Waar staat jouw merknaam nu eigenlijk voor?

Submitted by dylan on do, 03/02/2017 - 12:02

Hoe zorg je ervoor dat mensen connecteren met het fantastische verhaal van jouw organisatie en dat ze finaal kiezen voor jouw dienstverlening en de waarde die je levert?

  • afbeelding

Cruciaal hierin is de opbouw van een unieke merkidentiteit.  Je merkidentiteit vertegenwoordigt je organisatie door het overbrengen van de karakteristieken, waarden, de unieke toegevoegde waarde, sterke punten en passies die jouw organisatie kenmerken.  Als je erin slaagt deze dimensies op een sterke manier op je doelgroepen over te brengen, zullen zij je organisatie in al haar verschillende dimensies beter herkennen.  Uiteindelijk leidt dit tot een grotere loyaliteit ten overstaan van je organisatie.

Hoe bepaal je nu je merkidentiteit?  Grondige denkoefeningen leiden tot het afbakenen van ondermeer je visie, missie, waarden, DNA, persoonlijkheid, waarden-propositie, doelgroepen en productlijnen.   Vroeger zou je vervolgens, met behulp van grote marketingbudgetten via traditionele (voor een groot gedeelte door jezelf te beheersen) media, je verhaal brengen.  Vandaag echter vertellen succesvolle organisaties hoe ze je leven alsook de wereld kunnen verbeteren.  Het gaat niet langer enkel om ‘wat’ je als organisatie te bieden hebt, maar ook over ‘hoe je het biedt’, wat de diepere zin is van je dienst of product.

Klanten gaan steeds meer op zoek naar menselijke dimensies zoals co-creatie, gemeenschapsvorming en karakter.  Mensen voelen zich hoe langer hoe meer aangetrokken om lokale gemeenschappen op te bouwen, producten en diensten te co-creëren.  Er is bijkomend een groeiende aantrekkingskracht tot ‘karakters’ die bewonderenswaardig zijn en waarmee men zich wil vereenzelvigen. 

Je merknaam – en waarvoor je staat -  kunnen deze behoeften mee invulling geven.  Jouw merk belichaamt het ‘platform’ waarin klanten gemeenschap kunnen vormen en kunnen co-creëren.  Zo wordt een restauratiebedrijf via z’n merknaam bijvoorbeeld een PLATFORM voor ‘authenticiteit, erfgoed, research, historische waarde, verhalen en esthetiek’ en wordt een school via haar naam een PLATFORM voor het ‘leren van en met mekaar in de lokale gemeenschap’.   

Mogelijk kan je merknaam zo sterk worden dat het uitgroeit tot een ‘HUB’ met een solide aantrekkingskracht op klanten, die zelf ook mee bijkomende waarde willen creëren.  Bovendien staat je merknaam voor ‘authentieke ervaringen’ en je belichaamt uiteraard zelf waar je organisatie voor staat.  Op deze wijze evolueert je merk naar één met een ‘goed en degelijk karakter’ en klanten weten dat ‘goede en degelijke karakters’ niet makkelijk te vinden zijn. 

Om relevant te blijven, dienen organisaties klanten meer en meer te benaderen als ‘TOTALE mensen’.  Volgens Stephen Covey zijn daarbij de volgende vier componenten belangrijk: het fysieke lichaam, de geest: bekwaam tot onafhankelijk denken, een hart dat emoties kan voelen en de ‘spirit’ als ziel en filosofisch centrum, waarbij mensen hoe langer hoe meer op zoek gaan naar de vervulling van de vierde component, nl. van de ‘human spirit’.  Klanten vinden het belangrijk te weten dat de waarden van de organisaties waarvan ze producten en diensten afnemen congruent zijn met hun eigen waarden om ‘van de wereld een betere plaats te maken’.  

Merkintegriteit betekent dus voor je organisatie dat je geloofwaardig bent, dat je je beloftes nakomt en dat je erin slaagt het vertrouwen van je klanten in je merk in hetgeen waarvoor het staat te winnen en te behouden.   Het doel van je merkintegriteit is net de ‘human spirit’ van je klanten.

Maar hoe bereik je nu (potentiële) klanten met je verhaal, vooral in tijden waarin ze vaak meer geloof hechten aan vreemden in hun ‘(online) gemeenschap’ dan aan verhalen die rechtstreeks vanuit lokale ondernemingen komen?

Een duidelijke shift naar een meer waarden-gedreven marketing is m.a.w. noodzakelijk, nl.: ondernemingen die dezelfde dromen delen met hun klanten en die samen met hen het verschil kunnen en willen maken om zo van de wereld een betere en aangenamere plek te maken.

Concreet betekent dit, dat je voortdurend met je klanten communiceert en dit op een interactieve manier.  Conversatie is het ‘nieuwe adverteren’.  Klanten zullen aanvoelen dat het ook hun verantwoordelijkheid is om de missie van je organisatie mee te realiseren, om zo mee het verschil te maken.  Vermits klanten zeer divers kunnen zijn, is het aangewezen je eerst te wenden tot die klantengroepen die het meest van je waarde kunnen genieten.  

Zoek je hulp om je te begeleiden in de transitie naar een meer waarden-gedreven merkidentiteit?  Ben je ‘zoekend’ naar het verhaal achter je merk?   Wil je je DNA en persoonlijkheid van je merk scherp stellen?   Wil je advies over de opbouw van je merk.  Wil je concreet ook een social media-strategie uitwerken die inspeelt op ‘human spirit’? 

  Contacteer ons dan, we gaan graag samen met je op weg.