Janssens, Nicolas De Lobel, Ludwig Peeters en Veerle Schraepen lijnden vijf cruciale voorwaarden af waaraan je als leidinggevende best voldoet om je medewerkers autonoom te motiveren deel te nemen aan een formele opleidingsactiviteit.

De vijf voorwaarden (die ze consistent met Su & Reeve (2011)* formuleerden) zijn:

  • 1) Betekenisvolle “rationales” voorzien;
  • 2) Negatieve gevoelens erkennen;
  • 3) Niet-controlerend taalgebruik hanteren;
  • 4) Keuzemogelijkheden aanbieden;
  • 5) Innerlijke motivatiebronnen voeden.

 

  1. Betekenisvolle “rationales” voorzien

Leg je medewerker uit welke meerwaarde hij/zij haalt uit het deelnemen aan een professionaliseringsactiviteit. Welk specifiek onderdeel van een training is voor hem/haar nuttig m.b.t. zijn/haar persoonlijke ontwikkeling? Waarom verwacht jij dat hij/zij deelneemt?

  1. Negatieve gevoelens erkennen

Erken dat een medewerker mogelijk geen trek heeft in een bepaalde opleiding, of dat een bepaalde opleiding mogelijk conflicteert met de persoonlijke voorkeur van je medewerker. Hierbij blijf je wel verwachten dat je medewerker deelneemt. De erkenning op zich kan de ervaren spanning echter reeds wegnemen en/of de motivatie verhogen.

  1. Niet-controlerend taalgebruik hanteren

Vermijd in de communicatie de nadruk te leggen op de ‘verplichting’. Het wegnemen van het verplichtende aspect geeft een medewerker de indruk dat hij op een flexibele manier keuzes kan maken.

  1. Keuzemogelijkheden aanbieden

Benadruk steeds dat je medewerkers meerdere opties hebben. Moedig ze aan om zelf initiatief op te nemen en keuzes te maken. Laat je medewerkers mogelijk kiezen uit een aantal gelijkwaardige professionaliseringsactiviteiten rond een bepaald thema.

  1. Innerlijke motivatiebronnen voeden

Wek de interesse van je medewerkers door hun nieuwsgierigheid rond een bepaald thema te prikkelen en/of door hen uitdagingen op maat voor te schotelen.

Worstel je met deze of soortgelijke topics? Vraag je je af hoe je deze tips kan vertalen naar de praktijk? Aarzel dan niet om ‘domo de refontiro’ te contacteren via info@domoderefontiro.be.
Wij helpen u graag verder!

 (*) Bron: Su, Y.L., & Reeve, J. (2011). A meta-analysis of the effectiveness of intervention programs designed to support autonomy. Educational Psychology Review, 23(1), 159-188.

Contacteer Ons

Telefoon
+32 14 43 95 05
Adres
Molenstraat 31
2300 Turnhout
Alle velden zijn verplicht
Wij nemen het beschermen en respecteren van uw privacy ernstig. We gebruiken uw persoonlijke informatie om uw account te beheren en u updates te sturen over de inhoud die u heeft gedownload.
Indien u ervoor gekozen heeft onze maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen, danken wij u alvast van harte. Uiteraard kan u zich te allen tijde opnieuw afmelden.
Voor meer informatie over hoe wij uw privacy willen beschermen en respecteren, kunt u ons Privacybeleid raadplegen.
Door u gegevens in te geven gaat u akkoord met bovenstaand privacybeleid.