Het Sint-Cordula-instituut bouwt aan professionele leergemeenschappen

Ingediend door Seppe op

Het Sint-Cordula-instituut in Schoten is volop in beweging. Met zo’n 640 leerlingen, een betrokken schoolteam van 100 personeelsleden, en een ambitieus beleidsteam zet de school grote stappen richting een toekomstgerichte onderwijsorganisatie. 
Wat begon met enkele vragen aan Domo de Refontiro over personeelsbeleid en schoolcultuur groeide uit tot een geïntegreerd traject rond leiderschap, teamwerking en professionele leergemeenschappen. Directeurs Kathleen van Bakel en Inge De Wachter vertellen hoe visie, cocreatie en doorzettingsvermogen samenkomen in een sterke schoolstructuur.

Van personeelsbeleid naar beleidsplan 

Het beleidsteam van het Sint-Cordula-instituut kwam organisch in contact met Domo de Refontiro. “We hebben Pieter leren kennen via een opleiding vertellen Kathleen en Inge. “Hij bracht zijn verhaal positief, breed en teamgericht, en dat sprak ons aan. Nadien kruisten onze paden opnieuw via een ander traject. Door middel van groepsbegeleiding krikte dat post-corona de leerwinst op. We hebben hem dan aangesproken om samen met zijn team te kijken naar ons plan, ons personeelsbeleid en onze cultuur.” 
Tijdens een verkennend kennismakingsgesprek werd duidelijk waar het Sint-Cordula-instituut in de praktijk tegenaan liep. Aanvankelijk wilden ze hun personeelsbeleid verfijnen en afbakenen, maar dat evolueerde naar een ruimer beleidsplan. “In plaats van meteen te focussen op het personeel, besloten we in te zetten op een heldere, gedeelde visie. Daarvoor breidden we het kernteam uit met de graadcoördinatoren, GOK-coördinatoren en een vertegenwoordiger van het schoolbestuur.” 

 

Tastbare gedragscodes

Eerst ging het uitgebreide kernteam inhoudelijk aan de slag. “Pas als laatste volgde een keynote over de rol van de leerkracht als professional binnen de school”, aldus Kathleen en Inge. “Een pedagogische studiedag bood ruimte om stil te staan bij de bestaande én de gewenste schoolcultuur. We bespraken onze verwachtingen en legden verschillende codes en kaders vast waarmee collega’s elkaar objectief en constructief kunnen aanspreken.” 
Dankzij het strakke tempo van de pedagogische studiedag waren er meteen tastbare resultaten. “We hebben het organogram van onze school aangepast. Nu zijn de structuur en rolverdeling binnen de kerngroep en bredere teams nog duidelijker. Voordien had iedereen zijn eigen idee, nu hebben we helderheid en houvast.” 
Met grafische visualisaties werden het organogram, de gedragscodes en de gewenste cultuurelementen tastbaar gemaakt. “Die codes dienen niet alleen als werkmiddel, maar ook als vertrekpunt voor bredere beleidsontwikkeling op lange termijn. Ze stimuleren professioneel handelen en maken constructieve en professionele dialogen mogelijk binnen de leergemeenschap. Zo dragen ze bij aan een cultuur waarin we kwaliteit bewust en systematisch naar boven halen.”


Inhoudelijke verdieping en kwaliteitsverbetering 

De school koos ervoor om sterk in te zetten op vakteams in de vakgerichte opleidingen. Die worden ondersteund door een teamcoach die het overleg in goede banen leidt. “Die coach volgt een opleiding bij Domo de Refontiro, verspreid over drie halve dagen, en brengt van daaruit concrete vaardigheden en tools aan. Die aanpak werpt zijn vruchten af: we merken meer enthousiasme en engagement binnen de vakteams, hun werking is echt een niveau hoger gegaan. We breken bewust met de vaste stramienen en leggen de focus op inhoudelijke verdieping bij de onderwijsontwikkeling en kwaliteitsverbetering. Ook het beleidsteam volgde een opleiding, zodat de hele structuur gedragen wordt door een gedeeld referentiekader en een professionele, lerende houding.” 
De concrete impact van het traject met Domo de Refontiro voelt het Sint-Cordula-instituut onder meer in de pedagogische raad. “Vroeger werd er vooral veel gepraat over problemen, nu staan de leden stil bij wat goed loopt en waar we naartoe willen. Je voelt het verschil wanneer je in gesprek gaat met vakteams die de opleiding van Domo gevolgd hebben. Daarnaast voelden niet alle collega’s zich altijd gehoord. Daarom voerden we resonantiesessies in, om aan te geven dat hun mening en feedback belangrijk zijn voor ons. Als we beleidsmatig iets invoeren, trekken we dat voortaan open naar het hele team.” 

 

Naar een professionele leergemeenschap

De reacties vanuit het leerkrachtenteam waren aanvankelijk gemengd. Zelfs het kernteam keek met een kritische blik naar het traject. Die scepsis maakte echter snel plaats voor betrokkenheid. “Domo werkt inhoudelijk sterk en ondersteunt”, vinden Kathleen en Inge. “Met de keynote die het traject aftrapte, kreeg Pieter meteen het hele schoolteam mee. Na de eerste teamopleiding hoorden we enkel positieve commentaren. Onze leerkrachten gaven aan telkens iets te hebben opgestoken en zich geïnspireerd te voelen om mee te bouwen aan de nieuwe schoolcultuur.” 
Op inhoudelijk vlak staan de vakteams en graadteams inmiddels goed op punt, en de meeste collega’s zijn mee aan boord. “We maken bewust tijd vrij om nieuwe werkwijzen te implementeren en ons eigen te maken. Tegelijk werken we ons professionaliseringsbeleid verder uit.” 
Zo begint het concept van een professionele leergemeenschap steeds meer vorm te krijgen in het Sint-Cordula-instituut. “We zetten bewuster in op uitwisseling en samenwerking. De gesprekken gaan nu inhoudelijk dieper over leren. Gezamenlijk nadenken en elkaar inspireren zijn cruciaal om de kwaliteit van ons onderwijs structureel te versterken.” 
 

Contacteer Ons

Telefoon
+32 14 43 95 05
Adres
Molenstraat 31
2300 Turnhout
Alle velden zijn verplicht
Wij nemen het beschermen en respecteren van uw privacy ernstig. We gebruiken uw persoonlijke informatie om uw account te beheren en u updates te sturen over de inhoud die u heeft gedownload.
Indien u ervoor gekozen heeft onze maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen, danken wij u alvast van harte. Uiteraard kan u zich te allen tijde opnieuw afmelden.
Voor meer informatie over hoe wij uw privacy willen beschermen en respecteren, kunt u ons Privacybeleid raadplegen.
Door u gegevens in te geven gaat u akkoord met bovenstaand privacybeleid.