BOEKENTIP: Workquake - Steve Cadigan

Ingediend door Jordy op

Onze collega Dominique Luyckx las voor jou ...

  • boekentip

In dit boek beschrijft de auteur de onzekerheden die er zijn voor werknemers en werkgevers en hoe ze van deze onzekerheden opportuniteiten kunnen maken om ‘future-proof’ te zijn.

Hij benadert dit gegeven zowel vanuit het standpunt van de werknemer als van de werkgever. Hij illustreert dit alles met praktijkvoorbeelden uit zijn eigen leefwereld. Steve Cadigan is een Amerikaan en hij beschrijft dus vooral de situatie in de Verenigde Staten, maar veel van de situaties zijn herkenbaar voor onze maatschappij.

Zijn boodschap voor werknemers is drieledig: 

  • mens-zijn is nog nooit zo belangrijk geweest in de geschiedenis dus het is tijd om meer mens te zijn;
  • je vermogen om vaardigheden aan te leren, niet de vaardigheden zelf, is de beste verzekering voor je carrière;
  • verzorg je netwerk want ook dat is een verzekering voor je loopbaan.

In het deel voor werknemers focust Cadigan op het belang van leren, zowel formeel als informeel leren. Bovendien wordt er appel gedaan op het onderwijs dat het formeel leren aan vernieuwing toe is. Docenten zouden veeleer studenten moeten leren omgaan met creativiteit, onzekerheden en het leren van mislukkingen. Daarnaast is het ook aan de studenten om met een andere mindset de studies aan te vatten en niet enkel focussen op halen van goede resultaten op het moment van de examens, maar door te focussen welke meerwaarde de leerstof heeft op lange termijn.

In het tweede deel richt de auteur zich tot de werkgevers en geeft tips hoe zij zich kunnen organiseren om de juiste talenten aan te trekken.

De tijd dat een werknemer bij een bedrijf start en er op pensioen gaat is voorbij. De werknemer heeft nog nooit zoveel macht gehad in de arbeidsrelatie.  Werken bij gerenommeerde bedrijven staat niet meer voorop. De millenium-generatie kiest vaker om te werken bij start-ups waardoor gevestigde ondernemingen zich ook meer willen positioneren als een start-up. De keuze voor start-ups is gebaseerd op het idee dat deze meer flexibiliteit, minder bureaucratisch en meer zinvol werk bieden.

Bovendien haalt de auteur aan dat het ook voor werkgevers moeilijk is om lange-termijn garanties te bieden aangezien zij ook veel moeilijker kunnen voorspellen welke talenten en vaardigheden zij op lange termijn nodig hebben om aan de uitdagingen van de markt te voldoen.

Deze twee feiten maken dat het lijkt dat ondernemingen die succesvol willen zijn in het aantrekken van nieuwe medewerkers dit misschien het beste doen met de slogan: ‘Kom werken bij ons zodat wij je kunnen begeleiden in je vertrek’. Dit betekent dat het niet langer belangrijk is om een loon en voordelen te bieden, maar dat je ‘inzetbaarheid’ moet bieden. Werkgevers moeten hun medewerkers  de mogelijkheid bieden om die vaardigheden te ontwikkelingen zodat ze een meerwaarde hebben, ook al zal dit vaak niet voor het eigen bedrijf zijn. Dit betekent concreet: investeren in de opleiding en vorming van medewerkers, mogelijkheden creëren voor interne personeelsmobiliteit en hen faciliteren in hun interesses buiten het werk zodat ze ook daar hun vaardigheden kunnen aanscherpen.

Op dit moment geven ondernemingen vaak de voorkeur aan ervaring van nieuwe medewerkers in plaats van de kijken naar de mogelijkheden van de nieuwe medewerker. Er wordt gekeken welke ervaring kan worden voorgelegd. Uiteraard onderschat de auteur de waarde van ervaring niet, maar ondernemingen die erin slagen om een goede ‘leersnelheid’ te ontwikkelen voor hun medewerkers zullen een competitief voordeel hebben. 

De vaardigheden die in de toekomst het meest nodig zijn, zijn voornamelijk gedragsvaardigheden en veel minder technische vaardigheden. Deze vaardigheden worden vaak ‘soft skills’ genoemd, maar zouden beter ‘power skills’ worden genoemd, waarbij wendbaarheid en aanpassingsvermogen het belangrijkste zijn. Na IQ, EQ is AQ de nieuwe maatstaf, waarbij AQ staat voor adaptability quotient. AQ meet hoe goed je relevante data ziet, de mate waarin je oude gewoontes en oude informatie kan ‘afleren’ en toont hoe je bereid bent om je werkmethodes aan te passen.

Dit betekent dat ook ondernemingen en organisaties wendbaar moeten zijn. Net zoals het belangrijk is voor werknemers om te kunnen rekenen op een netwerk is dit belangrijk voor organisaties. 

Het boek is doorspekt met praktische voorbeelden die de gehanteerde theorie verduidelijkt. Door deze stijl is het dan ook zeer vlot leesbaar en begijpbaar.

Contacteer Ons

Telefoon
+32 14 43 95 05
Adres
Molenstraat 31
2300 Turnhout
Alle velden zijn verplicht
Wij nemen het beschermen en respecteren van uw privacy ernstig. We gebruiken uw persoonlijke informatie om uw account te beheren en u updates te sturen over de inhoud die u heeft gedownload.
Indien u ervoor gekozen heeft onze maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen, danken wij u alvast van harte. Uiteraard kan u zich te allen tijde opnieuw afmelden.
Voor meer informatie over hoe wij uw privacy willen beschermen en respecteren, kunt u ons Privacybeleid raadplegen.
Door u gegevens in te geven gaat u akkoord met bovenstaand privacybeleid.