BOEKENTIP: Onze collega Pieter Sprangers las voor jou het boek ‘Lost in Thought’ van Zena Hitz
Ben je op zoek naar een inspirerende en diepgaande verkenning van de waarde van een intellectueel leven? Dan is 'Lost in Thought' van Zena Hitz precies het boek waarnaar je op zoek bent. In dit boek neemt Hitz ons mee op een reis door de wereld van intellectuele verkenning, weg van de dagelijkse drukte en de constante behoefte aan succes en erkenning.
Ze betoogt dat echte voldoening te vinden is in het stille en vaak eenzame genot van diep nadenken, lezen en leren.
Met een combinatie van persoonlijke memoires, filosofische reflecties en literaire analyses, laat Hitz zien hoe intellectuele activiteiten ons helpen om betekenis en vreugde te vinden in het leven, zelfs in de meest uitdagende tijden.
Dit boek is een verademing voor iedereen die zich verloren voelt in de hectiek van de moderne wereld en op zoek is naar een manier om zich weer te verbinden met de dieperliggende waarden van het leven.
Je vindt in het boek bijkomend een gepassioneerde verdediging van leren omwille van het leren zelf. Hitz put inspiratie uit voorbeelden, variërend van Socrates en Augustinus tot Malcolm X en Elena Ferrante.
In een tijd waarin de nuttigheid van geesteswetenschappen vaak economisch of politiek wordt verdedigd, stelt Hitz dat onze intellectuele levens waardevol zijn, niet ondanks, maar dankzij hun praktische nutteloosheid.
Hitz bekritiseert ook meermaals in het boek de teleurstellingen die ze opgelopen heeft in de zogenaamde ‘academische wereld’. Met meerdere voorbeelden toont ze aan dat het leven aan de universiteiten niet noodzakelijk samen valt met een intellectueel leven. Ze doet dan ook een ferme oproep om het intellectuele leven terug te ‘beoefenen’ aan de universiteiten. Het intellectuele leven is een bron van menselijke waardigheid, juist omdat het iets is dat de politiek, economie en het sociale leven overstijgt. Daarom is het ook nodig om ‘zich terug te trekken van de wereld’ omdat het gedeeltelijk een ascetische praktijk is.
Ze geeft aan dat leren vaak als een beroep gezien wordt, een manier om een inkomen te verwerven, om status te verwerven of de ‘onderwijsmachine die sowieso al bestaat’ te dienen. Die onderwijsmachine zou voornamelijk ‘instrumenteel leren’ dienen vandaag.
Een intellectueel leven voedt het ‘innerlijke leven’ en leren is daarbij cruciaal naast andere mogelijke vormen zoals muziek spelen, kwetsbaren helpen (maatschappelijk engagement), tijd in de natuur doorbrengen of bidden.
Hitz benadrukt ten slotte dat een rijk leven juist wordt verrijkt door diepgaand denken en intellectuele nieuwsgierigheid.
Bron: Hitz, Z. (2021). Lost in thought: The Hidden Pleasures of an Intellectual Life. Princeton University Press.
Contacteer Ons
Indien u ervoor gekozen heeft onze maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen, danken wij u alvast van harte. Uiteraard kan u zich te allen tijde opnieuw afmelden.
Voor meer informatie over hoe wij uw privacy willen beschermen en respecteren, kunt u ons Privacybeleid raadplegen.
Door u gegevens in te geven gaat u akkoord met bovenstaand privacybeleid.