Geef je school digitale zevenmijlslaarzen!

Submitted by YVES on di, 05/18/2021 - 11:02

Maak gebruik van de ‘Digisprong’, maar gebruik hem wijs!

  • digisprong

Via de ‘Digisprong’ wil de Vlaamse regering de scholen de komende jaren ondersteunen in het uitvoeren van de noodzakelijke investeringen in technologie ondersteund onderwijs met als doel de huidige digitale achterstand binnen de Vlaamse onderwijscontext om te buigen in een voorsprong. In totaal voorziet Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts 375 miljoen euro, wat een stijging van meer dan 1000% betekent t.o.v. de middelen die hiervoor voorzien werden in 2019.

De ‘Digisprong’ wil hiervoor inzetten op 4 speerpunten:

Speerpunt 1: een toekomstgerichte en veilige ICT-infrastructuur voor alle scholen van het leerplichtonderwijs

Speerpunt 2: een sterk ondersteunend en doeltreffend ICT-schoolbeleid

Speerpunt 3: ICT-competente leerkrachten en lerarenopleiders en aangepaste digitale leermiddelen

Speerpunt 4: Een kennis-en adviescentrum ‘Digisprong’ ten dienste van het onderwijsveld

Nog volgens Onderwijsminister Weyts, kunnen scholen nu beginnen aan de voorbereidingen van deze ‘Digisprong’ door bijvoorbeeld te gaan nadenken over welke laptops of ander gelijkwaardige ICT-toestellen ze willen aankopen of leasen voor hun leerlingen. Concreet wordt de Digisprong uitgerold vanaf volgend schooljaar (2021-2022) en hebben de scholen twee volledige schooljaren de tijd om de digitale sprong te maken.

Dit betekent dat alle basisscholen voor alle klassen vanaf het eerste kleuterklasje tot en met het vierde leerjaar toestellen voor gedeeld gebruik kunnen aanschaffen. Ze ontvangen daarvoor 25 euro per leerling. ‘Zo kunnen ook de jongste kinderen al proeven van digitaal onderwijs’, luidt het. Voor het vijfde en het zesde leerjaar is er 290 euro per leerling voorzien, zodat elke leerling vanaf het vijfde leerjaar toegang kan krijgen tot een eigen ICT-toestel. In het secundair onderwijs kunnen de scholen dan beschikken over 510 euro per leerling, omdat meer geavanceerde toestellen nodig zijn. De secundaire scholen krijgen de betrokken middelen gespreid over twee jaar.

Er gaat daarbovenop ruim 50 miljoen euro naar ICT-infrastructuur, zoals internetverbinding, softwarepakketten, netwerkbeveiliging en eventuele randapparatuur. Op die manier krijgt elke school een bijkomend bedrag van 42 euro per betrokken leerling.

Uit berekeningen blijkt dat een gemiddelde basisschool zal kunnen rekenen op een Digisprong-budget van 40.000 euro en een doorsnee secundaire school met 1.200 leerlingen op meer dan 660.000 euro.

Mooie vooruitzichten dus voor alle scholen, mits er met de nodige omzichtigheid en met een duidelijke visie wordt omgegaan met deze bijkomende middelen.  We adviseren scholen, schoolleiders, ICT-coördinatoren en leraren om eerst van start te gaan met een duidelijk inhoudelijk plan van aanpak, zodat de aankoop van de hardware geen lege doos wordt. Het volgende stappenplan helpt je hierbij alvast op weg:

  • Ga aan de slag met het uitwerken van een duidelijke visie hoe jullie binnen jullie schoolcontext een kwaliteitsvolle digitale didactiek wensen neer te zetten en anderzijds technologie willen inzetten in de ondersteunende schoolorganisatie;
  • Denk vanuit deze inzichten na over welke transities er nodig zijn om deze visie op digitalisering verder te kunnen uitwerken en invoeren;
  • Werk aan de digitale geletterdheid van alle medewerkers en leerlingen en zorg dat deze consistent en coherent ingevoerd en ingeburgerd geraakt;
  • Denk kritisch na over de digitale leermiddelen die je wenst te gebruiken.  Zijn ze wetenschappelijk gevalideerd (ben je dus m.a.w. zeker van hun leerwinst en leerrendement)?; welke data genereren ze en wat gebeurt er met die data?; voldoen ze aan de nodige dataveiligheid- en privacywetgevingen?; ondersteunen ze de leraren in hun onderwijskundige kernpraktijk?; welk onderwijsconcept zit er achter?; enz. enz.
  • Het is slechts als er een duidelijk plan van aanpak werd uitgewerkt, dat er kan nagedacht worden over welke hardware en ICT-tools er effectief nodig zijn om de vooropgestelde ambities te realiseren.

…. En vergeet vooral niet dat een digitale transformatie vooreerst een menselijke transformatie en veranderingsproces betekent, waarin professionalisering van cruciaal belang is en waarin alle medewerkers dienen meegenomen en ondersteund te worden.

Domo de refontiro begeleidt al jaren scholen in digitale transformaties en heeft hiervoor verschillende tools uitgewerkt (waaronder onze skillsnavigator) om samen met schoolleiders, ICT-coördinatoren en medewerkers aan de slag te gaan om een op maat gemaakt plan van aanpak uit te werken om zo de meest gewenste ‘Digisprong’ voor jouw school in de steigers te zetten.  

Binnen domo de refoniro hebben we een opleidingstraject uitgewerkt waarbij we jou als schoolleider inspireren en begeleiden bij het co-creëren van digitale transformatie. We gaan participatief en co-creatief aan de slag zodat jij na het traject klaar bent om met je team de digi-sprong te maken en je school te transformeren tot een krachtige digitale leeromgeving. Inschrijven kan hier.

Lees hier ook hoe onze collega Veerle Scheirs op een excellente manier de digitale transformatie in het Scheppersinstituut mee vorm gaf:

Contacteer ons gerust, wij gaan graag verder met jou in dialoog om de digitale transformatie in je school zevenmijlslaarzen aan te meten.

Contacteer Ons

Telefoon
+32 14 43 95 05
Adres
Molenstraat 31
2300 Turnhout
Alle velden zijn verplicht
Wij nemen het beschermen en respecteren van uw privacy ernstig. We gebruiken uw persoonlijke informatie om uw account te beheren en u updates te sturen over de inhoud die u heeft gedownload.
Indien u ervoor gekozen heeft onze maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen, danken wij u alvast van harte. Uiteraard kan u zich te allen tijde opnieuw afmelden.
Voor meer informatie over hoe wij uw privacy willen beschermen en respecteren, kunt u ons Privacybeleid raadplegen.
Door u gegevens in te geven gaat u akkoord met bovenstaand privacybeleid.