De uiterst belangrijke rol van professionele dialogen in een mensgericht personeelsbeleid
Iedereen is het erover eens: zonder competente leraren geen kwaliteitsvol onderwijs. De competentieontwikkeling stopt echter niet wanneer de leraren hun diploma op zak hebben, integendeel. Als school heb je op dit vlak dan ook een grote verantwoordelijkheid. Naast een effectief professionaliseringsbeleid is het belang daarbij niet te onderschatten van een motiverende functioneringscyclus, die je leraren een gevoel geeft van waardering in plaats van beoordeling. Aan de basis hiervan ligt volgens domo de refontiro de professionele dialoog. Dit is een gestructureerd gesprek over de performantie van je leraren dat stoelt op gelijkwaardigheid en wisselwerking. Neemt het functioneringsgesprek deze vorm aan, dan zorgt het ervoor dat verschillende thema’s (samenwerken, bijdragen aan missie en strategie, zelfzorg, …) in alle openheid kunnen worden behandeld en gekoppeld aan afspraken en acties. Met als uitgangspunt het leren ván je leraren biedt het bovendien ruimte voor feedback over bijvoorbeeld jouw leiderschap.
De professionele dialoog kan op dezelfde manier ook andere gesprekken over de jobpraktijk vormgeven, zowel wanneer het goed gaat (bv. mentoring- of loopbaangesprek) als wanneer dat minder het geval is (bv. conflict- of exitgesprek). Hij is ook niet beperkt tot gesprekken tussen schoolleiders of beleidsmedewerkers en leraren, maar kan even goed worden ingezet door leraren onderling. Vanuit domo de refontiro moedigen we dat zelfs sterk aan. In een professionele dialoog kunnen collega’s op een waarderende manier van elkaar leren, wat rechtstreeks bijdraagt tot hun verdere ontwikkeling én hun werkgeluk. Door professionele dialogen in te bouwen in het personeelsbeleid van je school werk je dus ook aan de integrale kwaliteitszorg.
Maar daarmee is de kous niet af. Want hoe voer je zo een professionele dialoog? Op welke manier vermijd je dat de hiërarchische lijn binnensluipt in een gesprek? Hoe zorg je ervoor dat je boodschap echt waarderend overkomt? En juist, wetende dat slechts 2,5% van de meeste boodschappen zijn ontvanger effectief bereikt? Het is onze ervaring dat een gespreksleidraad daarbij kan helpen. Als onderwijsdesignbureau ontwikkelden we daarom een gebruiksvriendelijke tool. Via een algemene workshop of incompanytraining leren we je hier graag mee werken en bieden we je concrete handvatten aan voor het voeren van succesvolle professionele dialogen. Daarnaast kunnen we jou, je scholengroep of -gemeenschap gericht adviseren en ondersteunen door de concrete situatie in kaart te brengen en een traject op maat uit te werken.
Meer informatie over de workshop of incompanytraining: https://domoderefontiro.be/onderwijs/workshop-professionele-dialogen-voeren-onderwijs
Neem vrijblijvend contact met ons op: info@domoderefontiro.be
Contacteer Ons
Indien u ervoor gekozen heeft onze maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen, danken wij u alvast van harte. Uiteraard kan u zich te allen tijde opnieuw afmelden.
Voor meer informatie over hoe wij uw privacy willen beschermen en respecteren, kunt u ons Privacybeleid raadplegen.
Door u gegevens in te geven gaat u akkoord met bovenstaand privacybeleid.