EdTech neemt een vlucht in Verenigd Koninkrijk … en hoe staat het in Vlaanderen?

Submitted by YVES on wo, 03/25/2020 - 15:21

Recent onderzoek van RS Components bij leerkrachten in het Verenigd Koninkrijk geeft mooie inzichten over de huidige impact van edtech (education technology) op het dagelijks onderwijs.

  • Edtech

Wat komen we zoal te weten uit dit State of Edtech rapport?

4 op de 5 leraren gebruiken edtech nu in bijna elke les.  De dagen van de ‘Bokrijkklas’ zijn geteld waarbij de leraar dominant voor het krijtbord staat en het beste van zichzelf geeft via krachtige storytelling : 79% van de leraren maakt in vrijwel elke les gebruik van edtech.

In de afgelopen 10 jaar is het regelmatige gebruik van technologische toestellen in de klas meer dan verdrievoudigd. In 2010 gebruikte slechts 1 op de 5 leerkrachten (20%) regelmatig technologie als ondersteuning bij het lesgeven.  Uit eerder onderzoek van RS Components is gebleken dat ouders spelcomputers, iPads en gedeelde computers beginnen te introduceren bij kinderen vanaf zes jaar.  Het is dan ook duidelijk dat technologie een natuurlijke aanvulling lijkt op een klas van ‘digitale inboorlingen’.  We kunnen dus verwachten dat de aanwezigheid van edtech zal groeien naarmate we evolueren naar een wereld met meer technologische mogelijkheden en Industry 4.0.

Verder vernemen we uit het rapport dat 14% van de leerkrachten nog nooit van edtech had gehoord, en nog eens 36% zei dat ze de term wel hadden gehoord maar niet zeker weten wat hij betekent - een teken dat veel leerkrachten moeite hebben om zich aan te passen aan de toenemende invloed van technologie.

RS Components merkt op dat een gebrek aan training met betrekking tot nieuw geïmplementeerde toestellen en edtech betekent dat scholen duizenden ponden investeren in edtech dat er niet in slaagt om zijn volledige potentieel te bereiken. 

Volgens het rapport zijn 3 op de 5 (60%) leraren van mening dat ze geen adequate opleiding en ondersteuning hebben gekregen.  Hoe kunnen ze dan de impact van edtech in de klas maximaliseren als ze zich niet voldoende getraind voelen.

Ondanks hun slinkende budgetten hadden de meeste ondervraagde leraren toch het gevoel dat hun school de afgelopen drie jaar nieuwe of aanzienlijk verbeterde technische apparaten had gekregen, waarbij meer dan de helft (56%) verbeterde leerapps en desktopcomputers (54%) in het klaslokaal noemde.

Meer dan 66% van de leerkrachten van de openbare scholen en 60% van de leerkrachten van de academies gelooft dat ze niet genoeg geld krijgen voor edtech. Dit gebrek aan financiering is in sommige gevallen zo extreem dat leraren zelf het gat dichten, met 37% van de docenten die gemiddeld £40 van hun eigen geld uitgeven aan technische voorzieningen voor studenten.

Echter, ondanks de bezorgdheid over edtech in het Verenigd Koninkrijk, heeft de overheid vorig jaar een injectie van  £10m gedaan.  De overheid belooft daarmee om de werkdruk van de leerkrachten te verminderen, de motivatie en betrokkenheid van de leerlingen te stimuleren en leerlingen met speciale onderwijsbehoeften en beperkingen verder te ondersteunen.

En wat zijn uw ervaringen in Vlaanderen? Laat het ons weten! 

Contact: info@domoderefontiro.be

Contacteer Ons

Telefoon
+32 14 43 95 05
Adres
Molenstraat 31
2300 Turnhout
Alle velden zijn verplicht