Constructieve vernietiging kan hard zijn! Maar het kan ook een goede drijfveer zijn voor innovatie...

Submitted by YVES on ma, 03/16/2020 - 18:16

Ons economisch systeem is dynamisch, creatief maar onvermijdelijk ook destructief. Denk aan de traditionele industrieën die de laatste jaren ten onder zijn gegaan, zoals het iconische voorbeeld van het fotobedrijf KODAK.   De innovatie van de digitale fotografie kondigde een compleet nieuw tijdperk aan; en wist je dat de digitale camera’s oorspronkelijk zijn uitgevonden door een KODAK-ingenieur?   Een ander voorbeeld is UMICORE - in het verleden bekend als een vervuilend mijnbouwbedrijf - dat zichzelf volledig opnieuw uitvond om nu een hightech recyclingbedrijf van ondermeer (edel)metalen te worden. Umicore behaalde recent de toppositie in de Materials industry group van de ‘Global 100 Most Sustainable Corporations in the World’- index.

Organisaties moeten de 'de-innovatie'-valkuil vermijden. ‘De-innovatie’ betekent dat innovatieve bedrijven na enkele jaren gevangen zitten in traditionele bedrijfsparadigma's en traditionele bedrijfsmodellen. Airbnb - de voormalige innovatieve startup - maakt op deze manier sinds kort gebruik van traditionele marketingtechnieken die leiden tot 'de-innovatie'. 

Traditionele auto's maken sinds de jaren 1900 gebruik van vervuilende verbrandingsmotoren... Vernietiging is nu nodig om meer duurzame mobiliteitsoplossingen te kunnen bouwen.

Maar creatieve vernietiging is hard, vooral wanneer het getalenteerde mensen zoals traditionele fotografen verdringt. We zagen enkele topfotografen hun bedrijfje in onze regio sluiten vanwege het opkomende digitale fotografietijdperk. ‘Mensen lijken gewoon geen waarde meer te hechten aan high-end fotografie' getuigen ze ... 

Constructieve vernietiging voor innovatie genereert ook meer waarde voor gemeenschappen. Om een voorbeeld te geven: Zweden heeft een tijd geleden de eerste feministische regering ter wereld geïnstalleerd. Er is een focus op meer gendergelijkheid vandaag de dag. Vrouwen en mannen moeten evenveel macht hebben om de samenleving en hun eigen leven vorm te geven. Uiteindelijk is het een kwestie van mensenrechten, democratie en rechtvaardigheid. Gendergelijkheid is ook een deel van de oplossing voor de uitdagingen waar de samenleving voor staat. ‘Gendergelijkheid is een vanzelfsprekendheid in een moderne welvaartsmaatschappij - voor sociale rechtvaardigheid en economische ontwikkeling’, aldus de officiële Zweedse overheidswebsite.

Natuurlijk is ‘constructieve vernietiging’ geen nieuw concept. Het begon met Joseph Schumpeter, een econoom die in de jaren dertig en veertig van de vorige eeuw les gaf aan Harvard. Schumpeter, die voor het eerst het woord "ondernemer" gebruikte, definieerde het kapitalisme als "een evolutionair proces waarbij steeds nieuwe industrieën en nieuwe bedrijven ontstaan door de oude uit te schakelen". Vandaag heeft een andere Harvard-professor, Clayton Christensen, de theorie van disruptieve innovatie ontwikkeld.   Hij beschrijft hoe creatieve vernietiging werkt: "disruptieve innovatie leidt tot de creatieve vernietiging van bedrijven die ooit bij uitstek veilig leken."

Steve Blanks, academicus en serieel ondernemer, gelooft dat het probleem ontstaat waneer kleine bedrijven ‘opschalen’ en niet meer als ondernemers denken. "Wanneer het doel is om op te schalen," legt Blank uit, "hebben bedrijven de neiging om processen op te zetten, en sterft de innovatie een beetje."

Het installeren van een concept van creatieve vernietiging en echte innovatie is vandaag een uitdaging voor ondernemers. De bedrijfsleiders moeten zich er bovendien van bewust zijn dat vernietiging ook betekent dat het hele waarde-netwerk dat met het vernietigde netwerk verbonden is, overbodig zal worden... Dus wat zal de toekomstige rol zijn van de producenten van benzinestations en roetfilters? Of niet? In Nederland is een online predikant begonnen met live-diensten voor religieuze volgelingen, waardoor het voormalige waarde-netwerk opnieuw in de schijnwerpers komt te staan. 

Constructieve vernietiging kan op deze manier een krachtig instrument zijn om te hanteren binnen innovatie-trajecten. Wij van ‘domo de refontiro’ kunnen u helpen met onze tools om constructief te vernietigen of met het opbouwen van een echte innovatiecultuur binnen uw organisatie!

Contacteer Ons

Telefoon
+32 14 43 95 05
Adres
Molenstraat 31
2300 Turnhout
Alle velden zijn verplicht